Mycket kan man nog beskylla Norw för, men inte väder![]()
"Fasen också! Vi skulle bockat i tillvalet åskledare när vi beställde planet!"
Mycket kan man nog beskylla Norw för, men inte väder![]()
"Fasen också! Vi skulle bockat i tillvalet åskledare när vi beställde planet!"
Jag har hört att blixtnedslag är mer allvarliga i de nya planen som har delar i komposit. Med ett helt metalliskt skrov så får man en Faradays bur som avleder laddningen, men i skarvarna mot kompositen kan man få skador. Minns att jag sett ett program på TV om det... Kanske lite OT i denna tråd - men det blir intressant att se vad den nya tekniken leder till för nya problem - och förseningar.
Blixtar har våglängden 100-1000 meter, så det behövs bara ett grovmaskigt nät för att skydda mot åska. Har svårt att tro att det inte finns inbyggt, även i kompositplan.Mycket kan man nog beskylla Norw för, men inte väder![]()
Blixtar har våglängden 100-1000 meter, så det behövs bara ett grovmaskigt nät för att skydda mot åska. Har svårt att tro att det inte finns inbyggt, även i kompositplan.
Kör man nedcabbat i regnet och det får följden att det slår gnistor om instrumentpanelen och bilen slås ut, vems är felet? Vädret? Eller att du borde ha satt på taket? (Ett aiktuellt exempel: du har en ny fin nationalarena med frånskjutet tak, det kommer ett hällregn och planen blir blöt så att fotbollsmatchen måste ställas in. Vems är felet? Vädret?)
[28JULY2014;STD0700LOCALTIME;SK2645]
Kaptenen säger att någon instrument som behövs för landning vid dåligt väder på vårt plan (LN-PRY, Boeing 737-600) är ej i funktion.
Det blir planbyte och ett annat plan avgår från gate 12. Jag passar på att ta en kopp te i SAS Gold loungen nu. Ny avgångstid kl. 08:00.
Jag har hört att blixtnedslag är mer allvarliga i de nya planen som har delar i komposit. Med ett helt metalliskt skrov så får man en Faradays bur som avleder laddningen, men i skarvarna mot kompositen kan man få skador. Minns att jag sett ett program på TV om det... Kanske lite OT i denna tråd - men det blir intressant att se vad den nya tekniken leder till för nya problem - och förseningar.
Vad jag menar är att väderförhållanden per se inte är en grund för extraordinär händelse och/eller långvarig försening/inställelse. Som artikeln Homer länkar till visar är blixt i flygplan tvärtom en vanlig, ordinär händelse. "On average, every single airliner is hit by lightning once a year." som BBC skriver i artikeln. Det utesluter förstås inte att ett blixtnedslag kan orsaka skador, men varje enskild händelse måste utredas individuellt, inte generellt. Vanliga kända problem för flygande flygplan som träffas, eller är i närheten av blixten, är bland annat att piloten temporärt blir blind, kompassen pekar fel, ADF pekar fel (ofta mot åskmolnet), ytskador på i synnerhet kompositplan (se filmen Homer länkar till), gnistbildning i nästan tomma bränsletankar (även om flygbränsle är svårt att få eld på, det är ju inte bensin).Menar du att det är Norwegians fel att de har fått ställa ett plan på backen efter ett blixtnedslag? Eller missar jag någon ironi?