fcx
Medlem
Det finns ingen schablon för vad som är extraordinär, ska avgöras från fall till fall. Men om man har Konsumentverket (och Konsumenteuropa) som riktmärke så skriver de
Extraordinära omständigheter
Flygbolaget är inte skyldigt att ersätta passagerarna med eurobeloppen om det försenade flyget beror på ”extraordinära omständigheter som inte skulle ha kunnat undvikas även om alla rimliga åtgärder hade vidtagits”. Exempel på omständigheter som kan vara extraordinära är politisk instabilitet, väderförhållanden som gör det omöjligt att flyga, säkerhetsrisker, oförutsedda brister i flygsäkerheten och när det pågår strejker som påverkar verksamheten för flygbolaget. Bedömningen om en omständighet är extraordinär eller inte görs alltid från fall till fall. Det innebär att det inte finns några bestämda situationer som alltid är extraordinära.
Ersättning vid försenat flyg - Konsumentverket
Att exempelvis en flygledarstrejk eller bagagehanterarstrejk är extraordinär är rimligt, men en strejk i det egna bolaget? Har det prövats Flygadvokaten ?