Senaste nytt

SAS EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu när jag applicerade vouchern på min tidigare bokning hade det gått mer än 24 timmar men det var inga problem. Är denna "24 timmars regel" verkligen officiell?

Jag har fått det beskedet när jag bokat. På min tidigare resa till SFO lyckades jag applicera vouchern på bokningen 3 månader efter bokningen utan problem. Den manlige otrevlige agenten i Tallin jag pratade med var inte villig att göra det överhuvudtaget.

*
Den mest intressanta varianten är väl (för de flesta här iaf) de svenska reglerna:

SAS EuroBonus American Express Consumer Card SwedenIntroduction
The purpose of this cooperation is to offer a new EuroBonus co-branded payment card.
The SAS EuroBonus American Express Consumer Card-cooperation will introduce two different co-branded private payment cards:

SAS EuroBonus American Express Card, which all EuroBonus members will be able to apply for
SAS EuroBonus American Express Elite Card, which only EBP and other selected EuroBonus members will be eligible to apply for, by invitation only

Resident
This cooperation is ONLY valid for EuroBonus Members living in Sweden.
Note: It is not the country of residence registered in the EuroBonus database that determines whether the member is eligible for the card or not, but the address registered in the Swedish civil register (Folkbokföringen).
Example: A member that has a Norwegian address in the EuroBonus database, but registered on a Swedish address in the Swedish civil register, may be eligible for the card.

Type of points
The type of points earned is EuroBonus Extra points.

Accrual
EuroBonus members with a SAS EuroBonus American Express Card or a SAS EuroBonus American Express Elite Card will earn EuroBonus Extra Points for all spend with the co-brand card. Both Co-brand cards generate 20 Extra Points for every 100 SEK spend with the following exceptions:

• No accrual for cash withdrawals / Express Cash from e.g. ATM´s, post offices or banks
    • No accrual when purchasing American Express Travelers Cheques or purchase or exchange of currency
    • No accrual for interest on late payments or fees, e.g. annual fee, reminder fees or service fees
    • No accrual for redebited transactions, e.g. if the cardholder has returned previously purchased merchandise and received a refund
    • No accrual for any payment of the payment card bill
Points on Members account
Points will be available on the member´s account after approximately 4 - 8 weeks.

Service benefits & redemption (effective 01JAN11)
A co-branded cardholder that has a spend of at least SEK 150 000 on the co-branded payment card in a calendar year, will receive a 50% discount on one flight award with the following restrictions;

• Valid on SAS as first choice - if no SAS flights available on the required dates, check with STAR
    • Only valid for up to 2 passengers
    • The origin has to be a Scandinavian country
    • Not possible to mix classes
    • Only valid for round-trip flight awards, i.e. not valid for one-way flight awards, and not valid for revenue tickets purchased with points
    • Member will receive a letter from American Express informing him about the discount immediately after reaching the spend threshold of SEK 150 000, and then has to both book and fly on the discounted flight award within 12 months. The award can be booked when the letter from Amex has arrived in members mailbox.
    • The discounted flight award can only be booked via phone to Member Service, i.e. online booking is not possible, on the following phone number: 018-480 9167. No service fee applies.
50% AFB discount can be combined with 50% child discount,
following cases are applicable;

• One Adult + One child will get 62,5% discount on the whole booking.
    • One child travelling alone will get 62,5% discount on the whole booking.
    • Two children will get 75% discount on the whole booking.
How to book and rules of the companion tickets, click here!

Retro registrationIn case a EuroBonus member was not rewarded with points for an eligible purchase, the member shall make a retroactive claim to American Express.
American Express is responsible for handling claims regarding retroactive registration of points.
If the retroactive claim exceeds the time limit, no points will be awarded.
If SAS should receive a member retroactive claim, the member shall be directed to American Express member service.
If SAS receives any documentation, e.g. receipts of purchase, it shall be sent to American Express member service.

Vad står det i de uppdaterade reglerna*? i synnerhet ang. att blanda klasser.

*som finns här eller? www.sassalesinfo.com

Vet inte om detta är rätt råd men testar ändå...

Bokade min första resa med 2-4-1 vouchern idag. Lyckades få tag i 2 x C biljetter till New York i februari.

Vid bokningen tänkte jag inte på det men nu i efterhand så kom jag på att vi inte fick nån seating och inte heller kan jag fixa till det på sas hemsida i efterhand.

Är detta normalt förfarande vid bokning med vouchern eller har jag haft oflyt bara? Är det nytt samtal till Tallinn som gäller om man vill ha det fixat?

Bokade min första resa med 2-4-1 vouchern idag. Lyckades få tag i 2 x C biljetter till New York i februari.

Vid bokningen tänkte jag inte på det men nu i efterhand så kom jag på att vi inte fick nån seating och inte heller kan jag fixa till det på sas hemsida i efterhand.

Är detta normalt förfarande vid bokning med vouchern eller har jag haft oflyt bara? Är det nytt samtal till Tallinn som gäller om man vill ha det fixat?

Normalt förfarande är det väl inte, men det stämmer att du själv inte kan ändra detta utan måste kontakta SAS igen. Troligtvis kan du ringa vanliga SAS kundtjänst för att de ska seata dig. De gånger jag bokat 2-4-1 har de frågat om jag önskar något specifikt säte och bokat det åt mig.

När jag har bokat har de frågat mig om seatingen, men det kan kundtjänst eller chatten fixa om de är på bra humör. Kolla i Expertflyer vilka platser som är lediga innan du ringer.

• Gilla
Reactions: T_J
Jag funderar på att försöka boka följande resa för två personer med min 2-4-1:

Utresa: Köpenhamn -> New York (SAS)
Hemresa: Panama City -> Köpenhamn (Star Alliance)

Båda vägarna i business om det går att finna. Någon med koll som kan uppskatta vad en sådan bokning bör kosta i eurobonuspoäng?

Jag funderar på att försöka boka följande resa för två personer med min 2-4-1:

Utresa: Köpenhamn -> New York (SAS)
Hemresa: Panama City -> Köpenhamn (Star Alliance)

Båda vägarna i business om det går att finna. Någon med koll som kan uppskatta vad en sådan bokning bör kosta i eurobonuspoäng?

Trodde först att den där var otillåten att boka, men Panama tillhör Nordamerika-zonen. Man lär sig något nytt varje dag :)

Eftersom du blandar in icke-SAS flighter blir det *A-tabellen. Då är grundpriset 110 000 poäng. Med 2-4-1 55 000 poäng tur-och-retur per person, dvs. 110 000 poäng för två pers i business. Bränsletillägg tillkommer på alla icke-SAS sträckor, och det kan bli ett antal tusenlappar.

Trodde först att den där var otillåten att boka, men Panama tillhör Nordamerika-zonen. Man lär sig något nytt varje dag :)

Eftersom du blandar in icke-SAS flighter blir det *A-tabellen. Då är grundpriset 110 000 poäng. Med 2-4-1 55 000 poäng tur-och-retur per person, dvs. 110 000 poäng för två pers i business. Bränsletillägg tillkommer på alla icke-SAS sträckor, och det kan bli ett antal tusenlappar.
Om barn under 11 åker på sådan resa blir det då halva poängpriset eller gäller det bara på SAS egna flyg?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen