Valley
Medlem
Måste varit en mycket, mycket bra rabatt - trots lagerbil.Detta var en V70 D4 VEA Business edition 2014. Förvisso lagerbil.
Blir det en 20% ?
Måste varit en mycket, mycket bra rabatt - trots lagerbil.Detta var en V70 D4 VEA Business edition 2014. Förvisso lagerbil.
Japp, priset var helt rätt. Tror knappast jag kan åka bättre för samma pengar, oavsett bilmärke.Måste varit en mycket, mycket bra rabatt - trots lagerbil.
Blir det en 20% ?
Mina föräldrar ska byta bil och har kommit fram till en XC60. Den stora frågan är om de ska ha D5 AWD med Polestar (5 cyl 215HK (230 hk med Polestar), 6 stegad automat) eller D4 FWD (181 HK) med nya VEA motorn och 8 stegad automat. Bilen kommer främst köras i Göteborg med omnejd, självklart kan det bli en tur upp till svenska fjällen eller alperna.
Fördelar med D5 AWD
- AWD
- 230 HK
Nackdelar
- Gammal motor
- 6 stegad automat
- Drar med diesel
Fördelar med D4 FWD
- Ny motor
- Bränslesnål
- 8 stegad automat
Nackdelar med D4 FWD
- Ej AWD
- Ej Polestar
Det mina föräldrar tänker är att det är dumt att köpa något som är gammalt och på väg bort. Sen tycker de själva att D4 FWD känns rappare än D5 AWD (de har ej provkört någon med Polestar då det ej finns för provkörning). Sen gillar de ljudet mer på D4 FWD.
Jag tycker att AWD väger upp en hel del, samt att den har betydligt mer hästkrafter, men tittar man på 0-100 så är det väldigt jämt (8,3 för D4 FWD och 8,5 för D5 AWD).
Vad tror ni som kanske har en XC60 med någon av dessa motorer, eller har varit i samma sits?
Jag skulle nog tänkt tvärtom, det är mer riskabelt att köpa något som är helt nytt och därmed riskera att råka ut för okända barnsjukdomar.
Chiptrim skulle jag inte se som en för- eller nackdel. Du kan ju köpa vassa chiptrim till alla motorer du nämner från 3:e partslev. Argumentet om bränslesnål är nog egentligen ganska irrelevant då XC60 i alla versioner drar massvis med soppa. Den har ju aerodynamik som ett piano.
Skillnaden i acc kan nog tillskrivas nya växellådan - men nog borde en D5:a veva på bra väl uppe i fart tycker jag.
mvh
Motsvarar min verklighet spot on. S60 D4 R-design (MY2013) som ligger på just exakt 0,65 efter 2500 mil, men då med manuell låda (visserligen rätt mycket stadskörning.)Jag personligen hade valt D4 FWD, skulle tro att snittförbrukningen hamnar nånstans runt 0,65 i verkligheten.
Mina föräldrar ska byta bil och har kommit fram till en XC60. Den stora frågan är om de ska ha D5 AWD med Polestar (5 cyl 215HK (230 hk med Polestar), 6 stegad automat) eller D4 FWD (181 HK) med nya VEA motorn och 8 stegad automat. Bilen kommer främst köras i Göteborg med omnejd, självklart kan det bli en tur upp till svenska fjällen eller alperna.
Fördelar med D5 AWD
- AWD
- 230 HK
Nackdelar
- Gammal motor
- 6 stegad automat
- Drar med diesel
Fördelar med D4 FWD
- Ny motor
- Bränslesnål
- 8 stegad automat
Nackdelar med D4 FWD
- Ej AWD
- Ej Polestar
Det mina föräldrar tänker är att det är dumt att köpa något som är gammalt och på väg bort. Sen tycker de själva att D4 FWD känns rappare än D5 AWD (de har ej provkört någon med Polestar då det ej finns för provkörning). Sen gillar de ljudet mer på D4 FWD.
Jag tycker att AWD väger upp en hel del, samt att den har betydligt mer hästkrafter, men tittar man på 0-100 så är det väldigt jämt (8,3 för D4 FWD och 8,5 för D5 AWD).
Vad tror ni som kanske har en XC60 med någon av dessa motorer, eller har varit i samma sits?
Motsvarar min verklighet spot on. S60 D4 R-design (MY2013) som ligger på just exakt 0,65 efter 2500 mil, men då med manuell låda (visserligen rätt mycket stadskörning.)