Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Hej!

Får jag fråga en liten sak. Om ett flygbolag säger att en orsak till försening är att en truck kört in i planet två gånger, alltså två olika tillfällen. Vet ni om det räcker för flygbolaget att klara sig undan Eu261/2004 och hur kan det vara en extraordinär händelse?

JAg mailade med Stephan Eriksson han som bedriver ärendena juridiskt mot en avgift och på han lät det som att deras "ursäkt" inte räcker.

Sedan tror jag att thomas cook airlines hittar på för de vill inte ge ut något dokument som styrker det tekniska felet heller och trots att jag begärt har jag inte fått något.

Det gäller 600 euro*3 personer gånger 2 åtminstone.

Och till dig som driver ett ärende med dem avståndet är helt klart mer än 3500 km till Teneriffa, när jag flyger till las palmas är det 4300 km eller 4150 km oftast och teneriffa är knappast närmre.

Hej!

Får jag fråga en liten sak. Om ett flygbolag säger att en orsak till försening är att en truck kört in i planet två gånger, alltså två olika tillfällen. Vet ni om det räcker för flygbolaget att klara sig undan Eu261/2004 och hur kan det vara en extraordinär händelse?

JAg mailade med Stephan Eriksson han som bedriver ärendena juridiskt mot en avgift och på han lät det som att deras "ursäkt" inte räcker.

Sedan tror jag att thomas cook airlines hittar på för de vill inte ge ut något dokument som styrker det tekniska felet heller och trots att jag begärt har jag inte fått något.

Det gäller 600 euro*3 personer gånger 2 åtminstone.

Och till dig som driver ett ärende med dem avståndet är helt klart mer än 3500 km till Teneriffa, när jag flyger till las palmas är det 4300 km eller 4150 km oftast och teneriffa är knappast närmre.

Seriöst, det är nog 10e gången du frågor om just denna händelse? Räcker inte svaren du har fått tidigare? Om du tror att du har ett case är det väl bara att köra på det!
Att en truck kör in i flygplanet vid gate är inget flygbolaget kan förebygga.

http://www.businessclass.se/forum/f...m-passagerares-raettigheter-9.html#post187048
http://www.businessclass.se/forum/f...-passagerares-raettigheter-11.html#post191176
http://www.businessclass.se/forum/f...-passagerares-raettigheter-11.html#post194357
http://www.businessclass.se/forum/f...-passagerares-raettigheter-19.html#post220701

Last edited:
Trucken är fortfarande extraordinär när den befinner sig i extrem närkontakt med flygplanskroppen. Varför tror du att detta ändras trots att händelseförloppet är ett faktum?

Trucken är fortfarande extraordinär när den befinner sig i extrem närkontakt med flygplanskroppen. Varför tror du att detta ändras trots att händelseförloppet är ett faktum?

Trucken är nog ännu mer extraordinär när den träffar samma flygplan två gånger på kort tid...

Min kollega skulle ha åkt hem från Toronto till Arlanda (via Keflavik) med Icelandair i lördags. Han flight blev inställd pga "crew shortage" och han blev ombokad via Frankfurt och kom hem ett drygt dygn senare än bokat.

Pilotfacket på Icelandair har ju hotat om strejk, men isländska parlamentet beslutade ju nyss om att de inte får strejka. Jag antar dock att denna crew shortage ändå beror på denna konflikt (vet inte om det är sjukskrivningar eller hur det funkar). Hade det varit en officiell strejk så antar jag att det hade räknats som extraordinär händelse, men vad gäller nu?
Eftersom det officiellt bara heter "crew shortage" så borde det väl vara ok att få pengar?

Thomas Cook har nu överklagat ARN's beslut. Att beloppet ska vara 400 euro och inte 600 euro.

Hej
Vi vill upplysa nämnden om att beloppet är fel. Teneriffa tillhör Spanien därav är kompensationen 400 Euro
per person.
400 euro för alla flygningar inom EU längre än 1 500 kilometer och för alla övriga flygningar som är
mellan 1 500 och 3 500 kilometer långa.
Vänligen återkom med nytt beslut gällande ovanstående ärende nummer.

Thomas Cook har nu överklagat ARN's beslut. Att beloppet ska vara 400 euro och inte 600 euro.
"Hej
Vi vill upplysa nämnden om att beloppet är fel. Teneriffa tillhör Spanien därav är kompensationen 400 Euro
per person.
400 euro för alla flygningar inom EU längre än 1 500 kilometer och för alla övriga flygningar som är
Vänligen återkom med nytt beslut gällande ovanstående ärende nummer."
Iochmed detta har ju Thomas Cook accepterat €400. Annars hade de ju överklagat och anfört €0. Enklast är väl att oreserverat acceptera €400 så har du det här ur världen. Om du nu inte vill strida i Tingsrätten.
F.ö. är resonemanget som Thomas Cook för fel men blir ändå rätt. Bara för att ett territorium tillhör ett EU-land så är det inte automatiskt med i EU. Exempelvis Grönland tillhör Danmark, som är med i EU, men Grönland är inte med i EU. Kanarieöarna är dock med i EU.

Hej
per person.
Vänligen återkom med nytt beslut gällande ovanstående ärende nummer.
Sedan kan man fråga sig varför TC överklagar ett beslut som inte går att överklaga, från en myndighet som TC inte erkänner. Vilken praktikant har TC satt på ärendet egentligen?
Edit: Om de vill ha ärendet omprövat är det ompröving man begär, om det är rättelse av faktauppgift är det rättelse man begär. Om det är överklagan man begär så överklagar man.
http://www.businessclass.se/forum/f...-passagerares-raettigheter-39.html#post223782
"Beslutet kan inte överklagas. Däremot kan beslutet under vissa förutsättningar
omprövas. Information om vad som krävs för att beslutet ska omprövas finns i ett
informationsblad, som skickas med. Det finns också information om vad som
gäller på vår webbplats START - ARN. En begäran om omprövning ska vara
skriftlig och ha kommit in till nämnden inom två månader från dagen för beslutet
"

Last edited:
Toppen