Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

Någon annan som har problem att byta avgång med SAS appen? Jag får bara "System error". Trist att det inte funkar som ska. :(

Det är tydligen så att Appen ger "System error" när det inte finns lediga platser i min bokningsklass. Detta bör SAS förbättra. :) Nedan svarat från SAS FB sida.

Online check-in svarar så här: " Det finns tyvärr inga lediga säten i din prisklass på tidigare eller senare avgångar. Om du ändå vill ändra avgång så avbryt check-in och kontakta SAS eller din resebyrå." Jag ska ta din feedback vidare så får vi bättra på felsvaret. Vänliga hälsningar Stina
 

fcx

Medlem
Ovanligt trött besättning, trots kanske 30% beläggning. Fläskkotlettskammad purser som gjorde allt för att undvika passagerarna, och istället tillbringa mesta tiden av flygningen med att småprata med några SAS-anställda passgerare, trots kontaktförsök från resten av passagerarna.
Som sagt, det behövs så lite (och idag var det det jag fick).
 

Jakob K

Medlem
Betänk att för några år sedan var loungen på T4 bortrationaliserad och trots fullflex fick man om man ville ha något ombord öppna plånboken (respektive inget kaffe/vatten på Economy). Så jag vill påstå att det är oerhört oerhört oerhört bra ställt på inrikes nuförtiden!

Någonstans har man ju redan öppnat plånboken. Det är faktiskt rätt dyrt att resa i Plus inrikes. Varför ska inrikespax få mindre för pengarna än de som reser med europaflyget ut från ARN T5?

Men man kan iaf konstatera att det finns viss förbättringspotential åtminstone....
 

twiggs

Medlem
Någonstans har man ju redan öppnat plånboken. Det är faktiskt rätt dyrt att resa i Plus inrikes. Varför ska inrikespax få mindre för pengarna än de som reser med europaflyget ut från ARN T5?

Jämförde linjerna ARN–CPH/MMX (vilka kan ses som relativt likvärdiga). Där kostar den mest flexibla biljetten runt 2460 kronor (SAS behåller 1984 kr när skatter/avgifter är betalda) till Malmö och runt 3100 (SAS får behålla 2725 kr efter att skatter/avgifter är betalda) kronor till Köpenhamn. Så det är en viss skillnad i intäkt per biljett. Visserligen är ARN–CPH lite längre och det är säkert betydligt högre landningsavgifter och liknande men att det skulle motivera en skillnad på 741 kronor per fullflex-pax betvivlar jag. Det är säkert så att man tar "betalt" för vissa av servicefunktionerna som du vill ha genom biljettpriset, vilket är helt naturligt.

Frågan är om merparten av dem andra resenärerna på en typiska inrikes-pendlingssträkor hade velat se högre biljettpriser för att få en fin flådig lounge (som man ändå oftast bara hinner rusa genom, om ens det för att flyger ska löna sig tidsmässigt!) och en mer omfattande servicenivå inflight. Jag betvivlar detta; vilket också den ofta låga andelen rader Plus visar på – har varit med om 1/2 rad Plus på GOT–ARN med mig som enda resenär men också 10 rader med kanske en handfull resenärer… Något känns lite märkligt!
 

Jakob K

Medlem
Jämförde linjerna ARN–CPH/MMX (vilka kan ses som relativt likvärdiga). Där kostar den mest flexibla biljetten runt 2460 kronor (SAS behåller 1984 kr när skatter/avgifter är betalda) till Malmö och runt 3100 (SAS får behålla 2725 kr efter att skatter/avgifter är betalda) kronor till Köpenhamn. Så det är en viss skillnad i intäkt per biljett. Visserligen är ARN–CPH lite längre och det är säkert betydligt högre landningsavgifter och liknande men att det skulle motivera en skillnad på 741 kronor per fullflex-pax betvivlar jag. Det är säkert så att man tar "betalt" för vissa av servicefunktionerna som du vill ha genom biljettpriset, vilket är helt naturligt.

Frågan är om merparten av dem andra resenärerna på en typiska inrikes-pendlingssträkor hade velat se högre biljettpriser för att få en fin flådig lounge (som man ändå oftast bara hinner rusa genom, om ens det för att flyger ska löna sig tidsmässigt!) och en mer omfattande servicenivå inflight. Jag betvivlar detta; vilket också den ofta låga andelen rader Plus visar på – har varit med om 1/2 rad Plus på GOT–ARN med mig som enda resenär men också 10 rader med kanske en handfull resenärer… Något känns lite märkligt!

Fast track och lounge får du oavsett biljettkategori som EBG och då kanske biljettpriserna även ser annorlunda ut?

Jag vet inte om jag har nåt case här - jag blev bara spontant så besviken på hur fattigt det kändes rent upplevelsemässigt....

mvh
 

twiggs

Medlem
Fast track och lounge får du oavsett biljettkategori som EBG och då kanske biljettpriserna även ser annorlunda ut?

Ja, visst får du det men anledningen till jag valde Full Flex Plus att jämföra med var att det är de enda biljetterna som alltid har ett fast pris. Både "vanliga" Plus och Go varierar ju enormt beroende på avgång. Det jag ville påvisa var enbart att priset till CPH var betydligt dyrare, inte något annat. Vilket kanske är anledningen till att flera företag inte tillåter sina anställda att använda linjen ARN–CPH när man ska inom Sverige (förutom med vissa undantag)?
 

Jakob K

Medlem
Följande hände i veckan på Sturup en vardagseftermiddag:

Jag anländer lite tidigare än beräknat och tänkte boka om min plusbiljett till en tidigare avgång mot ARN.

Mina blickar söker av avgångshallen. Där finns en bemannad Malmö Aviation-disk, en bemannad Swedavia-disk samt lite butiker och annat. Borta vid check-in ser jag SAS blåa färgtema och lite automater etc. Jag går bort och letar efter en människa. Det är helt tomt. Likaså är det helt obemannat i SAS bag drop.

Jag går bort till Malmö Aviations check-in där det är bemannat med 2 st personer. Jag frågar om de sett nån SAS-personal och får ett skrattande svar att "näe du, dom får man ringa ut från air-side, fråga hos Swedavia". Sagt och gjort - jag knatar bort till swedavias bemannade disk och ber om hjälp. Där får jag till svar att det inte är nån idé att ringa eftersom det ändå inte kommer ut nån.

Jag står alltså mitt i avgångshallen på flygplatsen tillhörande Sveriges 3:e stad på kontorstid och tvingas ringa SAS kundservice för att boka om en biljett. Något mer kundfientligt får man nog leta efter.

Malmö Aviation har 3 riktiga människor inom synhåll samt lounge. SAS har några roll-ups och några automater och saknar lounge.

mvh
 

Storsteffe

Medlem
Fundamentalt fel: Tittar på en resa till Chicago och tyckte att det vore smidigt att åka direkt med SAS trots att jag inte alls kommer överens med stolarna. Nu till problemet. Jag får en tidvinst med ca 4 timmar vilket på vägen hem har ett visst värde men priset för en business saver hamnar på 25438:- medans konkurrenten vill ha 15908:- Skillnaden således 9530:- Ovanligt mycket just nu men det skiljer "aldrig" mindre än 5'.

Till saken hör också att ofta är gott om plaster i C på sträckan trots OTown och poänguppgraderingar, det vet jag dels på egen erfarenhet då jag åkt den några gånger och att min far som är trogen SAS kund alltid åker via Chicago när han ska till sitt "andra" hem i USA, senast för två veckor sen och då var det halvfullt.

Hur vore det med lite flexibilitet i prissättningarna? Måste vara bättre att sälja en biljett för ca 18-22k(smärtgränsen varierar med syftet på resan) än ingen alls. Har funderat på detta ett bra tag och blivit mer och mer irriterad över att man inte tittar på detta.

Skriver i förhoppningen/tron att även någon på SAS läser detta och att det händer en hel del positiva saker med bolaget nu, då kanske man kan ta tag i det här också som jag anser leder till tomma stolar helt i onödan.
 
Toppen