Senaste nytt

SAS blöder och använder skattepengar

Ricci

Medlem
Visst man kan komma undan billigt med att ha bemaningsföretag (placerat i lågskatteland i t ex Polen) och man kan placera flygplanen i t ex Irland). Sedan vill man att t ex sjukvård skall fungera i landet........[/QUOTE]

I Polen är bolagsskatten 19% mot 22% i Sverige för företaget, däremot är lönebilden betydligt lägre i Polen.[/QUOTE]

Man lägger sig inte för bolagsskatten i Polen utan för just löneläget och de anställda betalar en mindre summa löneskatt. (Det finns svenskar bosatta i Sverige och är anställda i ett polskt bemaningsföretag får lön och betalar skatt i Polen, men arbetar mot/med ett sk "Norskt/Thai/Irlänsktbolag. Sedan vill dessa anställda utnyttja svensk sjukvård....

(Bolagsskatten lägger man i Irland...)
 
Last edited:

JonW

Medlem
Staten har på lik linje med ALLA andra ägare på marknadsmässiga villkor deltagit i SAS nyemissioner.
Det är ju inte alls samma sak som att SAS levt på våra skattemedel.
80% av SAS ägs av andra än Svenska staten...
Fel, det fanns massor, sannolikt tusentals, andra ägare som var klokare och valde att inte gå med i nyemissionerna.
Svenska statens aktier är idag värda ca 1,2 mdkr.
Ingångskostnaden för dessa är alltså de 2,4 mdkr man satt in i emissionerna, plus marknadsvärdet för aktierna innan emissionerna, som man ju istället kunde ha sålt för.
Alltså en total brakförlust för skattebetalarna.
Man kan visserligen alltid spekulera i den framtida börsutvecklingen, vissa analytiker har dock flaggat för att aktien redan är övervärderad.
Men t o m staten hade nog avstått från att pumpa in alla pengar om man kunnat förutse siffrorna ovan.
 
Har alla redan glömt att SAS levererade bra resultat för det senast kvartalet som de rapporterat? 1a december kommer 2012/2013 hela årets resultat som jag tror kommer att vara positiv i sin helhet, men inte miljard vinst.
 
Last edited:
Fel, det fanns massor, sannolikt tusentals, andra ägare som var klokare och valde att inte gå med i nyemissionerna.
Svenska statens aktier är idag värda ca 1,2 mdkr.
Ingångskostnaden för dessa är alltså de 2,4 mdkr man satt in i emissionerna, plus marknadsvärdet för aktierna innan emissionerna, som man ju istället kunde ha sålt för.
Alltså en total brakförlust för skattebetalarna.
Man kan visserligen alltid spekulera i den framtida börsutvecklingen, vissa analytiker har dock flaggat för att aktien redan är övervärderad.
Men t o m staten hade nog avstått från att pumpa in alla pengar om man kunnat förutse siffrorna ovan.

Statens satsningar är ibland märkliga. Statens utan tvekan största fiasko sedan 2001 är alla felsatsningar på svenska försvaret som säkert kostat skattebetalarna över 20 miljarder fram tills idag. Dessa pengar har gått rakt ner i sjön.
Samtidigt har försvarsförmågan hos Sverige inte varit så låg sedan 1939...
 

Alx

Medlem
En sak jag tycker är underligt i diskussioner som dessa är att man bara har så kort horisont.

SAS har tidigare med staten som ägare dragit in miljardbelopp till statskassan vilket gör att ser man på hela investeringen så är det nog inte så dåligt ännu.

Om jag inte missminner mig helt så har det betalts ut väldigt lite pengar till SAS-ägarna även under de s.k. goda åren. Istället användes vinsterna till det enorma slöseri och den lekstuga som gjorde att SAS till sist hamnade där de befinner sig idag. Det vill säga inköp av flygplan som man visste aldrig skulle löna sig, kostsamma prestigeprojekt, en allt för stor overhead, löner och anställningsvillkor långt bättre än branschen som helhet osv.

Så nej, det har absolut inte varit någon lönsam affär för skattebetalarna ens sett över lång tid. Tyvärr.

Varför blir det sån diskussion bara för att ett statligt bolag som behöver anpassa sig under en lågkonjunktur bara för att dom just nu går dåligt (som många andra bolag)?
Ska man säga att skattepengar slösas bort i SAS måste man ju också titta på hur mycket man tidigare har tjänat, har investeringen kostat mer än vad den tjänat om man tittar på en 20-30 års period kan jag förstå det men tittar man på några år så tycker jag att det är överdrivet.

Fast kan man inte rädda SAS så skall man avveckla det som med alla andra företag men kan man rädda det så bör man göra det.

Att kalla SAS många dåliga år för "EN lågkonjunktur" och "just nu går dåligt" måste nog ändå sägas vara kraftiga underdrifter. SAS har inte varit lönsamt på väldigt länge (bortsett från en minimal vinst för 7-8 år sedan). De senaste årens aktieägartillskott för att rädda ett konstant blödande flygbolag överstiger sannolikt de tidigare utdelningar som har gjorts till aktieägarna.
 
Last edited:

nilsson

Medlem
Svenska statens aktier är idag värda ca 1,2 mdkr.
Ingångskostnaden för dessa är alltså de 2,4 mdkr man satt in i emissionerna, plus marknadsvärdet för aktierna innan emissionerna, som man ju istället kunde ha sålt för.
Alltså en total brakförlust för skattebetalarna.

Du tittar bara på gungorna och inte karusellerna. Om folk flög med KLM, LH och BA istället så hamnar pengarna där; deras kontor, underhåll, skatter. Det är inte uppenbart för mig att den summan är mindre än 1,2 miljarder.
 

Storsteffe

Medlem
Ni kan ju fundera på vad infrastrukturen skulle kosta för staten om de inte hade ägarintresse i ett flygbolag....

Utveckla gärna den tanken, finns ingen direkt koppling som jag kan se. För övrigt är det inom en relativt kort tid en icke fråga eftersom statens andel av SAS kommer att säljas om det nu dyker upp en köpare.
 
Toppen