Senaste nytt

Diverse frågor kring Lufthansa First

Många kommentarer kring mitt inlägg och det är kul, men jag skulle vilja försvara mig med att många förträffliga rese-rapporter från framförallt Jacob, men även många andra, skruvar upp förväntningarna. Men självklart förstår jag budskapet - håll ned förväntningarna!

Samtidigt har jag svårt att förstå varför mat av yppersta klass inte ska kunna serveras - jag är ingen expert, men nog måste det finnas tillagningmetoder som gör det möjligt. Om jag går från C till F och betalar 30 000 SEK mer för en biljett så menar jag att det inte bara är utrymme, markservice etc som jag betalar för utan även förtäring ombord.
 
Många kommentarer kring mitt inlägg och det är kul, men jag skulle vilja försvara mig med att många förträffliga rese-rapporter från framförallt Jacob, men även många andra, skruvar upp förväntningarna. Men självklart förstår jag budskapet - håll ned förväntningarna!

Samtidigt har jag svårt att förstå varför mat av yppersta klass inte ska kunna serveras - jag är ingen expert, men nog måste det finnas tillagningmetoder som gör det möjligt. Om jag går från C till F och betalar 30 000 SEK mer för en biljett så menar jag att det inte bara är utrymme, markservice etc som jag betalar för utan även förtäring ombord.

Jacob skriver fantastiska rapporter ingen tvekan om detta, man han har inte lovat något "on behalf of" något flygbolag. Man måste jo titta på vad utlovas och vad levereras. Så låt oss titta på en matchning av leverantörens marknadsinformation (där dom bygger förväntningar).
SWISS First

Ta ett exempel som Swiss. Här är deras "value proposition":
Enjoy the SWISS First advantages

** Enjoy our exclusive, innovative SWISS First seats
** Save time with the check-in for first passengers
** Reach your flight 'just in time' with priority boarding
** Separate lounges: relax and escape from the hectic business routine, particularly the luxurious SWISS First Lounge
** Individual personal passenger care by our award-winning flight attendants
** Culinary specialities, prepared by gourmet chefs (on intercontinental and longer european flights)
** Benefit from increased free checked baggage and carry-on baggage limits
** Priority check-in for your baggage, saving you time on arrival
** Miles & More participants collect triple miles
** Flexibility guaranteed – you can change your flight at any time free of charge

Så utifrån detta, hur scorar Swiss?
1. Stolen: ja på A330 och nja på A340. Inte hela vägen
2. Check-in: delvis. Fortfarande samma kö efter incheckning, men vissa flygplatser får man hjälp
3. Boarding: absolut!
4. Ja, på hemmaplan och vissa stationer ute
5. Absolut personligt bemötande och efter mina önskemål
6. Kulinariskt toppen, yepp!
7. Mer bagage, stämmer men aldrig använt
8. Mitt bagage har kommit väldigt snabbt med Swiss i F
9. Ja, massor av M&M miles
10. Sanning med modifikationer. Vår "A" klass hade £400 kostnad för ombokning

Oavsett vad Jacob eller någon annan skriver här, har jag köpt en produkt av Swiss och det är vad Swiss levererar mot det dom har levererat som räknas i min värld.
 
Samtidigt har jag svårt att förstå varför mat av yppersta klass inte ska kunna serveras - jag är ingen expert, men nog måste det finnas tillagningmetoder som gör det möjligt. Om jag går från C till F och betalar 30 000 SEK mer för en biljett så menar jag att det inte bara är utrymme, markservice etc som jag betalar för utan även förtäring ombord.

Du glömmer en viktig detalj. De tillagar inte mat på plats, så hur man än vrider och vänder är det fortfarande uppvärmd mat. (exkl. kalla rätter)
Man får ofta bättre mat på någon sunkig restaurang i Kina än det som serveras i First class.

Så mitt råd är som alla andra: hålla förväntningarna suuuuper låga och ät bra i destinationen.
 
Samtidigt har jag svårt att förstå varför mat av yppersta klass inte ska kunna serveras - jag är ingen expert, men nog måste det finnas tillagningmetoder som gör det möjligt. Om jag går från C till F och betalar 30 000 SEK mer för en biljett så menar jag att det inte bara är utrymme, markservice etc som jag betalar för utan även förtäring ombord.

Hett tips från coachen: om maten ombord verkligen är såååå viktig för dig som det förefaller att vara – om jag minns incidenten med sleeper service mellan USA och LHR rätt också – så skulle jag ärligt talat hellre satsat på att gå på ett par restaurangbesök som verkligen är värda att minnas på destinationen och åka C eller lägre dit då förväntningarna är enorma hos dig.

Och nej, det finns inga sätt undan att maten måste tillagas, kylas ner, packas ner i carts, dundra runt i cateringbil, upp i luften, värmas i en halvkass varmluftsugn, läggas upp på tallrikar. Kom ihåg att mat smakar mindre uppe i luften än på marken. Tror du att samtliga flygvärdinnor som tjänstgör i F har 1) kockutbildning av bättre art, 2) verkligen vill göra sitt jobb bättre än han/hon måste, 3) ser dig på ett annorlunda jämfört sätt jämfört med den passageraren som satt i samma stol förra veckan, förra månaden eller förra året? Inse att det är en transport du köper, inte något unikt – hur unik upplevelsen än må vara i din värld.
 
** Enjoy our exclusive, innovative SWISS First seats
1. Stolen: ja på A330 och nja på A340. Inte hela vägen

Stolen på A343 är iaf unik för Swiss och även om den är äldre och har dålig IFE så är den väldigt bekväm.

Du glömmer en viktig detalj. De tillagar inte mat på plats, så hur man än vrider och vänder är det fortfarande uppvärmd mat. (exkl. kalla rätter)
LH tillagar omelett på färska ägg ombord till frukost, i övrigt har du rätt. (såvida de inte Scorat bort det)
 
Det var inte riktigt så jag menade - högkvalitets bör kunna tillagas, förvaras och transporteras på ett sådant sätt att det bibehåller kvalitén.

Hur gör Austrian Airlines för att lyckas?
 
Om jag går från C till F och betalar 30 000 SEK mer för en biljett så menar jag att det inte bara är utrymme, markservice etc som jag betalar för utan även förtäring ombord.
Med din resonemang kan man förvänta sig super-duper måltider i Economy class när man har väl betalat 41.900 SEK (655.890 JPY) inkl. skatter för en resa mellan Tokyo och Frankfurt T/R. :rolleyes:

Screenshot20130920_1.png
 
och när det gäller kulinarisk upplevelse, kan jag tipsa kinesisk ordspråk.
"Allting smakar gott när man inte har ätit tre dagar". (先饿上三天,吃什么都香)
 
Med din resonemang kan man förvänta sig super-duper måltider i Economy class när man har väl betalat 41.900 SEK (655.890 JPY) inkl. skatter för en resa mellan Tokyo och Frankfurt T/R. :rolleyes:

Det håller jag inte med om, eftersom jag då valt att resa i en annan klass och just detta exempel med LH är ju inte riktigt representativt för utgångspunkten i resonemanget. :)
 
Toppen