Det unika i detta fall handlar väl om att kunna nyttja EuroBonuspoäng till telefoni. Precis som det finns folk som använder poäng för att köpa muffins eller tidningsprenumerationer så finns det väl folk som skulle kunna använda 1000-2000 poäng att ringa för. EuroBonusmedlemmar reser ju ibland per definition.
Jo, det ser jag ju som en poäng, men eftersom man ändå manuellt måste föra över poäng till EB Connect-appen, så skulle man väl istället ha kunnat komma med möjligheten att köpa Skype-credits för sina poäng i EB-shoppen.
Sedan är det så klart varumärket som man ser som en styrka, att man med välkända/pålitliga SAS bakom ska kunna attrahera människor att som inte skulle ge sig in i IP-telefoni annars. Det finns ändå över tre miljoner medlemmar.
Fast tre miljoner EB-medlemmar är ju knappast så mycket i jämförelse med t.ex. Skype som kan ha över 50 miljoner användare online samtidigt (vilket givetvis innebär att totala mängden användare är väldigt mycket större). På samma sätt är det väl tveksamt huruvida Skype/Microsoft kan ses som ett mindre pålitligt varumärke än SAS.
En feature som jag kan tänka mig skulle vara mer användbar i appen/tjänsten vore möjligheten att använda sina EB-poäng för att betala för Internetuppkoppling på olika WiFi-hotspots på olika flygplatser runt om i världen. Även om det tack och lov blir alltmer vanligt att WiFi blir gratis (och de flesta här sitter i lounger där det är gratis) så finns det ändå en hel del flygplatser där man fortfarande måste betala för access. Även detta kan man ju förvisso på ett smidigt sätt hantera med Skype credits, men en sån här feature skulle få en lite tydligare koppling till resande än den nu föreslagna appen.
Nåväl. Ingen idé att gnälla alltför mycket. Jag kommer troligtvis inte att använda denna, men skulle det vara nån som ser en användning för den - good for them.