Åkte från DFW med UA i söndags med anslutning i ORD och vidare med SAS till CPH-GOT, och problemen började redan på lördag när jag skulle göra incheckningen online. Anledningen att jag ville checka in oss så tidigt som möjligt var att UA-kärran var en CRJ700 med 54 platser, och vid överbokning är de de sista incheckade som blir bortplockade (något 6 st resenärer fick erfara på utresan mellan IAD-DFW med samma sorts flygplan).
Problemen vid online incheckningen var att på 1 av oss 3 så fattades det personuppgifter (födelsedata, nationalitet m.m.), så detta fyllde jag i och fortsatte incheckningen. Kunde dock inte redan nu kunde checka in oss (läs få boardingkort) på SK från ORD då det fortfarande var mer än 22 timmar till avgång för det flyget, men det har ju alltid annars ordnat sig när man kommer till flygplatsen dagen för resan. Fick på mail boardingkort för oss 2 på bokningen som hade personuppgifterna klara innan online incheckningen, men stod i samma mail att den 3:e resenären fick ordna detta på flygplatsen. Samma gällde för oss alla 3 när det gällde boardningkort för resan ORD-CPH-GOT.
Väl på DFW för att checka in 3:e resenären och få boardingkort för SK-flygen så var det inget problem för resenär 3, men för oss andra 2 så fick vi inga boardingkort för SK flygen, och personalen vid incheckningsdisken sa att de inget kunde göra utan hänvisade oss till SAS personal när vi landat på ORD.
Vi hade 1h 48m mellan flygen på ORD så att hinna fixa boardingkort skulle inte vara några problem ansåg vi, men nu blev flyget försenat och det blev att rusa till tåget som skulle ta oss till terminal 5. Var framme vid SAS incheckningsdisk 20 min innan avgång, och deras supervisior hade lite koll på oss att vi inte var incheckade men hade förbokade platser på flyget. Det som hade hänt (enligt supervisiorn) strax innan vi kom fram till incheckningsdisken var att systemet plockat bort oss från detta flyg, och när väl det har hänt så kunde han inte manuellt lägga till oss. Flyget avgick utan oss 2, men den 3:e personen på vår bokning fick åka med.
Så här i efterhand så är min teori att UA och SK:s it-system inte kommunicerar så bra, men varför ska jag som resenär bli drabbad av detta med förseningar och 1 dags arbete förlorad som följd.
Sen trodde jag givetvis att SAS skulle ordna med nya flyg till nästa dag, men de ansåg att det var inte deras ansvar utan de hänvisade till att UA:s försenade flyg var orsaken så det var minsann dit vi skulle vända oss för att få hjälp. UA ordnade så vi fick flyg med SK till ARN nästa dag och även hotell och några matvoucher. Tyvärr tog det oerhört lång tid för UA att ordna detta då vi först fick köa i mer än 1 timme och sedan tog hela vårt ärende också c:a 1 timme (här sa UA:s personal att de har svårt att kunna boka om oss på en annan routing än den ursprungliga).
Frågan är nu om jag ska skicka min claim till UA eller SK?