Senaste nytt

Dreamlinereländet för Norwegian verkar aldrig ta slut

Vad innebär detta för möjligheten till ersättning? Jag råkade ut för detta med SAS en gång och då menade man att man hade uppfyllt kravet på ombokning eftersom det var ett nytt flightnummer. Jag tyckte det lät konstigt eftersom det var samma flyg.

20 Juli 03:33 meddelar man att nya ETD är den 19 Juli 15:10. Förstår att man får problem med det mesta;)

När Kjos är ute på sina resor. Hur planerar han då ?
Lägger han på 2 dygn för att vara säker på att komma fram i tid till ett möte ? Och så har han inga möten förrän 2 dygn efter han skullit komma hem.
Eller. Har han slutat resa och kör alla möten på hemmaplan ?

Last edited:
När Kjos är ute på sina resor. Hur planerar han då ?
Lägger han på 2 dygn för att vara säker på att komma fram i tid till ett möte ? Och så har han inga möten förrän 2 dygn efter han skurit komma hem.
Eller. Har han slutat resa och kör alla möten på hemmaplan ?

Jag har för mig att han setts åka SAS :)

JAL bänkade väl sina i väntan på att batteriproblemen skulle lösas.
Ethiopian har haft lite problem. Var det inte deras kärra som brann i London ?
United Airlines haft lite problem

Men jag hittar inget bolag som verkar ha lika mycket trubbel som Norwegian. Eller som skrevs tidigare. Har övriga bolag mer muskler att täcka upp med så det inte blir samma elände för passagerarna.

Det är väl ingen annan som schemalägger sina 787 med så liten/obefintlig marginal som Norwegian. Så de får åtminstone ett par minuter på sig att göra lite extra service vid de flesta stopp. Det minskar i sig risken för problem, men framförallt så blir det inte lika långvariga och "snöbollade" effekter när något väl händer.

Av intresse är även att Norwegian snålar in på mat & hotell - det ger de tydligen inte till dem som kommer från Stockholm. Vilket är i strid med EU261/2004 (men när brydde sig DY om 261/2004). Så har du hyrt ut huset/lägenheten genom AirBnB eller bara tömt kylskåpet därhemma så blir det till att fixa mat och boendet själv. Kjos gör det iallafall inte.

Visa bifogad bild 26755
Någon som vet hur de definierar Stockholm? Stad eller län, tex? Skulle misstänka län, eftersom det ger dem minst payout. Eller till och med som "passagerare med utgångspunkt från Arlanda och utan connection" (där man förstås bara räknar same-ticket connections)...

Nu får jag ihop det! Norwegian ställer in flighten, och trollar fram en ny flight (med samma flightnummer). Då har man ju ingen försening, och ingen behöver få någon ersättning. Trallala!
image.jpg
image.jpg

Last edited:
Nu får jag ihop det! Norwegian ställer in flighten, och trollar fram en ny flight (med samma flightnummer). Då har man ju ingen försening, och ingen behöver få någon ersättning. Trallala!

Jo, men paxen är väl ändå berättigade till ersättning även om dom blir ombokade till annan flight 22 timmar senare...

JAL bänkade väl sina i väntan på att batteriproblemen skulle lösas.
Ethiopian har haft lite problem. Var det inte deras kärra som brann i London ?
United Airlines haft lite problem

Men jag hittar inget bolag som verkar ha lika mycket trubbel som Norwegian. Eller som skrevs tidigare. Har övriga bolag mer muskler att täcka upp med så det inte blir samma elände för passagerarna.

andra bolag har haft problem, men de har en tidtabell och flotta som kan täcka opp, viket Norwegian inte har.

Jo, men paxen är väl ändå berättigade till ersättning även om dom blir ombokade till annan flight 22 timmar senare...

i de flesta fall, ja.

Jag tror inte att någon passagerare kommer att lära sig av Norwegians Dreamliner upplevelse. Trots att de redan visste om att det är problem bokar de ändå.
Frösöbor strandade på Gatwick - op.se
Det skulle bli en trevlig London-weekend för G.P. och hans fru M. Under fyra dagar har de tillbringat 30 timmar i väntan på flyget hem som bokats om fyra gånger. Frösöborna hade bokat flyg hem i går [fredag 18/7] vid 09.40. Det blev uppskjutet, men de 289 personer som just nu befinner sig på Gatwicks flygplats har inte fått information om detta från flygbolaget Norwegian.
(...)
Den flygplanstyp som de strandsatta passagerarna skulle åkt med var Boeing Dreamliner.
– Det är den som är problem, och det räcker med att googla så ser man att det inte är första gången, direkt, säger G.P.
(...)
Vid 17.30 på lördagseftermiddagen [19/7] lyfte planet från Gatwick och Frösöborna fick till slut påbörja resan hem.

Nu när vi anlände med BA780 fick vi se en ovanlig syn. En 787:a på taxibanan före oss (EI-LNA) och en vid gate i terminal 4(!) (EI-LNE).

Toppen