Senaste nytt

Dreamlinereländet för Norwegian verkar aldrig ta slut

Suck, håller på och hjälper mina vänner som hade lite missöde med DY, jag blir trött på hur de formulerar sig i mail vid kommunikation sam hur deras "begär ersättnings system" fungerar, det är "mallat hårt" så att man den som önskar ersättning för undermålig service, förseningar och liknande får jaga mycket för att försöka hitta fält för att skicka in ersättningsanspråk för deras kundtjänst hänvisar bara till formulären på nätet för anspråk.

Det slutar med att de får skicka ett gammalt hederligt brev till grannlandet med anspråken.

För när man inte levererar det som utlovas och i vissa fall grovt (t.ex. ingen mat till försäljning BKK-ARN även om det utlovas på hemsidan) så ska man få ersättning för detta.

Vet någon orsaken till förseningen. Flighten igår var också försenad

I bunn og grunn er flightene forsinket fordi Norwegian har laget et for tett flyprogram på for få fly. I tillegg har Norwegian funnet ut at de skal snike seg unna avgifter gjennom å flytte selskapet fra Norge til Irland/Ryanairland, i tillegg til at de benytter seg av mannskap som stort sett er vikariat-ansatte gjennom singaporske og asiatiske bemanningsselskaper. Dette har skapt problemer i gjennomføringer av flights - på grunn av hvordan flymarkedet er regulert. Det er nemlig slik at det heldigvis finnes en del lover og regler ifht hvordan rettferdig konkurranse ser ut. Enn så lenge er det vel slik at Norwegian ikke kan fly de B787-flyene som har irsk AOC til amerika, fordi du ikke kan fly på irsk AOC med utenlandsk underbetalt personale fra europa-amerika.

Hadde Norwegian hatt en normal drift hvor de hadde faste ansatte i skandinaviske selskaper, med fly registerte i skandinavia og AOC (Air Operator Certificate) i Skandinavia hadde det ikke vært noe problem. Slik som visse andre selskaper som f.eks Thomas Cook Scandinavia drifter. Men det skal spares penger hos Norwegian, og da er det ikke så nøye om folk må sendes med andre fly og forsinkelser skjer.

I bunn og grunn er flightene forsinket fordi Norwegian har laget et for tett flyprogram på for få fly. I tillegg har Norwegian funnet ut at de skal snike seg unna avgifter gjennom å flytte selskapet fra Norge til Irland/Ryanairland, i tillegg til at de benytter seg av mannskap som stort sett er vikariat-ansatte gjennom singaporske og asiatiske bemanningsselskaper. Dette har skapt problemer i gjennomføringer av flights - på grunn av hvordan flymarkedet er regulert. Det er nemlig slik at det heldigvis finnes en del lover og regler ifht hvordan rettferdig konkurranse ser ut. Enn så lenge er det vel slik at Norwegian ikke kan fly de B787-flyene som har irsk AOC til amerika, fordi du ikke kan fly på irsk AOC med utenlandsk underbetalt personale fra europa-amerika.

Hadde Norwegian hatt en normal drift hvor de hadde faste ansatte i skandinaviske selskaper, med fly registerte i skandinavia og AOC (Air Operator Certificate) i Skandinavia hadde det ikke vært noe problem. Slik som visse andre selskaper som f.eks Thomas Cook Scandinavia drifter. Men det skal spares penger hos Norwegian, og da er det ikke så nøye om folk må sendes med andre fly og forsinkelser skjer.

Lugn och fin! Hela inlägget fullkomligen drunknar i rappakalja.

Vad har du för belägg för att förseningen skulle bero på något av allt det du rabblar upp och inte på en så enkel sak som "tekniskt fel" som ju varit fallet så många gånger förr?

Att flygbolag drabbas av förseningar pga att man överutnyttjar sin flotta är knappast något unikt för just Norwegian. Inte heller är det unikt för Norwegian att inte ha enbart skandinavisktalande personal.

Jag bokade ARN till AGP i slutet av juni med Norwegian, tydligen trafikeras denna resa med 787 både T/R.

Men det skal spares penger hos Norwegian, og da er det ikke så nøye om folk må sendes med andre fly og forsinkelser skjer.

Heh, jag kan inte hålla mig. I ena tråden om SAS där de ställer in ~350 flighter för att de inte fattade att det var påsk, då är det helt okej. SAS gör ett affärsbeslut yada yada. Där fick de inte ens ersättningsflyg utan blev helt av med sin transport.

Det ligger nått i det någon sa att om man klagar på SAS då får man passa sig, men om det är Norwegian eller Ryanair, då är det "all gloves are off".

Jag kan hålla med lite här. Vi behöver inte uppfinna nya anledningar till att kasta skit på Norwegian - de får tillräckligt med befogad skit ändå.

Visst tar de också ett affärsmässigt beslut om att överutnyttja sina 787:eek:r som sedan leder till detta, men jag vet inte om vi ska fokusera på detta. Alla bolag fattar dåliga beslut ibland, spelar ingen roll om vi pratar BA, SAS eller DY.

Heh, jag kan inte hålla mig. I ena tråden om SAS där de ställer in ~350 flighter för att de inte fattade att det var påsk, då är det helt okej. SAS gör ett affärsbeslut yada yada. Där fick de inte ens ersättningsflyg utan blev helt av med sin transport.

Det ligger nått i det någon sa att om man klagar på SAS då får man passa sig, men om det är Norwegian eller Ryanair, då är det "all gloves are off".

Dock är det väl viss skillnad på att ställa in flyg med några veckors varsel och att ställa in flyg samma dag utan att erbjuda ombokning? Sedan vet jag inte om vi har olika information, men för de (iofs bara tre) av mina bekanta som fick sina flyg inställda av SAS under den här perioden så blev samtliga erbjudna ombokning till andra flyg samma dag eller i ett fall dagen innan, alternativt pengarna tillbaka om man inte önskade flyga. Men du säger att alla på dessa 350 flighter blev av med sin transport helt och hållet? Vad grundar du det på?

Min erfarenhet är att SAS faktiskt tar hand om sina bokade passagerare och bokar om till annan avgång, och även med andra bolag om så krävs. Och det gör faktiskt inte Norwegian eller Ryan.

Dock är det väl viss skillnad på att ställa in flyg med några veckors varsel och att ställa in flyg samma dag utan att erbjuda ombokning?
...

Men du säger att alla på dessa 350 flighter blev av med sin transport helt och hållet? Vad grundar du det på?

Min erfarenhet är att SAS faktiskt tar hand om sina bokade passagerare och bokar om till annan avgång, och även med andra bolag om så krävs. Och det gör faktiskt inte Norwegian eller Ryan.

Källa på det?

Jag har ingen källa, det var bara skrivet ur minnet av tråden. Jag kan ha missupfattat/blandat ihop saker. Min poäng var lite grann slutpunkten dock.

Ang att Norwegian inte bokar om så stämmer ju inte det. Jag har kollegor som flyger med Norwegian och det har alltid fungerat med ombokning till SAS om de ställt in en flight. Inget krångel alls. Dock verkar de ju inte göra det på deras long-haul om man ska tro på vad som skrivs i pressen/här. Jag har själv ingen erfarenhet av dem samt väldigt lite erfarenhet av Ryanair så jag vet inte alls där.

Så som sagt, min poäng var, det är okej att skälla på ena men inte på andra.

Toppen