Senaste nytt

SAS - det här har ni gjort bra™!

Aldrig testat Air Malta, men hoppas att han inte löper hela linan ut i "Wizzairifieringen"

He is a she!! ;)

Air Malta är rätt OK ombord och när allt fungerar som det ska på marken. De är t.ex. ett utav få bolag inom Europa som fortfarande serverar en varmt måltid i ekonomi på längre sträckor inom Europa och tilltugg även på korta hopp till Italien.

När problem väl uppstår är dock Air Maltas markpersonal ungefär lika hjälpsamma som gulfbolagen/lågprisflygbolagen m.fl. är när problem uppstår. Huvudet i sanden eller raseriutbrott brukar vara två vanliga bemötanden när de inte vet vad de ska göra.

Personligen tvingas jag ofta att resa med KM i brist på andra alternativ. Men går det, så flyger jag gärna med andra flygbolag.

En liten observation hur pursen idag på SK373 jobbade. En lång man var otroligt missnöjd över att han inte fått säte vid nödutgång då han hade bokat detta & gnällde på SAS att det var dålig service att byta flyplanstyp så han inte fick nödutgång! Riktigt grinig var han & menade att SAS hade noll service grad! Varpå pursen frågade tjejen (knappa 20år) som satt på 17A om hon kunde tänka sig att byta säte med den långe mannen. Hon var på sin höjd 170cm & gick med på detta, varpå mannen helt bytte fot & berömde SAS för sin goda service! Så han var helt plötsligt väldigt välvilligt inställd till SAS!
Inte nog med detta, pursern observerade också en kille på 5 år som var otroligt ledsen & förmodligen rädd för att flyga. Sagt & gjort så hämtade pursern pojken, tog med honom fram till cockpit & där fick han sitta under tiden som boarding slutfördes. Sen ledde hon honom tillbaka till sin mor & han fick de vanliga leksakerna SAS ger till barn & han var supernöjd!

Så denna purser gjorde 2 superenkla saker, men fick 2 extremt nöjda kunder, den långe mannen, pojkens mor! Utöver det, så tror jag att alla som hörde mannen & den gråtande pojken insåg hur skicklig hon var på att möta kunden & nickade uppskattande till pursern! Hon var grym! Tack för att jag fick förmånen att se dig i arbete!

Last edited:
Det stora barnet kanske skulle ha sett till att checka in och välja plats istället för att gnälla ombord... Men bra hantering av den yngre förmågan.

Jag har sett en grym purser med öga för detaljer och det är riktigt roligt, som gör det lilla extra som att tända läslampan för folk som sitter och läser och dylika småsaker men som påvisar en hög servicenivå.

Blue 1 tar betalt för vatten, flög med dem MAN-ARN häromdagen.

Bad du om 'ett glas vatten' eller sade du bara 'vatten', i vilket fall en del får för sig att servera en halvliters PET-flaska som ju kostar pengar...

Oftast brukar inte SAS/Blue 1 ens bry sig utan ger alla som säger vatten ett glas vatten.

Jeg fik gratis vand i glas da jeg fløj med Blue1 CPH-HEL og HEL-CPH for 10 dage siden. Det virker til at det afhænger af crewet hvorvidt vand i glas er gratis eller ej? Umiddelbart virker det dog underligt at man ikke kan få et glas vand når man kan få kaffe og the gratis!

Toppen