Flög med SK945 den 7/7 i C på Amex 2-4-1 award, Baggageproffsen på Arlanda lyckades skicka min väska till Frankfurt istället.. Fick hjälp av en mycket ambitiös bagagekille på O´Hare vid namn Mariusz, han gjorde verkligen allt för att hitta min väska och lösa det på bästa sätt. han ringde tom till mig på sin fritid för att meddela att han hittat väskan och att den skulle komma dagen efter. Bra kille! PGA sjukdom så tog jag inte tag i försäkringsbiten förrän nu i veckan.
Fick ett intyg från Mariusz att jag var berättigad till en ersättning på 200 dollar från SAS för försenat C-klass bagage. Tänkte först nyttja Amex istället då de ersätter 300 Dollar men formuläret jag skulle fylla i var mer än lovligt jobbigt. Skulle lista varenda inköpt pryttel och varför...
Av ren lathet så tog jag SAS istället, dröm om min förvåning när jag får svar på fredagen att det hela skulle hanteras omgående om jag bara gav dem mitt kontonummer... Mailade in mitt kontonummer och fick svar ett par timmar senare att pengarna kommer på måndag eller tisdag och min förvåning blev än större när ersättningen omfattade hela kvittot jag skickade in. Det var mer än 200 dollar.. det var nästa det dubbla.
eventuell hemförsäkring (t.ex. trygg hansa betalar ut schablonbelopp för försenat bagage om man har deras hemförsäkring).
När vi skulle flyga ARN-LHR i lördags (SK525) råkade sambon glömma en finare sidenscarf i loungen (bc.se-hörnan), vilket hon upptäckte vid boarding (mitt ute på bryggan). Vi var nästan sist ut, och det var nu mindre än 10 minuter kvar till utsatt avgångstid.
Vad göra? Tja, vi sprang tillbaka in i gaten (nr. 65 på F-piren) och fick ett alldeles fantastiskt bemötande av SK-personalen. Loungen ringdes upp, och inom 30 sekunder var scarfen återfunnen. Avgång var nu nära förestående, så det föreföll osannolikt att scarfen skulle hinna ifatt oss (som sagt, vi var rätt så långt ut på F-piren). Detta avskräckte emellertid inte en medelålders man med SK-utstyrsel, som kastade av sig kavajen, tog sin sparkcykel och gav sig iväg i rasande fart mot SL. Under tiden klev vi ombord LHR-kärran (som sista pax).
Cabin crew förberedde för start, och just när dörren skulle stängas dök så SK-mannen upp - med scarfen - till sambons jubel.
Härligt, SAS!