Senaste nytt

EuroBonus 2 introduceras inom kort med Diamond status

Status
Stängd för vidare inlägg.
FF program fungerar bara om man verkligen erbjuder något i utbyte - och let's face it, SAS är inte där nu för tiden...

För den som jag vill ha loungeaccess, fasttrack, lite bättre mat, kanske ett glas champagne och en bekvämare stol: Köp en business biljett. Dvs man får allt som ingår i EBP/EBG/EBS/EBB och lite till - och det utan medlemskap i EB. Varför skall man DÅ vara med i EB, när det inte tillför något ?

Men med det resonemanget, så tycker jag det låter mer logiskt att skrota EB helt istället för att göra det än svårare att uppnå status?
För om man nu ändå är beredd att betala för att få servicen, varför skall man då ha ett FF program?!

För att den "breda skaran" är egoister...

Låt mig försöka förklara:

Om "den breda skaran" hade råd så skulle de alltid flyg just SAS, det nordiska flygbolaget och vara typ patriot. Dvs det skulle ju gynna nordiska medborgare och därmed en själv i det längre perspektivet. Då skulle å andra sidan Ryanair / Norweigan inte ha funnits eftersom efterfrågan inte finns...

Men nu är de flesta i den "breda skaran" egoister och väljer det som är billigast, bang-for-the-buck. Och då spelar inte ett FF program någon som helst roll. Fine kan jag få en bonus snurra eller två, why not, men jag vill inte betala för det typ.

Således, om Ryanair / Norweigan erbjuder en biljett, tor. dit resenären önskar resa, och den är 100 sek billigare än SAS, så kommer LCC vinna den kunden, för det är ju 100 sek, och "vi är 4 i familjen" så det är nästan 500 sek i vinst... osv...

FF program fungerar bara om man verkligen erbjuder något i utbyte - och let's face it, SAS är inte där nu för tiden...

För den som jag vill ha loungeaccess, fasttrack, lite bättre mat, kanske ett glas champagne och en bekvämare stol: Köp en business biljett. Dvs man får allt som ingår i EBP/EBG/EBS/EBB och lite till - och det utan medlemskap i EB. Varför skall man DÅ vara med i EB, när det inte tillför något ?

Ja, så kan man också se det. Varför inte bara lägga ner EB isåfall, om det är värdelöst och för lätt att nå upp till en nivå där man ändå inte får några förmåner? Just det, för att siffran tre miljoner medlemmar säger emot din hypotes. Analysen om den "breda skaran" är för vag. Enligt senate årsrapporten kommer 41% av SAS revenues från EB-medlemmar, och då handlar det inte om att 2000 EBP flyger för 10 miljoner kr vardera.

Last edited:
Intressant ämne, personligen tycker jag att man mycket väl kan behålla nuvarande nivåer men dumpa intjäningen på "billiga" biljetter. Då får man ett incitament till att köpa de produkter som ger klirr i kassan och slipper kostnader, bonuspoängen är ju trots allt inte gratis för bolaget. Helt klart så innebär det att många skulle få svårt att uppnå EBG men då kanske de som ligger på gränsen väljer SAS även då priset inte är lägst för att nå dit, många flyger SAS i tjänsten men privat väljs det billigaste alternativet. Familjekonto på det så blir det nog bra.

Under många, många år var det betydligt högra krav på att nå status, åkte man inte på
dyra biljetter var det bara att glömma.
Var det årgångschampagne, hummer och kaviar i loungerna då? och var andra förmåner fantastiska?
Eller var det kanske så att de storspenderare man kunde locka med status, inte var tillräckligt många för att
täcka bortfallet av andra resenärer, sådna som inte var villiga att betala en krona mer för att åka med SAS eftersom man ändå inte fick någonting tillbaka.
Reste man i billigt ekonomi krävdes det att man reste samma sträcka 100ggr för att får en eurobonus biljett på
samma sträcka.

Intressant ämne, personligen tycker jag att man mycket väl kan behålla nuvarande nivåer men dumpa intjäningen på "billiga" biljetter. Då får man ett incitament till att köpa de produkter som ger klirr i kassan och slipper kostnader, bonuspoängen är ju trots allt inte gratis för bolaget. Helt klart så innebär det att många skulle få svårt att uppnå EBG men då kanske de som ligger på gränsen väljer SAS även då priset inte är lägst för att nå dit, många flyger SAS i tjänsten men privat väljs det billigaste alternativet. Familjekonto på det så blir det nog bra.

Det är ju redan prövat och bevisat som inte bra. Resultatet blev att kunden som valde mellan LCC och SAS lågpris inte kände någon lojalitet utan poängintjäning. Familjekonto är däremot ett bra förslag.

Men med det resonemanget, så tycker jag det låter mer logiskt att skrota EB helt istället för att göra det än svårare att uppnå status?
För om man nu ändå är beredd att betala för att få servicen, varför skall man då ha ett FF program?!

Ja, så kan man också se det. Varför inte bara lägga ner EB isåfall, om det är värdelöst och för lätt att nå upp till en nivå där man ändå inte får några förmåner? Just det, för att siffran tre miljoner medlemmar säger emot din hypotes. Analysen om den "breda skaran" är för vag. Enligt senate årsrapporten kommer 41% av SAS revenues från EB-medlemmar, och då handlar det inte om att 2000 EBP flyger för 10 miljoner kr vardera.

Är det inte det som är syftet ? Att de kunder som vill ha förmånen (?!) att ha fasttrack, champagne med mera betalar för sig ? Visst vill man att de som åker frekvent, framförallt långdistans, skall få något - men med dagens EB så är det ju inte så. Det är för enkelt helt enkelt. Således helt urvattnat.

Man kan ju ta en annan jämförelse, även om den haltar lite: Det finns en otroligt stor mängd personer, verkar det som, som har AmEx SAS EB kombo, och till på köpet lyckas få 2-4-1 frekvent. Det finns å andra sidan inte så många platser att boka, framförallt inte långdistans till USA. Således är det för enkelt. Om det inte vore det, så skulle inte de som verkligen kan samla poäng i flera FF program.... Samtidigt...

Så om EB skall bli något, som verkligen premierar de som verkligen vill ha något, då måste det bli svårare.

Annars kan vi lika gärna slå ihop det med AmEx poängsystem...

EDIT: Japp jag provovcerar lite, men det måste man ju göra, annars händer det inget - blir liksom bara fesljummen mjölk kvar då...

Värt att notera är ju att SAS tjänar pengar på sina AMEX kort, så man tycker att de borde släppa lite fler bonusplatser...

Last edited:
Är det inte det som är syftet ? Att de kunder som vill ha förmånen (?!) att ha fasttrack, champagne med mera betalar för sig ? Visst vill man att de som åker frekvent, framförallt långdistans, skall få något - men med dagens EB så är det ju inte så. Det är för enkelt helt enkelt. Således helt urvattnat.
Ser inte problemet. Är gräset grönare någon annan stans så är det ju bara att gå dit.

Man kan ju ta en annan jämförelse, även om den haltar lite: Det finns en otroligt stor mängd personer, verkar det som, som har AmEx SAS EB kombo, och till på köpet lyckas få 2-4-1 frekvent. Det finns å andra sidan inte så många platser att boka, framförallt inte långdistans till USA. Således är det för enkelt.
Funkar för mig. Drar ihop 2 st 2-4-1 i familjen varje år + ca 150000 poäng på EB så jag är nöjd med dagens upplägg. Det jag ser som negativt är att man inte kan få fler 2-4-1 när omsättningen passerar 150000 för andra och tredje gången/ kort samma kalenderår.

Om det inte vore det, så skulle inte de som verkligen kan samla poäng i flera FF program.... Samtidigt...
Begrep inte vad som ville framföras i den meningen.

Så om EB skall bli något, som verkligen premierar de som verkligen vill ha något, då måste det bli svårare.
Är det de som verkligen vill ha något som är kärnkunden? Är det kanske den stora massan som genererar pengar för bolaget, de som samlar på sig 35000 poäng/år och aldrig tar ut något i förmåner från SAS? De som verkligen vill ha något är ju inte bara en intäktskälla...

Annars kan vi lika gärna slå ihop det med AmEx poängsystem...

EDIT: Japp jag provovcerar lite, men det måste man ju göra, annars händer det inget - blir liksom bara fesljummen mjölk kvar då...
Slå ihop med är väl lite fel tolkning. SAS säljer ju EB poäng till AMEX och för att locka och binda upp kunder så kör de med gemensamt program. Redan idag är det ju fritt val att välja annat AMEX-kort och eftersom inte alla gör detta så måste det finnas en fördel som passar kunden.

Bästa sättet att visa sitt missnöje är att använda fötterna.
Vad hindrar dig?

Syftet för vem? Och vad menar du med "få något"? Folk bestämmer väl själva värdet på det "de får". Och SAS bestämmer mervärdet på lojaliteten och omsättningen som resulterar av EB jämfört med kostnaden för fasttrack och champagne. Om ingen ömsesidig fördel finns så skulle programmet inte heller kunna fortgå. Tycker du att det är urvattnat? Fine, bojkotta EB eller försök övertyga SAS om att ändra på programmet. Om du endera misslyckas så tyder det på vad? Att du har "fel" eller att alla andra är fårskallar som SAS skor sig på? Eller är det SAS som är fårskallen som ger ut en massa dyr fasttrack och champagne till snyltande bondlurkar som inte har vett nog att betala för sig?

Man kan ju ta en annan jämförelse, även om den haltar lite: Det finns en otroligt stor mängd personer, verkar det som, som har AmEx SAS EB kombo, och till på köpet lyckas få 2-4-1 frekvent. Det finns å andra sidan inte så många platser att boka, framförallt inte långdistans till USA. Således är det för enkelt. Om det inte vore det, så skulle inte de som verkligen kan samla poäng i flera FF program.... Samtidigt...

Och varför ändrar inte SAS på detta? Jo, för att de enorma problem du ser tydligen inte tillhör en bild som delas av alla de som fortsätter använda SAS Amex. Om det vore så att 2-4-1 och det andra som kombon ger är skit så skulle folk inte fortsätta använda erbjudandena. Och då skulle Amex inte heller fortsatt köpa poäng från SAS för att ge ut till sina kunder. Klientelet som du snackar om, dvs de som redan spenderar lika mycket på sitt SAS Amex som hela konsumtionsutrymmet (disponibel inkomst - bostadskostnader) för ett genomsnittligt svenskt hushåll (156,8tkr, källa SCB) och därigenom får sitt 2-4-1.. att dessa lägger över en del av sin poängintjäning till andra program är totalt irrelevant jämfört med tappet i total revenue en skärpning av kraven för 2-4-1 skulle innebära. Samma resonemang gäller för EB i stort. Nog för att referensgruppen här skiljer sig från befolkningen i stort (kanske inte befolkningen på BC.se, men det är en annan fråga), men nog måste du inse att det kan finnas starkare aggregerad köpkraft hos andra grupper än "Folk med SAS Amex som spenderar mer än 150.000kr/år på sitt SAS Amex och är tillräckligt medvetna om bonusprogram för att börja dirigera om din spend mot andra flygbolag pga dålig tillgänglighet för SAS Amex 2-4-1".

Och sen när är din definition av "något" allmängiltig?

Last edited:

Vet inte om jag förstår dig rätt, men jag måste säga att det tillfört extremt mycket till vårt (mitt och min sambos) resande. Jag blev EBS förra året och min sambo blev EBG i år. Framförallt pga SAS julkalender och såklart även via tips från denna sajt. Vi har inte pengarna till business-biljetter (i alla fall inte för SAS-priser), men utnyttjar gärna Optiontown på långresor med SAS och den högre poängintjäningen på dessa resor har varit starkt bidragande till att vi nått status i bonusprogrammet.
Som sedan alltså gett oss förmåner (både som EBS och EBG) som jag känner är ett fantastiskt lyft för resandet på korta sträckor. SAS intra-europa är ju ändå inget speciellt i C (har jag läst här…) så då är business check-in, fasttrack och lounge-access en ganska klar skillnad mot hur det varit att vara statuslös economy-resenär tidigare.

EDIT: Som "bred resenär" vill jag även lägga till att denna status lett till att jag avstår att flyga med andra bolag än SAS om jag kan. Trots att det kanske är några hundralappar billigare med Norwegian. Och det är väl precis vad SAS vill uppnå genom att ge den vanlige resenären dessa förmåner?

Last edited:
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen