Sikta mot stjärnorna - Använder du Guide Michelin när du planerar dina resor?

Hundrafjortontrettiotre skrev:Var på Onyx 2010 eller 2011, helt OK men framförallt väldigt prisvärt.Välagat, många serveringer och klassiskt men stelt.Klicka för att utvidga...

Var och åt på Onyx förra veckan, tyckte att det var väldigt bra för att ha en stjärna.

Lite stelt i början, men i slutet släppte kyparen nördade loss ordentligt när han drog igång på brygg kaffe! (var gott men inte så starkt).

Har en bokning på French Laundry i Napa i mitten av april. Någon av er här på forumet som har varit där och vad tyckte ni i så fall? Är den lika bra som hypen säger?

Väldigt förvånad att Upper House i Göteborg inte fick en stjärna. Det kan dock ha att göra med att de slog upp dörrarna i September och inte varit aktiva udner hela Michelin-säsongen.

Kan tillägga att Kock & vin och Fond i Gbg förlorar sina stjärnor för att de bygger om och byter koncept (för den förstnämnda även namn) och inte pga att det skulel varit något tapp i nivån.

nilsson skrev:Är det inte fel tråd? Bar Boulud på Mandarin Oriental är prisvärt, men knappast en pub. Kiku för japansk mat (märkligt nog några kvarter från Japanska ambassaden). Kai för kinamat, men då är vi definitivt över flådighetsgränsen.Klicka för att utvidga...
Ursäkta att jag frågar, men hur kan du få BB till prisvärt? Vin som på andra restauranger går på 200-300 pund gick på BB på 400-500 pund. Sen var maten okryddad och fantasilös. Enda behållningen var en vilt flirtande servitör. Hade inte Dinner By Heston varit stängd hade det såklart varit det givna valet!

Golfkillen skrev:Ursäkta att jag frågar, men hur kan du få BB till prisvärt? Vin som på andra restauranger går på 200-300 pund gick på BB på 400-500 pund. Sen var maten okryddad och fantasilös. Enda behållningen var en vilt flirtande servitör. Hade inte Dinner By Heston varit stängd hade det såklart varit det givna valet!Klicka för att utvidga...

Det var ju synd att höra att köket inte levererade till belåtenhet. Själv var jag besviken på huvudrätten på Dinner när jag var där.

nilsson skrev:Det var ju synd att höra att köket inte levererade till belåtenhet. Själv var jag besviken på huvudrätten på Dinner när jag var där.Klicka för att utvidga...
Ja, det var verkligen tråkigt. Om det bara hade varit en sak som stod ut, men nu var det i princip allt som fallerade på ett eller annat sätt. Osaltad spenat, potatispure smaksatt med tryffel som inte smakade tryffel. En dålig stekt köttbit. Dagen efter var vi på La Chapelle som var betydligt bättre (och hade resonabla priser på vinet).

Åt lunch på enstjärniga indiern Trishna i London (vid Marylebone High Street) i söndags. Mycket bra, i synnerhet förrätterna. Fem rätter (vilket var för mycket) för £33,50, en pitcher vin för £18, lite vatten och bättre te gick loss på £69.

De två förrätterna Trishna Seafood Salad och Hariyali Bream var sensationellt goda, huvudrätterna lite mer beskedliga och efterrätten, som vanligt på indiska krogar, trist.

https://www.businessclass.com/forum/attachments/london-mars-2014-028-jpg.24170/

https://www.businessclass.com/forum/attachments/london-mars-2014-029-jpg.24171/

Skulle sedan ätit på stjärnkinesen Kai i Mayfair men var alldeles för mätt så avbokade. Snyggt ställe också och utmärkt, servil service.

När det gäller indisk mat är Gaggan i Bangkok värt en resa. Extremt prisvärt dessutom.

Tamarind i London var bra när jag var där för en del år sedan men det sägs ha gått utför.

rob74 skrev:Det besöket får du gärna följa upp efteråt här i tråden!Planerar för en resa till Ungern under tidig höst, då vi aldrig kom iväg förra året som det var tänkt.Klicka för att utvidga...
Så blev Onyx i Budapest besökt härom dagen.

Jag åt den ungerska avsmakningsmenyn som höll hög klass och framför allt kändes väldigt prisvärd. Endast 6 rätter och 2 amuser, men jag hade ändå svårt att få plats med sista efterrätten. Höjdpunkterna var;

En benmärg i någon typ av skum, som serverades som aptitretare.

Första förrätten, en tartar på vattenbuffel (!) med oxsvans, otroligt spännande smak och kvällens toppnotering.

Måste också nämna hjorten som var huvudrätt. Kanske inte mest spännande kompositionen, men råvaran var verkligen utsökt hanterad.

Vinpaketet var sådär, och enligt mitt tycke serverades nästan samtliga viner några grader för kalla. Jag nämnde det och fick förståelse, men även om det blev något bättre var jag inte helt nöjd.

På det hela taget ett trevligt besök med bra service.

d99mlu skrev:Så blev Onyx i Budapest besökt härom dagen.Jag åt den ungerska avsmakningsmenyn som höll hög klass och framför allt kändes väldigt prisvärd. Endast 6 rätter och 2 amuser, men jag hade ändå svårt att få plats med sista efterrätten. Höjdpunkterna var;En benmärg i någon typ av skum, som serverades som aptitretare.Första förrätten, en tartar på vattenbuffel (!) med oxsvans, otroligt spännande smak och kvällens toppnotering.Måste också nämna hjorten som var huvudrätt. Kanske inte mest spännande kompositionen, men råvaran var verkligen utsökt hanterad.Vinpaketet var sådär, och enligt mitt tycke serverades nästan samtliga viner några grader för kalla. Jag nämnde det och fick förståelse, men även om det blev något bättre var jag inte helt nöjd.På det hela taget ett trevligt besök med bra service.Klicka för att utvidga...

Tack för informationen!

Förmodligen gör vi en resa i höst.

Hoppas det blir tillfälle att klämma in ett besök då...

Besökte San Sebastian i helgen och i fredags plockades det * + ***

Till lunch blev det Market Menu på Kokotxa Restaurante Kokotxa | MENUS och blev imponerad! Vid nästa tillfälle blir det att prova avsmakningsmeny. Ca €70 per person inkl dryck

http://postimg.org/image/yvhicnna3/

På kvällen blev det Arzak och det var sanslöst bra och kul att få sig en titt i det relativt lilla köket när det är full rulle. Riktigt prisvärt då notan inkl dryck och dricks hamnade på €260 per person.

http://postimg.org/image/9l8b8wv8n/

http://postimg.org/image/fel2hw2hv/

http://postimg.org/image/5sczs0bfh/

Var inte sista gången jag besökte San Sebastian, kan blir ett nytt besök redan i september igen

Testade Operakällaren Matsalen i veckan som gick. Solitt men inte spektakulärt. Bra vinlista dock med klart anständiga priser.

På torsdag åker jag till Tokyo igen och testar Hamadaya och Takasawa. Skall se om Amex consigerge kan fixa bord Sushi Saito också då jag inte lyckades med det själv.

Back