Ganskaanonym
Medlem
Jo precis. Och detta är ju rätt intressant.
Volvo VEA har sålts in av svensk press som nån slags supermotor, när fakta visar att den är i princip samma koncept som bl.a. Mercedes lanserade redan 2008 med OM651. Ca 2 liter slagvolym, 4 cyl med högt railtryck och 2 st sekventionella turbos samt piezoelektriska spridare. Dock har Merca gått ifrån piezoelektriska spridare på OM651 eftersom dessa inte klarade det höga mottrycket i förbränningsrummen i långa loppet.
Min E250 CDI 4-matic med automat ligger efter 4000 mil körning där lejonparten är Essingeleden i köer varje dag på 0.72. Snittfart är 34km/h på dessa mil. En E-klass med 4matic väger 2 ton och har dessutom automatlåda. Frågan är om ens en 500kg lättare "S60 AWD aut VEA" skulle slå det (när den finns att köpa)? Tveksamt om man ser till iRoberts siffror ovan.
Mer om VEAs förbrukning står ju att läsa bl.a. här:
V60 D4 VEA 2014 Förbrukning • Sveriges Volvoforum
Själv ligger jag runt 0,55 - 0,58 med min V70 D4 - blandad körning med mycket motorväg och utan att tänka på att köra snålt. Vid långkörningar där jag kör i max 100 km/h hamnar jag oftast med god marginal under 0,50 - även om det då är snålkörning på riktigt.