Senaste nytt

Hur hanterar ni bonuspoäng som tillhör arbetsgivaren?

För de som väljer bolag eller bokar sina biljetter själv kan det rent teoretiskt ses som ett mutbrott att ta i mot bonuspoäng :rolleyes: Om vi nu ska det här till sin spets... och räcker de till en C-biljett så kan det nog anses grovt. Måste ta upp det här med mina anställda.... NOT!

För de som väljer bolag eller bokar sina biljetter själv kan det rent teoretiskt ses som ett mutbrott att ta i mot bonuspoäng :rolleyes: Om vi nu ska det här till sin spets... och räcker de till en C-biljett så kan det nog anses grovt. Måste ta upp det här med mina anställda.... NOT!
Så då kan man bli fälld om man handlar på ICA?

Hur menar du? Var kommer mutbrott in i bilden? Däremot, om en av dina anställda använder poängen för privat bruk utan att meddela skatteverket begår den anställda ett skattebrott om jag förstår saker och ting rätt...

Hur menar du? Var kommer mutbrott in i bilden? Däremot, om en av dina anställda använder poängen för privat bruk utan att meddela skatteverket begår den anställda ett skattebrott om jag förstår saker och ting rätt...
Om jag får något av värde för att köpa en viss vara kan det vara ett mutbrott, sen kommer det en massa "men" efter det. I det här fallet tror jag att det beror det på hur man värderar poängen. Sällan det handlar om rena pengar vid brottsfall i Sverige, iaf inom byggbranschen. Dessutom är det inte möjligt för arbetsgivaren att kontrollera om den anställde har fått några bonuspoäng.

Kaliber i P1 har granskat Kriminalvårdens transporttjänster och det verkar som en del anställda samlar poäng på tjänsteresor. Om poängen används eller ej verkar oklart.

Enkelresa i C hem från DXB för 27 000:- känns däremot inte som en bokning från en medveten resenär.

Kaliber i P1 har granskat Kriminalvårdens transporttjänster och det verkar som en del anställda samlar poäng på tjänsteresor. Om poängen används eller ej verkar oklart.

Enkelresa i C hem från DXB för 27 000:- känns däremot inte som en bokning från en medveten resenär.

Tycker inte det verkar så oklart om poängen har använts. Denna transporttjänst verkar ha en stark fackförening som har skapat egen praxis långt över vad det statliga reglementet föreskriver.

Bara att behöva vila upp sig 2-3 dygn met fullt utlandstraktamente och sedan ha rätt till businessklas på återresan efter att ha vilst upp sig. Om man åtminstone hade pkt hem med en gång efter avslutat uppdrag hade jag hafr en viss förståelse för businessklas på hemresan.

Om nu deras resetjänst har betalt 27.000 för en enkel resa hem från Dubai så borde denna nog bytas ut. Redan där har man ju smällt iväg minst det dubbla för mycket av skattepengarna.

Ja, idiotkostnader för enkelresor ser jag som ett mycket större problem än att de samlar poäng. Som jag sagt tidigare i tråden - det är slöseri med skattemedel att statligt anställda inte samlar poäng!

Toppen