Försening/missat flyg, vad gäller?

Tack för det förtydligandet.



Det är lite svår situation. UA borde ha checkat in er hela vägen men det var SAS som faktiskt lastade av er. Rent tekniskt gjorde dock SAS rätt eftersom ni inte var incheckade, men det är fortfarande ett fel begånget.



Jag antar att det är en SAS-biljett, dvs utställd av SAS? Jag skulle nog ta och gå på United för ersättning i första hand, men jag är osäker på om det är rätt.
 
FYI så har jag vid minst fyra tillfällen lämnat in kvitton diekt till SAS efter hemkomst då jag blivit försenad och/eller väskor blivit försenade. Samtliga tillfällen har orsakats av Air Canada, men jag har rest på SAS-dokument (117-...).


Har alltid fått varenda krona utbetalad inom några få dagar direkt till mitt konto. En gång handlade hag för SEK 11K då väskorna kom många dagar för sent. Men SAS betalade ut allt utan frågor.


Är i och för sig EBP, men jag skulle råda att handla det du behöver och ta det med den som ställt ut biljetten när du kommer hem. Vet att LH har som policy att bara ersätta 50% av klädkvitton, men det är nog en diskussionsfråga och resten bör man då kunna få på t.ex. Amex.
 
Biljetten börjar med 117, antar att det är en SAS-biljett?

Ja verkligen svår situation, ingen annan som har erfarenhet av liknande situation?

Tycker dock SAS kunde skött situationen bättre, både på söndag när vi blev nekade boarding samt även dagen efter när vi skulle checka in på SK 946 till ARN. Jag hänvisade till söndagens strul och frågade om det var möjligt med kompensation i form av uppgradering från GO till PLUS, men återigen hänvisade personalen vid incheckningen till att det minsann inte var SAS som gjort något fel dagen innan.

De var dock snälla att ge oss varsin fönsterplats och blockade stolen bredvid, så vi fick 2 stolar var. Inte så mycket till kompensation visade det sig då flyget hade väldigt många lediga stolar...

Som avslutning sa dock personalen att de skulle "se vad de kunde göra för att kompensera oss i efterhand", så känns lite som att SAS känner visst ansvar i detta ärende.
 
Roger J skrev:FYI så har jag vid minst fyra tillfällen lämnat in kvitton diekt till SAS efter hemkomst då jag blivit försenad och/eller väskor blivit försenade. Samtliga tillfällen har orsakats av Air Canada, men jag har rest på SAS-dokument (117-...).Har alltid fått varenda krona utbetalad inom några få dagar direkt till mitt konto. En gång handlade hag för SEK 11K då väskorna kom många dagar för sent. Men SAS betalade ut allt utan frågor.Är i och för sig EBP, men jag skulle råda att handla det du behöver och ta det med den som ställt ut biljetten när du kommer hem. Vet att LH har som policy att bara ersätta 50% av klädkvitton, men det är nog en diskussionsfråga och resten bör man då kunna få på t.ex. Amex.Klicka för att utvidga...
Låter som jag kan ta detta med SAS då, men kan man förutom utlägg för kläder och mat även begära ersättning för förlorad arbetsinkomst, och nya anslutningsresor (kollegan fick köpa ny tågbiljett till sin hemort)?
 
Borde det inte ses som en IDB av SAS? Ni har ju haft genomgående biljett på sträckan. Att IT-systemen strular påverkar ju i sak inte det faktum att ni i god ordning påbörjat er flygning och varit incheckade till den. Det är ju inte meningen att man ska behöva checka in varje leg på respektive flygplats.
 
OliT skrev:Borde det inte ses som en IDB av SAS? Ni har ju haft genomgående biljett på sträckan. Att IT-systemen strular påverkar ju i sak inte det faktum att ni i god ordning påbörjat er flygning och varit incheckade till den. Det är ju inte meningen att man ska behöva checka in varje leg på respektive flygplats.Klicka för att utvidga...


IDB lär det ju inte klassas som, men SAS har ett ansvar för hela sin biljett. Så krav i efterhand ska ställas till SAS i det aktuella fallet även om första sträckan utfördes av AA. Det är SAS som sålt AA-segmentet till resenären.



I den operativa situationen stämmer det ju sedan att det flygbolag som orsakar en försening får ordna med ombokning. Blir ju olyckligt i ett sådant här fall där man tagit sig till SAS terminal. Känns som att god service varit att AA kontaktat SAS-gaten om att passagerare var på väg utan boardingkort. Då hade ju SAS-personal kunnat möta upp vid säkerhetskontrollen.
 
Roger J skrev:IDB lär det ju inte klassas som, men SAS har ett ansvar för hela sin biljett. Så krav i efterhand ska ställas till SAS i det aktuella fallet även om första sträckan utfördes av AA. Det är SAS som sålt AA-segmentet till resenären.I den operativa situationen stämmer det ju sedan att det flygbolag som orsakar en försening får ordna med ombokning. Blir ju olyckligt i ett sådant här fall där man tagit sig till SAS terminal. Känns som att god service varit att AA kontaktat SAS-gaten om att passagerare var på väg utan boardingkort. Då hade ju SAS-personal kunnat möta upp vid säkerhetskontrollen.Klicka för att utvidga...


Ja, men att komma till gate 20 minuter innan avgång, även på en ex USA-flight, borde ju inte ha varit omöjligt att lösa, tycker jag. Särskilt som det ju var en genomgående biljett och SAS borde ha kunnat följa tidigare flight. Men det är säkert sant som du säger, att det är för knappt med tid för att kunna bli en IDB.
 
OliT skrev:Ja, men att komma till gate 20 minuter innan avgång, även på en ex USA-flight, borde ju inte ha varit omöjligt att lösa, tycker jag. Särskilt som det ju var en genomgående biljett och SAS borde ha kunnat följa tidigare flight. Men det är säkert sant som du säger, att det är för knappt med tid för att kunna bli en IDB.Klicka för att utvidga...


De var inte incheckade i tid, så det är inte IDB, tyvärr.
 
Fick detta svar från SAS:

Hej Peter

Tack för ditt e-mail.

Det var tråkigt att läsa om dina olägenheter som drabbat er under din resa med vår partner United Airlines.

För att få hjälp med detta ärende ber jag er ta kontakt dirket med United Airlines via detta formulär: https://www.united.com/web/en-US/content/Contact/customer/default.aspx



eller alternativt per telefon: 08-585 369 54



Jag önskar dig en fortsatt trevlig dag!

Med vänliga hälsningar

Anne-Lie Sellkvist

SAS Customer Care




Jag anser att SAS ändå ska stå till svars för den produkt jag köpt av dem, eller vad tycker ni andra?
 
pljung skrev:Jag anser att SAS ändå ska stå till svars för den produkt jag köpt av dem, eller vad tycker ni andra?Klicka för att utvidga...


Jag är inte helt säker. Jag hade nog gått på UA först då jag anser att de gjorde fel som inte checkade in er.
 
Jag håller med. Den som säljer produkten ska såklart lösa det. Sen får ju SAS lösa det i sin tur med UA. Dock skadar det ju inte att kontakta UA, men principiellt ska ju SAS garantera produkten som de säljer anser jag.
 
EU 261/2004 kan väl inte komma i fråga då detta skedde utanför EU, eller?

Kommer skicka claim till UA så får vi se vad de säger, men ska också ta det en vända till med SAS.
 
SAS var snabba att svara, och det verkar som de "går fria" i detta ärende. Allt ansvar ligger enligt SAS Condition of Carriage paragraf 2.1 och 2.3 på det bolag som orsakat förseningen, i detta fall då United.
 
Någon som har erfarenhet av hur lång svarstid det brukar vara hos United vid sådana här ärenden?

Stod inget om det i det automatiska svarsmailet....
 
Jag tycker det är ett märkligt system att man ska gå till en underleverantör när man köpt en produkt som felat, ungefär som att jag köper en bil av Volvo men om det blir fel på dämparna så ska jag kontakta deras underleverantör.
 
Back
Top