Senaste nytt

Dreamlinereländet för Norwegian verkar aldrig ta slut

Nu har jag gått igenom FlightRadar24.com och statistiken för Norwegians Dreamliner EILNA till EILNG. FR24 har lagt upp data från juni-juli (EILNA) samt från början av juli (resterande Dreamliners) 2014. Data fram till 27 juli 2014. Tyvärr är inte systemet byggt för förseningar längre än 24 timmar, så det har smugit in sig en del fel. FR24 skulle kunna använda sig av den militära tidsangivelsen 281520 (=den 28:e tjugo över tre på eftermiddagen) men det finns väl inte i sinnesvärlden att ett plan kan bli försenat mer än 24 timmar (eller mer än 48 timmar, eller mer än 72 timmar, etc). Med vissa justeringar ger det iallafall
- 196 flighter (=100%) där 119 st (=61%) landat i tid (max 15 min försenat) och 77 st (39%) försenade. Därav
- 30 försenade 15-45 min (15% av totalen)
- 34 försenade 45 min-3 timmar (17% av totalen)
- 13 försenade över 3 timmar (7% av totalen)
Med stor reservation för fel i datamaterialet.

Edit: Tidsexempel korrigerad

Last edited:
Los Angeles flighten är ersatt av Pullmantur B747 den 30:e. Så mycket för Dreamlinerupplevelsen. Börjar lukta kris i Norwegian Longhaul.

Norwegian regrets to inform that DY7087 28.July is cancelled due to technical reasons. You have been rebooked to DY7087 departure 19:30 local time 30.July. This flight will be operated by Pullmantur Air, B747.Tickets can be refunded or rebooked free of charge on our homepage or you can contact us by phone 4721492149. Please contact our representatives at the airport for accommodation arrangements. We apologize the inconvenience this may cause.

Mmm mysigt! En snabb googling över Pullmanturs B-747: or får håren i nacken att rysa! Genomsnittsålder för bolagets 4 B-747: or är 21 år ;) dvs när Ace of Base fortfarande var det senaste och mobiler vägde ett par kilo ;)

Bra jobbat Norwegian! Ryanair kan bättre till och med!

Mmm mysigt! En snabb googling över Pullmanturs B-747: or får håren i nacken att rysa! Genomsnittsålder för bolagets 4 B-747: or är 21 år ;) dvs när Ace of Base fortfarande var det senaste och mobiler vägde ett par kilo ;)

Ändå lite coolt att få flyga en klassiker med syrenfärgad inredning. Jag hade nog nästan varit lite glad för flygplansbytet.

Men, jag gillar ju mest saker som är tillverkade före 1990, så jag är lite knäpp.

USAF har tänkt att använda B-52 Stratofortress i 30 år till, de första kom till när Elvis var det senaste
och man använde rörbestyckade kortvågsmottagare :p

Nåja. Flög BA781 i fredags. Maskinen togs i drift 1993, dvs 21 år sedan. Visst, inte lika gräslig som Pullmantur men nog märks det att BAs äldre maskiner är just gamla...

Toppen