Senaste nytt

Försening/missat flyg, vad gäller?

Ja, det var många flyg som inte kunde landa på LHR igår kväll och detta har ju givetvis fört med sig följdförseningar.

Nu hoppar jag lite utanför ämnet: vet ni hur SAS prioriterar sina kunder gällande ombokningar? Jag som reser i Plus blev ombokad på en tidigare flight hem än min nyvunna vän som är EBG men som reser i SAS Go (jag är inte EBG). Är detta en slump eller premieras Plus före EBG som reser i Go?

I min värld ska givetvis du som köpt en dyrare, mer flexibel, biljett prioriteras vid ombokningar. Statuspassagerare med Go-biljetter därefter, och sist i näringskedjan statuslösa med Go-biljetter.

Min erfarenhet är också att det fungerar på det viset. Som statuspassagerare har man ibland en fördel av en kortare kö till separat kundtjänstdisk vilket gör att ombokningen brukar gå hyfsat smidigt och det fortfarande finns bra alternativ till rerouting jämfört med de som står långt bak i standardkön.
 

johhenrik

Medlem
Oj, jag kan nog argumentera övertygande för både alternativen... Svårt tycker jag. Lojalitet är ju ändå lojalitet. Men samtidigt betalar man ju för premium...
 
Jag antar att du köpt biljett via sas. Då menar de att de endast
Ansvarar för sin sträcka medan AA flighten får AA svara
För. Jag drev ett liknande case mot sas ang en
Flygning MIA EWR ARN där jag menade att SAS som
Sålt biljetten hade åsatt för snäv transit tid på EWR.
Jag fick SAS att betala hälften av 261 ersättningen.
 

agehall

Medlem
I min värld ska givetvis du som köpt en dyrare, mer flexibel, biljett prioriteras vid ombokningar. Statuspassagerare med Go-biljetter därefter, och sist i näringskedjan statuslösa med Go-biljetter.

Min erfarenhet är också att det fungerar på det viset. Som statuspassagerare har man ibland en fördel av en kortare kö till separat kundtjänstdisk vilket gör att ombokningen brukar gå hyfsat smidigt och det fortfarande finns bra alternativ till rerouting jämfört med de som står långt bak i standardkön.

Så du tycker alltså inte att man ska prioritera sina återkommande kunder? Det var en intressant inställning och som tur är, så är jag rätt säker på att du har fel. Det är iaf min (om än ganska ringa) erfarenhet.
 

Nemo

Medlem
Så du tycker alltså inte att man ska prioritera sina återkommande kunder? Det var en intressant inställning och som tur är, så är jag rätt säker på att du har fel. Det är iaf min (om än ganska ringa) erfarenhet.
Med all respekt, Mikael Stillman prioriterar faktiskt statuspax före icke-statuspax, däremot högsta prioritet för dyr-biljetter.
 

pljung

Medlem
Åkte från DFW med UA i söndags med anslutning i ORD och vidare med SAS till CPH-GOT, och problemen började redan på lördag när jag skulle göra incheckningen online. Anledningen att jag ville checka in oss så tidigt som möjligt var att UA-kärran var en CRJ700 med 54 platser, och vid överbokning är de de sista incheckade som blir bortplockade (något 6 st resenärer fick erfara på utresan mellan IAD-DFW med samma sorts flygplan).
Problemen vid online incheckningen var att på 1 av oss 3 så fattades det personuppgifter (födelsedata, nationalitet m.m.), så detta fyllde jag i och fortsatte incheckningen. Kunde dock inte redan nu kunde checka in oss (läs få boardingkort) på SK från ORD då det fortfarande var mer än 22 timmar till avgång för det flyget, men det har ju alltid annars ordnat sig när man kommer till flygplatsen dagen för resan. Fick på mail boardingkort för oss 2 på bokningen som hade personuppgifterna klara innan online incheckningen, men stod i samma mail att den 3:e resenären fick ordna detta på flygplatsen. Samma gällde för oss alla 3 när det gällde boardningkort för resan ORD-CPH-GOT.
Väl på DFW för att checka in 3:e resenären och få boardingkort för SK-flygen så var det inget problem för resenär 3, men för oss andra 2 så fick vi inga boardingkort för SK flygen, och personalen vid incheckningsdisken sa att de inget kunde göra utan hänvisade oss till SAS personal när vi landat på ORD.
Vi hade 1h 48m mellan flygen på ORD så att hinna fixa boardingkort skulle inte vara några problem ansåg vi, men nu blev flyget försenat och det blev att rusa till tåget som skulle ta oss till terminal 5. Var framme vid SAS incheckningsdisk 20 min innan avgång, och deras supervisior hade lite koll på oss att vi inte var incheckade men hade förbokade platser på flyget. Det som hade hänt (enligt supervisiorn) strax innan vi kom fram till incheckningsdisken var att systemet plockat bort oss från detta flyg, och när väl det har hänt så kunde han inte manuellt lägga till oss. Flyget avgick utan oss 2, men den 3:e personen på vår bokning fick åka med.
Så här i efterhand så är min teori att UA och SK:s it-system inte kommunicerar så bra, men varför ska jag som resenär bli drabbad av detta med förseningar och 1 dags arbete förlorad som följd.
Sen trodde jag givetvis att SAS skulle ordna med nya flyg till nästa dag, men de ansåg att det var inte deras ansvar utan de hänvisade till att UA:s försenade flyg var orsaken så det var minsann dit vi skulle vända oss för att få hjälp. UA ordnade så vi fick flyg med SK till ARN nästa dag och även hotell och några matvoucher. Tyvärr tog det oerhört lång tid för UA att ordna detta då vi först fick köa i mer än 1 timme och sedan tog hela vårt ärende också c:a 1 timme (här sa UA:s personal att de har svårt att kunna boka om oss på en annan routing än den ursprungliga).
Frågan är nu om jag ska skicka min claim till UA eller SK?
 

agehall

Medlem
Jag förstår inte vilka boardingkort du fick via mail. Kan du lista exakt vilka sträckor du fick boardingkort för och för vilka personer?
 

pljung

Medlem
Boardingkort för resenär 1: DFW-ORD på mail, saknade ORD-CPH & CPH-GOT
Boardingkort för resenär 2: DFW-ORD på mail, saknade ORD-CPH & CPH-GOT
Boardingkort för resenär 3: Saknade alla 3 segment
 
Toppen