Homer
Medlem
Jag undrar hur många inrikeslinjer som skulle försvinna om SAS inte hade staten bakom sig?
Inga alls, de olönsamma subventioneras ju redan genom Trafikverkets upphandling av regionalflyg.
Jag undrar hur många inrikeslinjer som skulle försvinna om SAS inte hade staten bakom sig?
Som framgår av mitt inlägg är statens förlust betydligt större än 1,2 mdkr.Du tittar bara på gungorna och inte karusellerna. Om folk flög med KLM, LH och BA istället så hamnar pengarna där; deras kontor, underhåll, skatter. Det är inte uppenbart för mig att den summan är mindre än 1,2 miljarder.
Som förstås skulle behöva utöka sina kontor, underhåll, handling och personal i Sverige med påföljande skatteintäkter.
Som framgår av mitt inlägg är statens förlust betydligt större än 1,2 mdkr.
Hade man istället låtit konkursen komma, hade antingen någon annan köpt upp rörelsen ur konkursboet, och förhoppningsvis fått den att bli stabilare med fortsatta skatteinbetalningar från personal , och kanske t o m lite vinstskatter.
Alternativt så hade rörelsen splittrats, och trafiken delats upp mellan sannolikt LH, DY, FR, AY, TF och Nextjet i första hand.
Som förstås skulle behöva utöka sina kontor, underhåll, handling och personal i Sverige med påföljande skatteintäkter.
SAS market cap är per idag 5.7 miljarder SEK så citatet är gammalt...
SORRY OffT...
Intressant att du nämner FR och DY i samband med detta....
JonW;191533[B skrev:]Fel, det fanns massor, sannolikt tusentals, andra ägare som var klokare och valde att inte gå med i nyemissionerna.[/B]Svenska statens aktier är idag värda ca 1,2 mdkr.
Ingångskostnaden för dessa är alltså de 2,4 mdkr man satt in i emissionerna, plus marknadsvärdet för aktierna innan emissionerna, som man ju istället kunde ha sålt för.
Alltså en total brakförlust för skattebetalarna.
Man kan visserligen alltid spekulera i den framtida börsutvecklingen, vissa analytiker har dock flaggat för att aktien redan är övervärderad.
Men t o m staten hade nog avstått från att pumpa in alla pengar om man kunnat förutse siffrorna ovan.
Han kanske menade skattesubventioner FR om någon drar väl nytta av skattepengar, kommunala inte statliga, genom subventionering av flygplatser.
Därför att det ÄR statligt. Även om det inte är samma stat som äger alla statligt ägda aktier.
Att SAS lever på skattemedel genom aktieägarstillskott av olika karaktär är ju ingen hemlighet.
mvh