Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

De hänvisar till föregående flight, vilket är void i den flight du flög med. Du borde vinna det hela om du drar det vidare.

I det fallet var väl fopes med på flighten som försenades? En missad anslutning till följd av flygledarbeslut torde väl ändå kunna anses vara extraordinärt?

Tilslutter mig agehall, den myndighedsbeslutning der førte til forsinkelsen vedrører ikke din flyvning men den foregående. Det er tidligere beskrevet at en forsinkelse af en foregående flyvning (samme fly) ikke berettiger en forsinkelse af den efterfølgende flyvning. Det var altså ikke en ekstraordinær hændelse der forsinkede din afgang og du bør derfor have en god sag - bare pres på!

Tack. Jag var inte med på den ankommande flighten till Luxemburg som var försenad p.g.a. (eventuellt) flygledarbeslut. Jag blev försenad som följd av den sena ankommande flighten till Luxemburg och sen missade jag min connection i nästa steg.

Finns det något domslut som man kan hänvisa till där det görs tydligt att föregående flights försening inte påverkar min rätt till kompensation?

Hmm, det verkar faktiskt som att jag har fel. Jag baserade min teori på OliT's tidigare problem, men när jag googlar lite så ser jag att man verkar ha förtydligat saker och ting i EUR-Lex - 52013PC0130 - EN och där framgår att man räknar extraordinära händelser som händer på den aktuella flighten eller flighten före med samma flygplan. Så om det hölls kvar av flygledare på förra flighten ser det nog mörkt ut. :(

Hmm, det verkar faktiskt som att jag har fel. Jag baserade min teori på OliT's tidigare problem, men när jag googlar lite så ser jag att man verkar ha förtydligat saker och ting i EUR-Lex - 52013PC0130 - EN och där framgår att man räknar extraordinära händelser som händer på den aktuella flighten eller flighten före med samma flygplan. Så om det hölls kvar av flygledare på förra flighten ser det nog mörkt ut. :(

Är förslaget antaget nu? Om inte annat är det ju trots allt bara ett förslag, och praxis är att det inte räknas. Eller?

Hej,
Flög med familjen från Dubai till GOT den 18/2, med Primeraair bokat via Solresor. Vi blev den 18:e informerade att Flyget var försenat med 12 timmar och blev återincheckade på hotellet samt upplockade 12 timmar senare. Orsaken var sjukdom i besättningen.
Väl incheckade på flygplatsen blev vi ytterliggare 2:10 försenade pga besättnings vila och sen catering.
Pga vindar gick vi ner i Turkiet för tankning, något som flaggats för i resebeskrivningen.
Vi landade på Landvetter 15 timmar sena.

Vad jag läst mig till i förordningen kan ersättning blev svårt då det inte är en inställd flight, då vi behållt samma flightnummer, passagerare och enbart avgått senare än planerat.
Vi hade inte checkat in vilket verkar vara krav enligt Artikel 3 punkt 2a.

Är jag rätt ute?

Toppen