Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Det finns ingen schablon för vad som är extraordinär, ska avgöras från fall till fall. Men om man har Konsumentverket (och Konsumenteuropa) som riktmärke så skriver de

Extraordinära omständigheter
Flygbolaget är inte skyldigt att ersätta passagerarna med eurobeloppen om det försenade flyget beror på ”extraordinära omständigheter som inte skulle ha kunnat undvikas även om alla rimliga åtgärder hade vidtagits”. Exempel på omständigheter som kan vara extraordinära är politisk instabilitet, väderförhållanden som gör det omöjligt att flyga, säkerhetsrisker, oförutsedda brister i flygsäkerheten och när det pågår strejker som påverkar verksamheten för flygbolaget. Bedömningen om en omständighet är extraordinär eller inte görs alltid från fall till fall. Det innebär att det inte finns några bestämda situationer som alltid är extraordinära.


Ersättning vid försenat flyg - Konsumentverket

Att exempelvis en flygledarstrejk eller bagagehanterarstrejk är extraordinär är rimligt, men en strejk i det egna bolaget? Har det prövats Flygadvokaten ?
 
Precis den var det, jag mailade dig via din hemsida om vad DY sagt.
Tack för extra info.
Det jag försöker få klarhet i är vilken kärra som eg. fick det tekniska problemet? Norwegians eller det extrainsatta? Och när inträffade incidenten? För det att de hyrde in ett plan hände ju dagar innan avgång med sms om byte till euro atlantic.

Omvänd bevisbörda. Det är ju trots allt Norwegian som har att visa detta och lägga korten på bordet.

Absolut, och det har jag krävt dem på.

Mehhh,

Nu har jag fått "svar" från DY, de säger att de har ej möjlighet att ta fram dokumentation om incident utan endast om jag för ärendet vidare till "nämnd" så kan de förse nämnden med infon.
Det enda de sa var att det var Inhyrd kärra CSTFM / EuroAtlantic som fått fuel leak.
Hur kan de hävda att en inhyrd kärra har genomgått alla rutiner/underhåll? Har man verkligen koll på sådant hos DY om det är annat bolags kärra eller är det bara BS (TjurSkit)?
 
Haha, låter ju som mitt case DY7205 Stockholm Bankok 15 feb.
Läckage i vingtankdörr. Enligt Norwegian så har det aldrig hänt
I historien. Trots det hade de en extra dörr i fly away kitet.
Så om det var så himla ovanligt fel varför släpa med sig en extra
Dörr över hela världen??
 
Haha, låter ju som mitt case DY7205 Stockholm Bankok 15 feb.
Läckage i vingtankdörr. Enligt Norwegian så har det aldrig hänt
I historien. Trots det hade de en extra dörr i fly away kitet.
Så om det var så himla ovanligt fel varför släpa med sig en extra
Dörr över hela världen??
Det är högst den samma. Dvs samma flygning 15:e februari. Har Norwegian skickat den dokumentationen till dig (eller hur hittade du detta om vingtankdörren)? För isf. mörkar de ju när de säger att de inte har mer info sammanställt.
 
Har efter lite påminnelser via Air Berlins support sida fått ett erbjudande om 250 EUR tillbaka efter köp av en ny resa med Air Berlin och som jag uppfattade det endast för en person. Givetvis är det inget jag tänker gå med på.

"Hello,

As stated in my earlier correspondence we request compensation as per Regulation (EC) No 261/2004 of the European Parliament and of the Council of 11 February 2004. Specifically Article 4.3 and compensation according to Article 7.1 (c) of EUR 600 per person in our party of four.

I have attached a copy of our original complaint in case there are any questions and my bank details below.

I expect an answer within 10 working days or I will seek legal assistance.

Best Regards"

Idag fick jag åter igen samma automatsvar med ett erbjudande om 250EUR och dessutom en survey där dom ville att jag skulle svara på hur jag upplevt supporten på mitt nyligen avslutade ärende...

Några tips om hur jag bör gå vidare ?
Känns som om det är dax att anlita hjälp men vet inte om jag bör anmäla till ARN först eller bör man anmäla ärende till tysklands motsvarighet ?
 
Idag fick jag åter igen samma automatsvar med ett erbjudande om 250EUR och dessutom en survey där dom ville att jag skulle svara på hur jag upplevt supporten på mitt nyligen avslutade ärende...

Några tips om hur jag bör gå vidare ?
Känns som om det är dax att anlita hjälp men vet inte om jag bör anmäla till ARN först eller bör man anmäla ärende till tysklands motsvarighet ?
Hur gick resan som blev försenad dvs vilken flygrutt?
Luftfahrt-Bundesamt (LBA) Är inte samma som ARN så det är inget som "biter" (sök i denna tråd på LBA)
 
Hur gick resan som blev försenad dvs vilken flygrutt?
JFK - TXl - ARN var rutten men vi fick inte gå ombord på flyget till ARN vilket ledde till att vi fick åka hem via Amsterdam med KLM och kom hem drygt 8 timmar senare än planerat , våra väskor fick dock åka med AB till ARN med det plan som vi nekades boarding på.

Luftfahrt-Bundesamt (LBA) Är inte samma som ARN så det är inget som "biter" (sök i denna tråd på LBA)

Kan tänka mig att lämna över ärendet till någon av dom företag som specialiserat sig på att driva sånt här , frågan är om man bör vända sig till ett svenskt eller tyskt dito ?
 
Uppdatering i mitt fall mot Thomas Cook. Beslutet blev detsamma, min ersättningen sänktes från 3.000 Euro till 2.000 Euro.
Fattar inte varför dom överklagar när dom ändå inte tänker betala. Har skickat in stämningen till Tingsrätten och inväntar besked därifrån.


Ärendet: Omprövning
Nämndens beslut
1) Beslutet i ärende 2013-11374 undanröjs.
2) Thomas Cook Airlines rekommenderas att betala 2 000 euro till Knucket.
Begäran om omprövning
Thomas Cook Airlines begär att nämnden omprövar beslutet i ärende 2013-11374. Till stöd för
sin begäran anför flygbolaget att det rekommenderade beloppet, 3 000 euro, är för högt.
Knucket medger kravet.
Skälen för beslutet
Nämnden konstaterar att det högsta ersättningsbelopp som kan utgå enligt förordning (EG) nr
261/2004 vid försenade flygningar inom EU är 400 euro per person. Den försenade flygningen
avsåg sträckan Stockholm – Teneriffa. Avgörandet i ärende 2013-11374 är därför uppenbart
oriktigt och ska undanröjas. Thomas Cook Airlines ska i stället rekommenderas att betala 2 000
euro till Knucket.
 
Toppen