Senaste nytt

SAS - det här har ni gjort bra™!

Tack SAS för att ni påminde mig via mail och SMS att jag skulle fylla i min ESTA inför helgens resa till New York!

Hade väl gått att göra vid incheckning också... Inte ESTA application, men adressuppgifter och sådant.

Jag har ganska många SAS flighter per år och har ibland funderat på varför jag, till trots för guldkort osv, aldrig blir uppgraderad. Jeg reser som regel ensam och i tjänsten, så egentligen är det inte så noga. Nu i helgen så åkte jag och min fru till London och då hände det :) Uppgraderad till Plus både på vägen dit och tillbaka. Förmodligen pga full flight, men jag vill gärna tro att SAS såg att denna resa var privat och med min fru - därav uppgradering. Oavsett - tusen tack SAS - det här gjorde ni bra! (och jag har fått lite mera "plusspoäng" hemma).

SK4220 imorse från ARN till VAA. Det var JetTime ATR på avgången och hade en SAS Plus biljett. Jag måste säga att jag var positivt överraskad om service som jag och andra Plus pax fick. T.ex. bröd till frukostlådan serverades på brickan och samma gällde kaffet, samt purser komihåg om jag ville ha mjölk eller inte när jag ville ha påfyllning utan att jag behövdes säga "mjölk, tack". Alltså små grejer men de gjorde mig glad och min dag började bra.

När jag lämnade planet fick jag kommentar "Tack Tommy att flyger med SAS och hoppas vi syns snart igen." Jag hade kanske gjort en extra positiv intryck till honom att han kollat mitt namn från pax listan och att jag är EBG (några dagar till).

Last edited:
SK0996 PEK - CPH C Klass
Innan landning, andra serveringen när de rullade ut brickan med de varma rätterna.
Laxpuddingen var otroligt god, eller så var det en veckas kinesiskt mat som värmt upp mina smaklökar.
Den uppskattades och flighten hade lite bättre än normal service i business.

Åkte med DY i måndags. Kom 28 min (exakt) till T4 på ARN med handbagage. Tyvärr för sent, sa de, efter lite tjat ringde de till gaten och de släppte mig till security. De hade fortfarande inte börjat ombordstigningen när jag kom till gaten. Detta skulle aldrig hända med SAS! Och därmed inser jag att det som eg. var flygplatsens förtjänst i slutet av januari ju hänger ihop med flexibiliteten hos SAS. Jag kom ca 25 min före avgång till MMX (Plus/EBG). Hade omedvetet en stor global-kniv i handbagaget. En goodie-bag jag fick på ett event. security manager ringer, trots att det 30 min avgång eg är stängt, till SAS incheckningsdisk och frågar om det går att checka in den. Incheckningen är nu stängd för alla har kommit. En kille går dit och ger mig en "barnvagnspåse" så att jag kan checka in kniven. Security-chefen följer med, och även tillbaka förbi security och jag kommer till gaten precis när den ska stänga. När jag kommer till ARN ligger min kniv där i en fluffig barnvagnspåse som första bagage.
Per

LLA-ARN 10.05 idag, fredag. Vilken fantastisk kabinpersonal! En man in the late 40s med skägg och två kvinnor, långa och solbrända. Detta är den bästa serviceupplevelsen jag har haft med SAS någonsin, tror jag. Bara glada miner, de kom tillbaka och frågade om de kunde hjälpa till mer, vi är till för dig etc. Jag satt på 2D, på 2F satt en som inte riktigt fattade det här med PLUS så mannen med skägg förklarade tydligt och trevligt och lyckades sälja in diverse grejer. Kom sen tillbaka och frågade oss båda om vi ville ha mer av nåt.
Efter detta säger jag bara - mer SK, mindre DY!!!

LLA-ARN 10.05 idag, fredag. Vilken fantastisk kabinpersonal! En man in the late 40s med skägg och två kvinnor, långa och solbrända. Detta är den bästa serviceupplevelsen jag har haft med SAS någonsin, tror jag. Bara glada miner, de kom tillbaka och frågade om de kunde hjälpa till mer, vi är till för dig etc. Jag satt på 2D, på 2F satt en som inte riktigt fattade det här med PLUS så mannen med skägg förklarade tydligt och trevligt och lyckades sälja in diverse grejer. Kom sen tillbaka och frågade oss båda om vi ville ha mer av nåt.
Efter detta säger jag bara - mer SK, mindre DY!!!

Härligt att höra att gnistan finns!
Bra jobbat av personalen där.

SK 943 var forsinket i 1:30 fredag d.28.3, på grund af forsinkelse var der fri vin, øl, spiritus samt sodavand til alle i flyet under flyveturen. en fin gestus og vi kom kun ca. 30 minutter for sent til Chicago.

Jag hade först börjat skriva en gnällig kommentar, men nu blir den positiv istället.

Skulle ha flugit AGH-ARN igår kl 18.20, bonusresa. Lördag eftermiddag får jag ett erbjudande om skjuts hem på förmiddagen, som jag tacksamt tar emot. Försöker boka av på nätet, går inte. Det står "kontakta kundservice". Ringer kundservice. Stängt, klockan är över 17. Lånar en dator, går in på chatten. Den engelskspråkiga agenten meddelar att de inte får lov att ändra eller avboka biljetter via chatten, men det spelar ingen roll då biljetten enligt honom måste avbokas en arbetsdag innan. Jag försöker hävda att det är 24 timmar enligt reglerna, och då måste man ta mig fan erbjuda möjlighet att boka av under den tiden. Hjälper inte, ingen befogenhet. Kan han göra en notering i bokningen att jag velat boka av inom rätt tid? Nej, det går inte.

Söndag förmiddag, ringer SAS, som åter öppnat. Agenten är väldigt förstående, håller med om att man måste ha chans att få lov att boka av, och fixar allt på en minut, poängen tillbaka på kontot så snart jag lägger på.

Bra där Konstantin! Mindre bra där, människa på chatten!

SK904 i söndags (EWR-ARN) var en mycket trevlig upplevelse i C kabinen. Nog den bästa servicen jag varit med om på SK longhaul. Blev väldigt gott mottagen och servad från början till slut. Det jag reagerade på var att servicen var genuin, de ville verkligen att vår resa skulle bli så bra och smidig som möjligt för oss passagerare.

Tackar och bockar!

Toppen