Nu får man hoppas på att blixtnedslaget inte tas som ursäkt för förseningar för alla flighter det planet gör under den närmaste framtiden...
Åjo, nu har man en lysande chans att stoppa alla fall som "oförutsedda händelser"Nu får man hoppas på att blixtnedslaget inte tas som ursäkt för förseningar för alla flighter det planet gör under den närmaste framtiden...
Jag skulle nog kräva Norwegian på rätt detaljerade loggar över vad som gjorts med planet ifall de hävdar att det var ovädrets fel... Visst kan det orsaka lite förseningar om man fått ett blixtnedslag i planet, men det är knappast hela sanningen här.
Jag skulle även försöka ordna loggar från Radar/blixt | SMHI på blixtnedslag: plats, tidpunkt och strömstyrka. Idag 28 juli har inget blixtnedslag registrerats på, eller i närheten av Arlanda före kl 12.15, ändå så ska DY7087 (EILNF?) ha fått en urladdning. Visst, kommer det en direktträff på över 100.000 Ampere så kan det med stor sannolikhet bli problem, men om det inte kommer en enda blixt, varifrån kommer då felet? Borde de inte redan igår ha gått igenom planen efter ovädret?Jag skulle nog kräva Norwegian på rätt detaljerade loggar över vad som gjorts med planet ifall de hävdar att det var ovädrets fel... Visst kan det orsaka lite förseningar om man fått ett blixtnedslag i planet, men det är knappast hela sanningen här.
Dessutom är det väl så att EU261/2004-undantaget för en oförutsedd händelse gäller bara den flight som påverkades direkt - påföljande förseningar omfattas väl inte av "ursäkten" - då förväntas flygbolaget ha ordnat fram alternativ.