Senaste nytt

Dr. Miles i Tyskland

Jag var på en vietnamesisk restaurang i Lübeck idag.

En intressant grej med vietnameser i Tyskland är att de i västra Tyskland ofta kommer från södra Vietnam och de i östra från norra, liten rest från kalla kriget.
I Sverige verkar också nästan alla vara från syd; när jag tog med ett par gamla kolleger (dvs svenskvietnameser) på restaurangbesök här i Berlin påstod de i alla fall att det var första gången de hört nordvietnamesisk dialekt på en restaurang. Jag har ju rätt svårt att avgöra om det är sant, men det låter iaf rätt troligt och väldigt intressant :)

Det är definitivt så att det tenderar att vara Nordvietnameser i Berlin. Jag äter ofta på det två olika restaurangerna på Alte Schönhauser Str. Var där med en engelsk-vietnamesisk vän och denne gjorde samma iakttagelse.

Den vietnamesiska kulturen/maten i Tyskland är något jag uppskattar. Det finns nästan ingenting i Sverige/Stockholm...

Jag var borta från Tyskland 2 veckors tid så missade jag en hel del nyheter här.

Delstaten Nordrhein-Westfalens (där bl a Düsseldorf och Köln finns) arbetsminister Guntram Schneider förslår "Anti-stress lag".
Förslaget innebär att förbud av jobbrelaterad telefonsamtal och e-mail utanför arbetstid.

http://www.focus.de/finanzen/karrie...er-fordern-anti-stress-gesetz_id_4038273.html

Detta förslag gäller endast i delstatnivå så det omfattas inte i delstaten Schleswig-Holstein (bl a Hamburg och Lübeck tillhör) där jag bor. Vi får se hur det utvecklar sig.

Jag undrar om det finns många oljeschejker i Lübeck.
Det finns ca 220.000 invånare i Lübeck och ca 360.000 invånare inkl. förort. Därför känns det lite udda att det finns Porsche dealer här.
20140829_1.JPG

Jag vet att det inte är ovanligt att en car dealer säljer andra märkes bilar men jag tyckte att det var lite roligt med Porsche skylt på en BMW.
20140829_2.JPG

Jag undrar om det finns många oljeschejker i Lübeck.
Det finns ca 220.000 invånare i Lübeck och ca 360.000 invånare inkl. förort. Därför känns det lite udda att det finns Porsche dealer här.
Visa bifogad bild 27680

Jag vet att det inte är ovanligt att en car dealer säljer andra märkes bilar men jag tyckte att det var lite roligt med Porsche skylt på en BMW.
Visa bifogad bild 27681

??? det finns ju till och med ett Porsche center i Borås ...

I Japan är Porsche dealer inte vanligt även i städerna med halvmiljon invånare. (och ännu mindre med Lanborghini)

ポルシェ 正規販売店検索

Kan tänka mig det, med tanke på att Japan har så många egna bra märken.

Men tror inte heller Bergamo o Borås är representativa för sin storlek... Bergamo är Italiens rikaste stad, och Borås är väl sommarfäste för många välbemedlade svenskar. Jag har ju bott länge i Västerås (med ungefär lika många människor som Bergamo), och där vore det otänkbart med Porschehandlare...

Även om det som i andra länder blir allt ovanligare att visa sin status genom bilen man äger, är det relativt vanligt/viktigt fortfarande i Tyskland att ha bra bil. Är det sedan tyska märken blir det såklart ännu vanligare, även om det råkar vara premiummärken som Porsche.
Bilhetsen/statusjakten/250 km/h på Autobahn är mycket vanligare i södra än i norra eller östra Tyskland.

Toppen