Storsteffe
Medlem
Hade det varit sant hade staten direkt blivit dömda i EUdomstolen. Det har ju kollats upp men INTE funnits bedriva statlig subventionering...
Tror iofs att det ligger ett ärende i EU om detta som inte är avgjort eller?
Hade det varit sant hade staten direkt blivit dömda i EUdomstolen. Det har ju kollats upp men INTE funnits bedriva statlig subventionering...
Tror iofs att det ligger ett ärende i EU om detta som inte är avgjort eller?
Är det så, ja då får vi väl vänta och se. Trodde det var klart då det gått så lång tid och hade det varit skarpt läge hade man väl agerat?
Vidhåller dock min åsikt att Svenska staten inte subventionerar driften av SAS.
Ja, mig veterligen behöver även dessa underhåll, handling etc i Sverige.Intressant att du nämner FR och DY i samband med detta....
Så kan det ju vara men mer troligt är att dom bara tar över linjerna och lägger ner det lokala efter ett tag. Det finns inget incitament att skaffa ytterligare en hub utöver de som redan finns.
Jag anser fortfarande att man måste titta på en längre horisont och se vad som varit , vad som är nu, och vad som kommer att hända. SAS kan sändas i KK och då förlorar skattebetalarna allt som har lagts ut de senaste åren. Eller så håller man liv i SAS tills det har vänt och man antingen tjänar pengar på rörelsen eller att det är säljbart.
Om man betalar SAS för att leva så länge får man tillbaka en hel del i skatter, bara arbetsgivaravgifter i Sverige är minst 300 miljoner om året, och då har jag inte ens räknat in bränsle skatt, företags skatt, skatt på resor, fastighetsskatt? osv.
Det finns massor av skatter som måste räknas på pluskontot för att se om det är en bra eller dålig affär för Sverige.
Jag skulle gärna vilja se en sammanställning av detta innan jag tar ställning till vad som är en bra eller dålig affär.
Man kan inte behålla en linje men lägga ner underhåll, handling etc till linjen.
(Däremot kan man, som t ex SAS, utsourca delar av det mindre dagliga underhållet till lågprisländer (i SAS fall Singapore etc)
Någon bränsleskatt har förhoppningsvis SAS aldrig betalat i Sverige.
OK, alla aktieägare som erbjuds vara med i en nyemsission står inför 3 alternativ:Men nu hänger jag inte med?
a) Blev emissionen inte fulltecknad? Svar: Jo, det blev den!!
b) Tecknade staten MER än sin andel Svar: Nej, det gjorde dom inte.
Så argumentet blir meningslöst därför att för varje befintlig ägare som INTE tecknade kom det in en ny som tecknade.
Min poäng är att det kan finnas ett högre mål med SAS än vad som bara ses i sista raden på ett årsbokslut.
Självklart måste man betala för de tjänster man använder vid varje linje man flyger. Men alla flygbolag har sina hubbar där det är extra mycket tjänster i SAS fall är det Köpenhamn, Arlanda samt Oslo. Dessa hubbar kommer sannolikt att bli nedlagda och endast bli en destination som alla andra. Skulle Lufthansa tex köpa SAS har jag svårt att tro att dessa hubbar behålls utan de kommer att integreras/flyttas till Frankfurt eller Munchen (KLM = Amsterdam/Paris osv.).
"Men snälla, resultatet verkar ju bli detsamma, staterna förhandlar ju för fullt om en försäljning till Lufthansa, trots att man sannolikt förlorar 4 mdkr av skattemedel...Skulle istället SAS försvunnit helt gissar jag att DY tvingats ha nästan lika mycket verksamhet på ARN"
Om SAS har betalt bränsleskatt eller ej i Sverige låter jag vara osagt men varför inte?
"Därför att flygbränsle aldrig varit föremål för bränsleskatt".
Min poäng är att det kan finnas ett högre mål med SAS än vad som bara ses i sista raden på ett årsbokslut.
För att veta om ett företag är värt att rädda måste man även titta på vad företaget genererar totalt i samhället.
"Visst. Denna typ av avvägningar ledde till stort statligt stöd till den svenska teko- och varvsindustrin. Med känt resultat..."Därmed inte sagt att detta alltid behöver vara allenarådande vid beslut eftersom alternativen kan vara lika bra men det bör tittas på. Det finns ju ganska fina exempel där företag sålts för att man skall få en marknadssituation för att det skall bli billigare där det blev helt motsatt, sämre service och avsevärt dyrare!