Senaste nytt

Tjänstebilstråden

Jo precis. Och detta är ju rätt intressant.

Volvo VEA har sålts in av svensk press som nån slags supermotor, när fakta visar att den är i princip samma koncept som bl.a. Mercedes lanserade redan 2008 med OM651. Ca 2 liter slagvolym, 4 cyl med högt railtryck och 2 st sekventionella turbos samt piezoelektriska spridare. Dock har Merca gått ifrån piezoelektriska spridare på OM651 eftersom dessa inte klarade det höga mottrycket i förbränningsrummen i långa loppet.

Min E250 CDI 4-matic med automat ligger efter 4000 mil körning där lejonparten är Essingeleden i köer varje dag på 0.72. Snittfart är 34km/h på dessa mil. En E-klass med 4matic väger 2 ton och har dessutom automatlåda. Frågan är om ens en 500kg lättare "S60 AWD aut VEA" skulle slå det (när den finns att köpa)? Tveksamt om man ser till iRoberts siffror ovan.

Mer om VEAs förbrukning står ju att läsa bl.a. här:

V60 D4 VEA 2014 Förbrukning • Sveriges Volvoforum

Själv ligger jag runt 0,55 - 0,58 med min V70 D4 - blandad körning med mycket motorväg och utan att tänka på att köra snålt. Vid långkörningar där jag kör i max 100 km/h hamnar jag oftast med god marginal under 0,50 - även om det då är snålkörning på riktigt.

Jo precis. Och detta är ju rätt intressant.

Volvo VEA har sålts in av svensk press som nån slags supermotor, när fakta visar att den är i princip samma koncept som bl.a. Mercedes lanserade redan 2008 med OM651. Ca 2 liter slagvolym, 4 cyl med högt railtryck och 2 st sekventionella turbos samt piezoelektriska spridare. Dock har Merca gått ifrån piezoelektriska spridare på OM651 eftersom dessa inte klarade det höga mottrycket i förbränningsrummen i långa loppet.

Min E250 CDI 4-matic med automat ligger efter 4000 mil körning där lejonparten är Essingeleden i köer varje dag på 0.72. Snittfart är 34km/h på dessa mil. En E-klass med 4matic väger 2 ton och har dessutom automatlåda. Frågan är om ens en 500kg lättare "S60 AWD aut VEA" skulle slå det (när den finns att köpa)? Tveksamt om man ser till iRoberts siffror ovan.

Mer om VEAs förbrukning står ju att läsa bl.a. här:

V60 D4 VEA 2014 Förbrukning • Sveriges Volvoforum

Nästan 2,2ton xDrive m 258 Hk, 0,67/mil - 90% landsväg
Snålkörning sista 50 milen 0,57/mil
(Tankvärde)

Själv ligger jag runt 0,55 - 0,58 med min V70 D4 - blandad körning med mycket motorväg och utan att tänka på att köra snålt. Vid långkörningar där jag kör i max 100 km/h hamnar jag oftast med god marginal under 0,50 - även om det då är snålkörning på riktigt.
Säkert korrekta siffror, fast jag har väldigt, väldigt svårt att tro på dem.
116d - 90 mil långkörning, extrem snålkörning. 0,47/mil (Tankvärde) i 30 graders värme=hårt tryck på AC, 3 pers+bagage.
Höll fartgränserna slaviskt.

Jag har testat Volvo D3 och när jag kommit upp i 100+ har den legat på över 0,8

Jag personligen hade valt D4 FWD, skulle tro att snittförbrukningen hamnar nånstans runt 0,65 i verkligheten. D5 AWD vill säkert ha 0,90 vid likvärdig körning. För egen del tycker jag att AWD är onödigt när vi pratar om Volvo. När det gäller BMW eller Mercedes hade jag kanske tänkt annorlunda, RWD må ge bättre styrrespons, men det är inte roligt på vintern - trots alla elektroniska hjälpsystem.

D4 VEA med den 8-stegade automaten är en underbar kombination, som känns mycket modernare än D5 med den gamla lådan.

Det är lite så de resonerar nu. Hade de valt BMW eller Mercedes så hade xDrive eller 4Matic varit ett krav, men just när det gäller Volvo som är FWD så är det helt okej.

Motsvarar min verklighet spot on. S60 D4 R-design (MY2013) som ligger på just exakt 0,65 efter 2500 mil, men då med manuell låda (visserligen rätt mycket stadskörning.)

Min V60 D4 (VEA) har gått ca 2600 mil och drar ca 0,65 med automat. Kör ungefär 50/50 landsväg stadskörning. Inte i närheten av de 0,39 eller va de nu säger att den ska dra.

6-stegade automaten har inte precis rosat marknaden.
Om jag skulle välja skulle jag utan tvekan gå för nya motorserien och nya automatlådan.
Nästan enbart stadskörning gör att jag skulle prioritera mindre motor.

Vad annars med GLK, Q5 el. X3?

GLK gillade de inte formen på (dock var det min favorit), Q5 var det ingen av som gillade då det läckte in väldigt mycket buller och sus från vägen, samt att baksätena var hårda, och den kändes gammal inuti. X3 var de rätt sugna på, men även där så gillade de inte riktigt framsätena och de tyckte även där att det läckte in lite för mycket ljud från vägen. Så därför blev det återigen en Volvo... Vilket jag tyckte var lite tråkigt.

Säkert korrekta siffror, fast jag har väldigt, väldigt svårt att tro på dem.
116d - 90 mil långkörning, extrem snålkörning. 0,47/mil (Tankvärde) i 30 graders värme=hårt tryck på AC, 3 pers+bagage.
Höll fartgränserna slaviskt.

Jag har testat Volvo D3 och när jag kommit upp i 100+ har den legat på över 0,8

Du får tro vad du vill, jag är i alla fall grymt imponerad av förbrukningen. Jag kan tillägga att mina föräldrar har en Renault Clio 1,5 dci 2012, som vi lånade i två veckor under semestern. Lustigt nog hamnade den på nästan precis samma förbrukning som Volvon.

Som jag skrev tidigare hamnade jag på 0,46 uppmätt vid pump på en resa Göteborg - Stockholm - Göteborg, men då var det extrem snålkörning och jag var själv i bilen.

Det enda negativa jag har att säga är att förbrukningen går upp lite väl mycket om man ligger i 130-140 på motorvägen. Därför har jag börjat ta för vana att ställa farthållaren på 120. Det gör nog en deciliter per mil.

Du får tro vad du vill, jag är i alla fall grymt imponerad av förbrukningen. Jag kan tillägga att mina föräldrar har en Renault Clio 1,5 dci 2012, som vi lånade i två veckor under semestern. Lustigt nog hamnade den på nästan precis samma förbrukning som Volvon.

Som jag skrev tidigare hamnade jag på 0,46 uppmätt vid pump på en resa Göteborg - Stockholm - Göteborg, men då var det extrem snålkörning och jag var själv i bilen.

Det enda negativa jag har att säga är att förbrukningen går upp lite väl mycket om man ligger i 130-140 på motorvägen. Därför har jag börjat ta för vana att ställa farthållaren på 120. Det gör nog en deciliter per mil.

Jag tror på dina 0.46 landsväg. -Men det bör ge dig ett snitt i vanlig trafik som ligger runt 0.65-0.75 vilket i sin tur förvisso gör din bil snål "för att vara en Volvo" - men inte snålare än nån annan bil med motsvarande prestanda.

Väldigt imponerande. Framför allt om du är uppe i 120.
Men med tanke på mina 0,57 är det väl ingen omöjlighet.
Dock körde jag merparten i 80 och bara några få sträckor m 110

Jag tror på dina 0.46 landsväg. -Men det bör ge dig ett snitt i vanlig trafik som ligger runt 0.65-0.75 vilket i sin tur förvisso gör din bil snål "för att vara en Volvo" - men inte snålare än nån annan bil med motsvarande prestanda.

Det beror sig väl på vad det subjektiva begreppet "vanlig trafik" innebär. Och oavsett var du tycker att min förbrukning "borde" hamna så räknar jag fram med god marginal under 0,60 vid varje tankning.

Toppen