Senaste nytt

Tjänstebilstråden

Måste varit en mycket, mycket bra rabatt - trots lagerbil.
Blir det en 20% ?
Japp, priset var helt rätt. Tror knappast jag kan åka bättre för samma pengar, oavsett bilmärke.

Vad rabatten hamnar på beror lite på hur man räknar. I beloppet (93.000) är knappt hälften relaterat till Volvos "business edition-rabatt". Sedan hade återförsäljaren en kampanj vid tillfället där vinterhjul ingick (12.000). Jag lyckades även förhandla med dragkrok (8000). Utöver detta fick jag ytterligare i runda slängar 30.000:- i "lagerbilsrabatt". Detta var även precis innan årsskiftet, då Volvo närapå sålde bilar till break even för att komma över någon magisk försäljningssiffra för 2013.

Mina föräldrar ska byta bil och har kommit fram till en XC60. Den stora frågan är om de ska ha D5 AWD med Polestar (5 cyl 215HK (230 hk med Polestar), 6 stegad automat) eller D4 FWD (181 HK) med nya VEA motorn och 8 stegad automat. Bilen kommer främst köras i Göteborg med omnejd, självklart kan det bli en tur upp till svenska fjällen eller alperna.

Fördelar med D5 AWD
- AWD
- 230 HK

Nackdelar
- Gammal motor
- 6 stegad automat
- Drar med diesel

Fördelar med D4 FWD
- Ny motor
- Bränslesnål
- 8 stegad automat

Nackdelar med D4 FWD
- Ej AWD
- Ej Polestar

Det mina föräldrar tänker är att det är dumt att köpa något som är gammalt och på väg bort. Sen tycker de själva att D4 FWD känns rappare än D5 AWD (de har ej provkört någon med Polestar då det ej finns för provkörning). Sen gillar de ljudet mer på D4 FWD.
Jag tycker att AWD väger upp en hel del, samt att den har betydligt mer hästkrafter, men tittar man på 0-100 så är det väldigt jämt (8,3 för D4 FWD och 8,5 för D5 AWD).

Vad tror ni som kanske har en XC60 med någon av dessa motorer, eller har varit i samma sits?

Jag skulle nog tänkt tvärtom, det är mer riskabelt att köpa något som är helt nytt och därmed riskera att råka ut för okända barnsjukdomar.

Mina föräldrar ska byta bil och har kommit fram till en XC60. Den stora frågan är om de ska ha D5 AWD med Polestar (5 cyl 215HK (230 hk med Polestar), 6 stegad automat) eller D4 FWD (181 HK) med nya VEA motorn och 8 stegad automat. Bilen kommer främst köras i Göteborg med omnejd, självklart kan det bli en tur upp till svenska fjällen eller alperna.

Fördelar med D5 AWD
- AWD
- 230 HK

Nackdelar
- Gammal motor
- 6 stegad automat
- Drar med diesel

Fördelar med D4 FWD
- Ny motor
- Bränslesnål
- 8 stegad automat

Nackdelar med D4 FWD
- Ej AWD
- Ej Polestar

Det mina föräldrar tänker är att det är dumt att köpa något som är gammalt och på väg bort. Sen tycker de själva att D4 FWD känns rappare än D5 AWD (de har ej provkört någon med Polestar då det ej finns för provkörning). Sen gillar de ljudet mer på D4 FWD.
Jag tycker att AWD väger upp en hel del, samt att den har betydligt mer hästkrafter, men tittar man på 0-100 så är det väldigt jämt (8,3 för D4 FWD och 8,5 för D5 AWD).

Vad tror ni som kanske har en XC60 med någon av dessa motorer, eller har varit i samma sits?

Chiptrim skulle jag inte se som en för- eller nackdel. Du kan ju köpa vassa chiptrim till alla motorer du nämner från 3:e partslev. Argumentet om bränslesnål är nog egentligen ganska irrelevant då XC60 i alla versioner drar massvis med soppa. Den har ju aerodynamik som ett piano.

Skillnaden i acc kan nog tillskrivas nya växellådan - men nog borde en D5:a veva på bra väl uppe i fart tycker jag.

mvh

Jag skulle nog tänkt tvärtom, det är mer riskabelt att köpa något som är helt nytt och därmed riskera att råka ut för okända barnsjukdomar.

Jag har själv nya VEA motorn i min V60, som jag tycker fungerar bra, men jag tycker inte att en V60 är lika förknippad med AWD som en XC60, eller SUV överhuvudtaget.

Chiptrim skulle jag inte se som en för- eller nackdel. Du kan ju köpa vassa chiptrim till alla motorer du nämner från 3:e partslev. Argumentet om bränslesnål är nog egentligen ganska irrelevant då XC60 i alla versioner drar massvis med soppa. Den har ju aerodynamik som ett piano.

Skillnaden i acc kan nog tillskrivas nya växellådan - men nog borde en D5:a veva på bra väl uppe i fart tycker jag.

mvh

Mina föräldrar är 60+ så att åka och köpa chiptrim osv från tredjepart kan jag lova aldrig kommer hända. Är det inte med från början så kommer det aldrig installeras.
Absolut, du har rätt, XC60 är inte en bränslesnål bil, men den kan ju bli lite mer bränslesnål med bara FWD :)

Jag personligen hade valt D4 FWD, skulle tro att snittförbrukningen hamnar nånstans runt 0,65 i verkligheten. D5 AWD vill säkert ha 0,90 vid likvärdig körning. För egen del tycker jag att AWD är onödigt när vi pratar om Volvo. När det gäller BMW eller Mercedes hade jag kanske tänkt annorlunda, RWD må ge bättre styrrespons, men det är inte roligt på vintern - trots alla elektroniska hjälpsystem.

D4 VEA med den 8-stegade automaten är en underbar kombination, som känns mycket modernare än D5 med den gamla lådan.

Fördelar med D5 AWD
- AWD
- 230 HK

Nackdelar
- Gammal motor
- 6 stegad automat
- Drar med diesel

Fördelar med D4 FWD
- Ny motor
- Bränslesnål
- 8 stegad automat

Nackdelar med D4 FWD
- Ej AWD
- Ej Polestar

6-stegade automaten har inte precis rosat marknaden.
Om jag skulle välja skulle jag utan tvekan gå för nya motorserien och nya automatlådan.
Nästan enbart stadskörning gör att jag skulle prioritera mindre motor.

Vad annars med GLK, Q5 el. X3?

Motsvarar min verklighet spot on. S60 D4 R-design (MY2013) som ligger på just exakt 0,65 efter 2500 mil, men då med manuell låda (visserligen rätt mycket stadskörning.)

Jo precis. Och detta är ju rätt intressant.

Volvo VEA har sålts in av svensk press som nån slags supermotor, när fakta visar att den är i princip samma koncept som bl.a. Mercedes lanserade redan 2008 med OM651. Ca 2 liter slagvolym, 4 cyl med högt railtryck och 2 st sekventionella turbos samt piezoelektriska spridare. Dock har Merca gått ifrån piezoelektriska spridare på OM651 eftersom dessa inte klarade det höga mottrycket i förbränningsrummen i långa loppet.

Min E250 CDI 4-matic med automat ligger efter 4000 mil körning där lejonparten är Essingeleden i köer varje dag på 0.72. Snittfart är 34km/h på dessa mil. En E-klass med 4matic väger 2 ton och har dessutom automatlåda. Frågan är om ens en 500kg lättare "S60 AWD aut VEA" skulle slå det (när den finns att köpa)? Tveksamt om man ser till iRoberts siffror ovan.

Mer om VEAs förbrukning står ju att läsa bl.a. här:

V60 D4 VEA 2014 Förbrukning • Sveriges Volvoforum

Toppen