Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Nemo

Medlem
Du har väl rätt till 75% rabatt på biljetterna nu när de nergraderat dig enligt reglerna?

Gäller detta även om detta meddelas mer än 2veckor innan avresa?
Och isåfall skall jag kräva det nu? Vid flygplatsen? eller efteråt?
Antingen använd argumentet som påtryckning nu och/eller kräver ersättning efteråt. Finns ingen två-veckors gräns vid nedgradering (det finns det däremot vid inställning av flyg).

EUR-Lex - 32004R0261 - SV
Artikel 10
Uppgradering och nedgradering
1. Om det lufttrafikföretag som utför flygningen placerar passageraren i en högre klass i förhållande till biljettpriset får lufttrafikföretaget inte ta ut något tillägg.
2. Om det lufttrafikföretag som utför flygningen placerar passageraren i en lägre klass i förhållande till biljettpriset skall lufttrafikföretaget inom sju dagar, i enlighet med bestämmelserna i artikel 7.3, ersätta
a) 30 % av passagerarens biljettkostnad vid alla flygningar på 1500 kilometer eller mindre, eller
b) 50 % av passagerarens biljettkostnad vid alla flygningar inom gemenskapen längre än 1500 kilometer, med undantag för flygningar mellan medlemsstaternas europeiska territorium och de franska utomeuropeiska departementen och vid alla övriga flygningar mellan1500 och 3500 kilometer, eller
c) 75 % av passagerarens biljettkostnad vid alla flygningar som inte omfattas av a eller b, inklusive flygningar mellan medlemsstaternas europeiska territorier och de franska utomeuropeiska departementen.


Artikel 7
Rätt till kompensation
3. Kompensationen i punkt 1 skall betalas kontant, med elektronisk banköverföring, bankgirering eller check eller, med passagerarens skriftliga samtycke, med resevouchers och/eller andra tjänster.
 

AABack2ARN

Medlem
@Fredrik Andersson: Nu vet jag inte när du skall resa men jag kollade på en vecka i november. Och på samtliga avgångar med AF264 och AF267 den veckan är bokningsläget enligt ExpertFlyer: PC FC JC CC DC IC ZC OC WC SC AC YC BC MC UC KC HC LC QC TC EC NC RC VC XC GC

Det tyder på att något kommer nog hända med den flighten för SÅ full är den inte dag efter dag i november. Kollade på seatmap två dagar och det fanns inte en enda stol som var assigned.
 
@Fredrik Andersson: Nu vet jag inte när du skall resa men jag kollade på en vecka i november. Och på samtliga avgångar med AF264 och AF267 den veckan är bokningsläget enligt ExpertFlyer: PC FC JC CC DC IC ZC OC WC SC AC YC BC MC UC KC HC LC QC TC EC NC RC VC XC GC

Det tyder på att något kommer nog hända med den flighten för SÅ full är den inte dag efter dag i november. Kollade på seatmap två dagar och det fanns inte en enda stol som var assigned.

Har kollat ännu längre fram....samma sak då....verkar som alla flighter är inställda med AF mellan CDG och ICN.... har kanske stoppat linjen.....
Vad gäller då?
 

Nemo

Medlem
Har kollat ännu längre fram....samma sak då....verkar som alla flighter är inställda med AF mellan CDG och ICN.... har kanske stoppat linjen.....
Vad gäller då?
Förutom EU261/2004 har du AFs egna regler.

General Conditions of Carriage

ARTICLE 12 – DELAYS AND CANCELLATION OF FLIGHTS
12.1. The Carrier will take all steps required to carry the Passenger and their Baggage without delay. In this respect, and with the aim of avoiding cancelling the carriage, the Carrier may be led to offer the Passenger carriage in another aircraft or the possibility of making the journey on another Carrier´s flights and/or by any other means of carriage.

12.2. In the event of a flight cancellation or delay, and if the Passenger has a single Contract of Carriage (as defined by the Convention), the Carrier will implement all the provisions of the relevant applicable regulations.
ARTICLE 13 – OVERBOOKING AND DOWNGRADING
13.1. If, due to scheduled overbooking, the Carrier is not in a position to offer a seat to the Passenger, even though the Passenger has a confirmed Reservation, a valid Ticket and has arrived for check-in and boarding in accordance with the required timeframes and conditions, the Carrier shall grant the compensation provided for by the relevant applicable regulations, where applicable.

13.2. In the event that the Passenger is placed in a lower class than that for which the Ticket was purchased, the Carrier will refund the difference in Fares, under the conditions specified by the relevant applicable regulations.
 

AABack2ARN

Medlem
Hur skall man sätta COC i förhållande till det som står i bokningsregeln för ALLSFR (CDG-ICN)

NOTE - THE FOLLOWING TEXT IS INFORMATIONAL AND NOT
VALIDATED FOR AUTOPRICING.
AIR FRANCE - PREMIUM ECONOMY RESTRICTED FARES
BETWEEN FRANCE AND AREA 3.
APPLICATION
AREA
THESE FARES APPLY
BETWEEN FRANCE AND AREA 3.
CLASS OF SERVICE
THESE FARES APPLY FOR ECONOMY CLASS SERVICE.

TYPES OF TRANSPORTATION
FARES GOVERNED BY THIS RULE CAN BE USED TO CREATE
ROUND-TRIP/CIRCLE-TRIP/OPEN-JAW JOURNEYS.
CAPACITY LIMITATIONS
THE CARRIER SHALL LIMIT THE NUMBER OF PASSENGERS
CARRIED ON ANY ONE FLIGHT AT FARES GOVERNED BY
THIS RULE AND SUCH FARES WILL NOT NECESSARILY BE
AVAILABLE ON ALL FLIGHTS. THE NUMBER OF SEATS,
WHICH THE CARRIER SHALL MAKE AVAILABLE ON A GIVEN
FLIGHT, WILL BE DETERMINED BY THE CARRIERS BEST
JUDGEMENT.

Jag tror ditt bästa knep för att få slippa flyga ekonomi är att försöka förhandla dig till en business-plats på direktflyget (vilket kan bli svårt) eller se om du kan flyga någon annan rutt som har Premium Economy.
 

Layzedad

Medlem
Skickade in ett ersättningskrav till SAS i enlighet med 261/2004 och fick följande svar:
8<-------------------------------------------------------------------------
tack för ditt mail. Jag vill börja med att be om ursäkt för besväret du och din fru upplevt som en följd av att vår flight SK2587/10oct blev försenad.
Vi kan i detta fall ersätta er i enlighet med EU 261/2004 och för att göra det behöver vi kopior på era boardingkort.
Vänligen skicka dessa som ett svar på detta mail, ange även kontouppgifter för smidig överföring.
8<--------------------------------------------------------------------------

Naturligtvis har vi gjort oss av med utresans boardingkort, har kvar hemresans...
Har svarat att jag förutsätter att SAS kan se i sina system att vi rest, är det någon som har tips på vad man skall förvänta sig?
 
På min nya itininary via mail så står min seating som confirmed på KE902 8/11 så har jag seating 50K och på KE901 17/11 har jag fått 36A.

Men går jag in på mina sidor på KLM/AF så är inte dessa flygningar uppdaterade....På AF ser jag de nya flygen men går jag in på Seating så är det de gamla flygen som kommer upp och då som vanlig economy.
På KLM så är inte de nya flygen uppdaterade, de gamla flygen med AF står som ändrade men inte till vad.....

Ska jag verkligen acceptera att jag fått en notifiering om ändring inom 2v när jag egentligen inte vet vad som det är ändrat till?
 

taxvalp

Medlem
Min far har en tvist med @Air France/KLM angående en försening enligt 261/2004. ARN hänvisade till nederländska motsvarigheten och de valde att pröva enbart förseningen till Holland och ej den till Sverige (som var på samma biljett etc...)

Nu har min far gjort allt pappersarbete och skickad in till sin lokala tingsrätt för att pröva det som ett småmålsförfarande. För en amatörjurist så låter det som ett typiskt mål att prova där med gränsöverskridande tvist inom EU till ett värde av under €2000. Det finns en lista över undantag på typ av tvister som ej kan prövas som småmål men jag hittar inget om flyg där.

Likväl hävdar notarien, efter att ha konsulterat högre upp i den lokala tingsrätten, att tvister som denna ej kan prövas där eftersom det rör ett transportavtal. Hen kan inte hänvisa till någon paragraf eller annat utan mest till "rådmannen". Intrycket är att de inte har någon större erfarenhet av liknande mål vid den aktuella tingsrätten och helst vill slippa det men det är mest en känsla.

Vad säger den juridiska expertisen här - visst borde förseningar enligt EU261/2004 platsa för att driva som småmål?
 
Toppen