Många kommentarer kring mitt inlägg och det är kul, men jag skulle vilja försvara mig med att många förträffliga rese-rapporter från framförallt Jacob, men även många andra, skruvar upp förväntningarna. Men självklart förstår jag budskapet - håll ned förväntningarna!
Samtidigt har jag svårt att förstå varför mat av yppersta klass inte ska kunna serveras - jag är ingen expert, men nog måste det finnas tillagningmetoder som gör det möjligt. Om jag går från C till F och betalar 30 000 SEK mer för en biljett så menar jag att det inte bara är utrymme, markservice etc som jag betalar för utan även förtäring ombord.
Jacob skriver fantastiska rapporter ingen tvekan om detta, man han har inte lovat något "on behalf of" något flygbolag. Man måste jo titta på vad utlovas och vad levereras. Så låt oss titta på en matchning av leverantörens marknadsinformation (där dom bygger förväntningar).
SWISS First
Ta ett exempel som Swiss. Här är deras "value proposition":
Enjoy the SWISS First advantages
** Enjoy our exclusive, innovative SWISS First seats
** Save time with the check-in for first passengers
** Reach your flight 'just in time' with priority boarding
** Separate lounges: relax and escape from the hectic business routine, particularly the luxurious SWISS First Lounge
** Individual personal passenger care by our award-winning flight attendants
** Culinary specialities, prepared by gourmet chefs (on intercontinental and longer european flights)
** Benefit from increased free checked baggage and carry-on baggage limits
** Priority check-in for your baggage, saving you time on arrival
** Miles & More participants collect triple miles
** Flexibility guaranteed – you can change your flight at any time free of charge
Så utifrån detta, hur scorar Swiss?
1. Stolen: ja på A330 och nja på A340. Inte hela vägen
2. Check-in: delvis. Fortfarande samma kö efter incheckning, men vissa flygplatser får man hjälp
3. Boarding: absolut!
4. Ja, på hemmaplan och vissa stationer ute
5. Absolut personligt bemötande och efter mina önskemål
6. Kulinariskt toppen, yepp!
7. Mer bagage, stämmer men aldrig använt
8. Mitt bagage har kommit väldigt snabbt med Swiss i F
9. Ja, massor av M&M miles
10. Sanning med modifikationer. Vår "A" klass hade £400 kostnad för ombokning
Oavsett vad Jacob eller någon annan skriver här, har jag köpt en produkt av Swiss och det är vad Swiss levererar mot det dom har levererat som räknas i min värld.