Senaste nytt

Dreamlinereländet för Norwegian verkar aldrig ta slut

Det är absolut inte bara till Norwegian som polisen blir tillkallad. Även andra så kallat seriösa bolag drabbas av samma sak. Själv har jag suttit vid en SAS-gate och väntat på ett plan till London som SAS hade äran att flytta fram 15-30 minuter per gång och därimellan TOTAL tystnad. Till slut var det många som var irriterade, men mest var det ett par affärsresenärer som högt och ljudligt förklarade vad de skulle göra med såväl SAS som personalen. Nu vet jag att affärsresenärer inte är en garanti för att kniven är vass men helt outbildade var de inte... En annan gång var det Turkish Airlines som drabbades av irriterade resenärer och polisen kom dit. Dock tror jag det faktiskt berodde på taskig attityd hos personalen som mer eller mindre provocerade fram irritation. Vet inte hur det slutade.

Däremot uppstår mer snyfthistorier (tror jag) när det kommer till långdistansflyg i allmenhet (och lågprisflyg i synnerhet) eftersom folks semestrar "förstörs", mormors inkontinensblöjor tar slut, barnens allergitabletter räcker inte etc. etc. Och det nappar gärna kvällspressen på.

DY7088 bytte flightnr till DY7988 och är ännu mer försenad. LAX-ARN.
image.jpg
image.jpg

Vad innebär detta för möjligheten till ersättning? Jag råkade ut för detta med SAS en gång och då menade man att man hade uppfyllt kravet på ombokning eftersom det var ett nytt flightnummer. Jag tyckte det lät konstigt eftersom det var samma flyg.

Jag är tveksam till att detta räknas som en ombokning - det måste ha varit någon på kundtjänst som bara tittade på flightnummer eller liknande - men det spelar ingen större roll, för du ska fortfarande ha ersättning för förseningen om de inte lyckades få dig att komma fram i rätt tid. Läser man förordningen så ser man även att de är automatiskt skyldiga att betala ersättning eftersom din flight blev inställd, om du kom fram mer än 2h försent.

Byter man inte flightnr bara för att amerikanska myndigheter kräver det, det står ju det i bilden?

Ruteinformasjon - Norwegian.no

26 timer forsinket:

"19. jul 18:30 Norwegian regrets to inform that DY7067 July 19th is further delayed due technical reasons. Your new estimated departure time is 18:30 local time July 20th. Check-in close 17:30 July 20th. Passengers on a return flight or with residence outside of Stockholm may contact our representatives at the airport for accommodation arrangements. We apologize for any inconvenience this may cause. Regards Norwegian"
Tja, nu ställde Norwegian in flighten ARN-OAK. Kan det bero på den 22h långa förseningen DY7088 (=DY7988) LAX-ARN, som nu kl 11.15 faktiskt har landat? Vad erbjuder Norwegian som kompensation? Pengarna tillbaka, alltså det passagerarna betalade för flygbiljetten? Eller tar de sitt ansvar och bokar om samt ger ekonomiskt kompensation enligt EU261/2004?
image.jpg
EDIT: Är flyget inställt, som Norwegian skriver på två ställen, eller är det enbart försenat 28 timmar som senaste meddelandet lyder? Bagdad-Bob har fått jobb hos Kjos, kan jag tro.

Last edited:
Av intresse är även att Norwegian snålar in på mat & hotell - det ger de tydligen inte till dem som kommer från Stockholm. Vilket är i strid med EU261/2004 (men när brydde sig DY om 261/2004). Så har du hyrt ut huset/lägenheten genom AirBnB eller bara tömt kylskåpet därhemma så blir det till att fixa mat och boendet själv. Kjos gör det iallafall inte.
Passengers on a return flight or with residence outside of Stockholm may contact our representatives at the airport for accommodation arrangements.
image.jpg

En följdfråga som är lite off topic: de andra bolagen som flyger med 787, har de lika stora problem? Tex flyger väl både ANA och JAL med 787 Tokyo-München resp. Helsinfors dagligen? Är skillnaden bara att de har kapacitet att täcka upp med ett annat plan (eller boka om pax), ifall en 787 skulle krångla?

JAL bänkade väl sina i väntan på att batteriproblemen skulle lösas.
Ethiopian har haft lite problem. Var det inte deras kärra som brann i London ?
United Airlines haft lite problem

Men jag hittar inget bolag som verkar ha lika mycket trubbel som Norwegian. Eller som skrevs tidigare. Har övriga bolag mer muskler att täcka upp med så det inte blir samma elände för passagerarna.

Toppen