Senaste nytt

SAS - det här har ni gjort bra™!

Tackar och bockar gustavsson och gänget igen. 4 av 5... Denna gång till
ekonomi extra. Mycket uppskattat

skål från scandinavian lounge cph

axelzon

Jag lyckades med bravaden att försova mig idag, jaja - jag hade flera alarm på, det är bara mitt fel. Kom till BGO runt några få minuter efter flyget egentligen skulle gå. Gick lite krypande till service desken och förväntade att jag skulle var tvungen att ge en arm och ett ben för att få ett flyg eftersom jag behövde ta mig till götet idag.
Efter lite knapp på datorn blev jag ombokad, först blev jag tillsagd att första flyget ut går vid 16, bad han kolla Arlanda då han bara kollade OSL och CPH men där fanns inget. Men han lyckades finna ett flyg 13:45 till CPH. Men där är jag fast fram till 20:45. Men utan att vara tvungen att dra fram kortet känns det som en sjukt trevlig lösning. Ganska överraskad över hur smidigt det gick.

Har alltid varit i tid tidigare, lite farligt när det blev så här smidigt att försova sig...

Ni har säkert observerat det här långt före mig men jag upptäckte idag att SAS bytt ut sina plastglas till annan modell. De nya känns lite mer "slajmiga" när man håller i dem men jag tycker ändå de är betydligt bättre. De gamla kunde lätt spricka om man höll fört hårt i dem medan de här verkar vara "osprickbara" :)

Flög med SK945 den 7/7 i C på Amex 2-4-1 award, Baggageproffsen på Arlanda lyckades skicka min väska till Frankfurt istället.. Fick hjälp av en mycket ambitiös bagagekille på O´Hare vid namn Mariusz, han gjorde verkligen allt för att hitta min väska och lösa det på bästa sätt. han ringde tom till mig på sin fritid för att meddela att han hittat väskan och att den skulle komma dagen efter. Bra kille! PGA sjukdom så tog jag inte tag i försäkringsbiten förrän nu i veckan.
Fick ett intyg från Mariusz att jag var berättigad till en ersättning på 200 dollar från SAS för försenat C-klass bagage. Tänkte först nyttja Amex istället då de ersätter 300 Dollar men formuläret jag skulle fylla i var mer än lovligt jobbigt. Skulle lista varenda inköpt pryttel och varför...

Av ren lathet så tog jag SAS istället, dröm om min förvåning när jag får svar på fredagen att det hela skulle hanteras omgående om jag bara gav dem mitt kontonummer... Mailade in mitt kontonummer och fick svar ett par timmar senare att pengarna kommer på måndag eller tisdag och min förvåning blev än större när ersättningen omfattade hela kvittot jag skickade in. Det var mer än 200 dollar.. det var nästa det dubbla.

Jag måste säga att ni imponerade på mig SAS, Way to go!!

Nu kan ni bara höja min glädje ytterligare genom att släppa genom min upgrade på OT eller på poäng på min kommande flight till SFO den 13/9. Opererades idag och har bla ett 18cm långt dränage på ena skinkan, inte läge för monkey men det var allt som plånboken förmådde. Jag ber nu till upgradegudarna..

När vi ändå är inne på spåret så blev min dotter och hennes roomie himlastormande glada när de blev random-uppgraderade från GO till Plus på väg till plugget med SK945 den 21/9!

Har inga elaka ord om SAS nu, har faktiskt inte haft det nånsin. Det har alltid varit ok för mig faktiskt. ;)

Last edited:
Flög med SK945 den 7/7 i C på Amex 2-4-1 award, Baggageproffsen på Arlanda lyckades skicka min väska till Frankfurt istället.. Fick hjälp av en mycket ambitiös bagagekille på O´Hare vid namn Mariusz, han gjorde verkligen allt för att hitta min väska och lösa det på bästa sätt. han ringde tom till mig på sin fritid för att meddela att han hittat väskan och att den skulle komma dagen efter. Bra kille! PGA sjukdom så tog jag inte tag i försäkringsbiten förrän nu i veckan.
Fick ett intyg från Mariusz att jag var berättigad till en ersättning på 200 dollar från SAS för försenat C-klass bagage. Tänkte först nyttja Amex istället då de ersätter 300 Dollar men formuläret jag skulle fylla i var mer än lovligt jobbigt. Skulle lista varenda inköpt pryttel och varför...

Av ren lathet så tog jag SAS istället, dröm om min förvåning när jag får svar på fredagen att det hela skulle hanteras omgående om jag bara gav dem mitt kontonummer... Mailade in mitt kontonummer och fick svar ett par timmar senare att pengarna kommer på måndag eller tisdag och min förvåning blev än större när ersättningen omfattade hela kvittot jag skickade in. Det var mer än 200 dollar.. det var nästa det dubbla.

Tänk på att om du även har dinners och mastercard så gäller försäkringen även på dessa kort samt även på eventuell hemförsäkring (t.ex. trygg hansa betalar ut schablonbelopp för försenat bagage om man har deras hemförsäkring).

Försäkringsvillkor SAS Eurobonus mastercard
Försäkringsvillkor SAS Eurobonus Dinersclub

När vi skulle flyga ARN-LHR i lördags (SK525) råkade sambon glömma en finare sidenscarf i loungen (bc.se-hörnan), vilket hon upptäckte vid boarding (mitt ute på bryggan). Vi var nästan sist ut, och det var nu mindre än 10 minuter kvar till utsatt avgångstid.

Vad göra? Tja, vi sprang tillbaka in i gaten (nr. 65 på F-piren) och fick ett alldeles fantastiskt bemötande av SK-personalen. Loungen ringdes upp, och inom 30 sekunder var scarfen återfunnen. Avgång var nu nära förestående, så det föreföll osannolikt att scarfen skulle hinna ifatt oss (som sagt, vi var rätt så långt ut på F-piren). Detta avskräckte emellertid inte en medelålders man med SK-utstyrsel, som kastade av sig kavajen, tog sin sparkcykel och gav sig iväg i rasande fart mot SL. Under tiden klev vi ombord LHR-kärran (som sista pax).

Cabin crew förberedde för start, och just när dörren skulle stängas dök så SK-mannen upp - med scarfen - till sambons jubel.

Härligt, SAS!

När vi skulle flyga ARN-LHR i lördags (SK525) råkade sambon glömma en finare sidenscarf i loungen (bc.se-hörnan), vilket hon upptäckte vid boarding (mitt ute på bryggan). Vi var nästan sist ut, och det var nu mindre än 10 minuter kvar till utsatt avgångstid.

Vad göra? Tja, vi sprang tillbaka in i gaten (nr. 65 på F-piren) och fick ett alldeles fantastiskt bemötande av SK-personalen. Loungen ringdes upp, och inom 30 sekunder var scarfen återfunnen. Avgång var nu nära förestående, så det föreföll osannolikt att scarfen skulle hinna ifatt oss (som sagt, vi var rätt så långt ut på F-piren). Detta avskräckte emellertid inte en medelålders man med SK-utstyrsel, som kastade av sig kavajen, tog sin sparkcykel och gav sig iväg i rasande fart mot SL. Under tiden klev vi ombord LHR-kärran (som sista pax).

Cabin crew förberedde för start, och just när dörren skulle stängas dök så SK-mannen upp - med scarfen - till sambons jubel.

Härligt, SAS!

Snyggt! Men erkänn nu att det var din scarf ;)

Detta är ett antal år sedan, men likaväl ett uttryck för SAS service.
Jag och familjen skulle åka till London, för att fira undertecknads 40-årsdag. Vi bordade planet och under resans gång kom jag att tänka på min lilla portfölj med våra pass och övriga resedokument. Den fanns inte med, utan var kvarglömd på Arlanda. Ett samtal med flygvärdinnan, som lovade att "fixa det". Väl framme på LHR blev vi mottagna av dam som visade var vi kunde spendera de närmaste timmarna. Hon hade fixat öl, Coke och diverse snack åt oss.
När nästa SAS plan kom fick jag tillbaka min portfölj. Allt förlöpte väl, förutom att vi blev ett par timmar försenade till vårt hotell i London. :rolleyes:
Tack SAS.

Min resa på väg till Tokyo hade jag en trasig IFE skärm på mitt säte (1A) och jag bytte plats till 1D på andra sidan gången. På denna säte fungerade IFE:n men inte reclining. Jag ropade på kabinpersonalen och han försökte att återställa men det gick inte.
Jag hade då två val: att sitta i en fungerande stol med en trasig IFE eller att sitta i en trasig stol med en fungerande IFE.

Efter resan fyllde jag i klagomålsformulär på SAS.se och skickade den iväg. 5 dagar senare fick jag ett e-mail från SAS Customer Care och de beklagade för olägenhet och det var absolut inte acceptabelt som Business class produkt.

De erbjuder mig nu två val:
1) 400 EUR voucher hos SAS
2) 25.000 SAS EuroBonus poäng

Det lutar åt 25.000 EB poäng då jag har bara ca 45.000 EB poäng på kontot men jag har en Amex 2-4-1 voucher.
Med 70.000 EB poäng kan jag flyga i Business class till Asien, för en person.

Tack SAS, ni har gjort rätt!

Toppen