Senaste nytt

EuroBonus 2 introduceras inom kort med Diamond status

Status
Stängd för vidare inlägg.
THAI och Singapore Airlines som har bättre ekonomi än SAS har ändå överbefolkningsproblem i sina lounger under rusningstid.
Jag tror inte att bygga ut eller bygga nya lounger är ett alternativ för SAS ekonomiskt.

Som bl a Homer påpekade, resten av dagen är lugn och ledig så varför skulle de bygga större lounger bara för den saken skull?
Det låter ungefär som att säga att man måste bygga ett hotell med massor av rum för att jättemånga kineser besöker under kinesiska nyåret.
 
Bra tillgång till awards på en ny högre nivå skulle funka stabilt för mig, förutsatt att man når den... Då behöver man inte göra några förändringar i övrigt. 100K och några segment i SAS business vore lämpligt för mig :rolleyes: Sen tror jag att man underskattar betydelsen av familjekonton för att styra privat resande.
 
THAI och Singapore Airlines som har bättre ekonomi än SAS har ändå överbefolkningsproblem i sina lounger under rusningstid.
Jag tror inte att bygga ut eller bygga nya lounger är ett alternativ för SAS ekonomiskt.

Större lounge är väl tveksamt men en mindre ny lounge med bättre mat och service på en eventuell nivå över EBG kan de tjäna in på några år med tanke på att så många ser till att bli EBG och sedan samla i andra program. Loungerna och de nya förmånerna måste naturligtvis vara värda besväret!

Alternativet är att lägga *G access till Businessloungen och låta Skandidelarna (med bättre mat och service än idag) vara på den fiktiva eventuellt kommande övre Eurobonusnivån.

Som bl a Homer påpekade, resten av dagen är lugn och ledig så varför skulle de bygga större lounger bara för den saken skull?
Det låter ungefär som att säga att man måste bygga ett hotell med massor av rum för att jättemånga kineser besöker under kinesiska nyåret.

Varför inte bara ha en toalett vid bagagebanden? Det är ju lugnt och fint mitt i natten.:rolleyes:
 
Större lounge är väl tveksamt men en mindre ny lounge med bättre mat och service på en eventuell nivå över EBG kan de tjäna in på några år med tanke på att så många ser till att bli EBG och sedan samla i andra program. Loungerna och de nya förmånerna måste naturligtvis vara värda besväret!

Alternativet är att lägga *G access till Businessloungen och låta Skandidelarna (med bättre mat och service än idag) vara på den fiktiva eventuellt kommande övre Eurobonusnivån.

Andra flygbolag har First class och det är ganska logiskt och ekonomiskt försvarsbart att ha en First class lounge och tillåta deras högsta medlemmar att använda First class loungen.
SAS har inte First class och de är långt ifrån ekonomiskt frisk för att kunna skapa en dedikerad lounge bara för elitmedlemmar ovanför EuroBonus Gold.

Om-/nybyggnad av loungen kostar en hel del och SAS måste betala mer hyra till flygplatser ifall de behöver mer yta än de har det nu.
Sedan tillkommer merkostnader för bättre mat/drycker i loungen och jag undrar bara finns det verkligen tillräckligt många som kommer att flyga bara för den sakens skull? och så många så att SAS kan gå plus efter om-/nybyggnation av lounger?

Varför inte bara ha en toalett vid bagagebanden? Det är ju lugnt och fint mitt i natten.
Det gör Swedavia nästan och det är inget SAS bestämmer över.
 
Om-/nybyggnad av loungen kostar en hel del och SAS måste betala mer hyra till flygplatser ifall de behöver mer yta än de har det nu.
Sedan tillkommer merkostnader för bättre mat/drycker i loungen och jag undrar bara finns det verkligen tillräckligt många som kommer att flyga bara för den sakens skull? och så många så att SAS kan gå plus efter om-/nybyggnation av lounger?

Svårt för oss att ha tillräckliga data på. Jag kan som de flesta bara referera till mig själv och mina närmaste kollegor. Samlar 50-55000 Eurobonuspoäng och flyttar sedan över till M&M eller andra. Sedan väljer man flighter så att man maximerar dessa andra program och dessa flighter är sällan eller aldrig med SK.

Sedan är det möjligt att SAS kanske inte alls skall satsa på oss utan istället se till att skaffa massa silvermedlemmar som kan till skillnad från idag få någon macka i businessloungen.. krävs mer rådata för att svara på det än vad SAS någonsin kommer att släppa.
 
Svårt för oss att ha tillräckliga data på. Jag kan som de flesta bara referera till mig själv och mina närmaste kollegor. Samlar 50-55000 Eurobonuspoäng och flyttar sedan över till M&M eller andra. Sedan väljer man flighter så att man maximerar dessa andra program och dessa flighter är sällan eller aldrig med SK.

Jag personligen tror inte att kreditering av flygning till SAS EuroBonus är det viktigaste, utan jag tror att kunderna som flyger med SAS är det viktigaste.

Enkel exempel.
Person A som flyger med Lufthansa i Business class mellan Stockholm-Frankfurt-Singapore t/r och betalat 30.000 SEK och Person B som flyger med SAS i Economy intra-Skandinavien 25 gånger och betalat totalt 25.000 SEK, vilken person tror du att bidrar det mest till SAS?

Person A tjänar 28.800 EB poäng på en resa och ger inga direkta pengar till SAS
Person B tjänar 12.500 EB poäng på de resorna och ger direkta pengar (25.000 SEK) till SAS

Poängmässigt ser det ut som Person A är viktigare men i själva verket är Person B som bidrar mest.

Loyalitet är viktigt men om kunden inte byter till annat flygbolag ser jag inte kreditering av poäng som ett stort problem för SAS.
 
Jag personligen tror inte att kreditering av flygning till SAS EuroBonus är det viktigaste, utan jag tror att kunderna som flyger med SAS är det viktigaste.
Naturligtvis och därför var min poäng att med en högre nivå med nya förmåner få folk att välja SAS oftare.

Enkel exempel.
Person A som flyger med Lufthansa i Business class mellan Stockholm-Frankfurt-Singapore t/r och betalat 30.000 SEK och Person B som flyger med SAS i Economy intra-Skandinavien 25 gånger och betalat totalt 25.000 SEK, vilken person tror du att bidrar det mest till SAS?

Person A tjänar 28.800 EB poäng på en resa och ger inga direkta pengar till SAS
Person B tjänar 12.500 EB poäng på de resorna och ger direkta pengar (25.000 SEK) till SAS

Poängmässigt ser det ut som Person A är viktigare men i själva verket är Person B som bidrar mest.

För att åskådliggöra det hela måsta man titta på destinationer där man har ett reellt val. BA eller SK till LHR? KLM eller SK till AMS?

Om vi tittar på NRT och inom *A så kan man för ungefär samma pris åka W-klass med LH och få 3300 EB poäng eller åka med SK och få 15500 EB poäng. Om man är klar med EBG intjäningen lär många välja LH och kreditera 16700 miles till M&M.

Loyalitet är viktigt men om kunden inte byter till annat flygbolag ser jag inte kreditering av poäng som ett stort problem för SAS.

Folk byter till andra flygbolag med deras eller samarbetspartners program eftersom krediteringen till andra program på low-economy biljetter genomgående är dåligt (iaf. inom *A).
 
Naturligtvis och därför var min poäng att med en högre nivå med nya förmåner få folk att välja SAS oftare.
Min poäng här är som jag skrev ovan. SAS har inte råd.

För att åskådliggöra det hela måsta man titta på destinationer där man har ett reellt val. BA eller SK till LHR? KLM eller SK till AMS?

Om vi tittar på NRT och inom *A så kan man för ungefär samma pris åka W-klass med LH och få 3300 EB poäng eller åka med SK och få 15500 EB poäng. Om man är klar med EBG intjäningen lär många välja LH och kreditera 16700 miles till M&M.

Ja, men då flyger man med SAS (= ger pengar till SAS).
Min fråga var A) flyga med andra flygbolag som ger mer poäng och B) flyga med SAS som ger mindre poäng, vilket av dem är lönsammast för SAS. Om ett program belönar fel målgrupp skulle det inte vara bra program.

Vi vill gärna ha olika förmåner och perks (jag med) men vi har inte ens fått gratis stopover på bonusresor som inte egentligen skulle kosta SAS någonting. Därför tror jag att det är helt uteslutet att SAS gör något radikalt som ny lounge för högsta medlemmar, speciellt när de har just avslutat renovering av befintliga lounger.

Folk byter till andra flygbolag med deras eller samarbetspartners program eftersom krediteringen till andra program på low-economy biljetter genomgående är dåligt (iaf. inom *A).
Ja, det har JAG gjort. Jag flög så litet så möjligt med SAS under tiden man kunde tjäna bara 25% miles/poäng oavsett program. Av samma skäl har jag slutat att flyga i low-economy på Turkish Airlines för det ger miles endast till Turkish Airlines Miles&Smiles men ingen annanstans.
Men frågan är om stora massan gör det?
 
Bara en kommentar om att majoriteten (över 90%?) varken bryr sig eller ens är medvetna om skillnaden i intjäning mellan olika biljetter och olika program.
 
Bara en kommentar om att majoriteten (över 90%?) varken bryr sig eller ens är medvetna om skillnaden i intjäning mellan olika biljetter och olika program.

90% av mina kollegor har koll på detta men det är ju en klick frekventa resenärer. Menar vi de som åker med familjen på DY två gånger om året och SAS skulle kanske kunna snärja med familjekonto så närmar vi oss 1%...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen