Senaste nytt

SAS introducerar två nya serviceklasser inom Europa och Skandinavien - SAS Go & SAS Plus

Nej, sista minuten ska bort helt och hållet! :)

Ok, tack för förtydligandet :).

Det ordinarie inrikespriset på Ungdom (V) är redan 399, eller rättare sagt 394 av någon anledning på resor utan byte i alla fall. Sen tillgången begränsad på många avgångar och om man vill hitta en resa med fungerande connections så är det ibland i stort sätt omöjligt även om 1 av 2 flighter har tillgänglighet som ungdom så får man boka Econ/Go hela vägen. Insåg detta när jag kollade på resor från GOT till Tel Aviv.

Och extra betalt för mer bagage, jag trodde det endast var på expressbussar? Åtminstone i Norden.

Det var som tusan! Har inte flugit med SAS inrikes på tre år (iaf inte med inrikes som slutdestination) så har väldigt dålig koll på detta. 394SEK är ju verkligen ett jättebra pris även om tillgången är varierande :).

Jag tänkte mer på kontinenten där man börjar ta betalt för baggage. Sker redan på vissa tåg i Spanien och Frankrike, och det är på förslag i Italien. Med tanke på detta, och att Swebus nu tar betalt så står det väl inte på förrän SJ väljer samma linje....:(

Superbra! Undrar bara hur flygvärdinnorna ska hinna få till serveringen mellan t.ex. GOT - CPH, flygtid ca 20-25 minuter. Kastar de ut frallorna i kabinen?!?

Fungerade jättefint tidigare. En liten påse med fralla och juice och kopp kaffe/te var vad man fick. Till och med tid för påtår fanns. Har varit med om att Economy Extra tagit upp nästan en hel MD-80 också på den sträckan och inte heller där har det varit några stora bekymmer.

Det var som tusan! Har inte flugit med SAS inrikes på tre år (iaf inte med inrikes som slutdestination) så har väldigt dålig koll på detta. 394SEK är ju verkligen ett jättebra pris även om tillgången är varierande :).

Jag tänkte mer på kontinenten där man börjar ta betalt för baggage. Sker redan på vissa tåg i Spanien och Frankrike, och det är på förslag i Italien. Med tanke på detta, och att Swebus nu tar betalt så står det väl inte på förrän SJ väljer samma linje....:(

Även när man inkluderar flygbussar för att ta sig city-city på GOT-ARN så kommer det ungefär i klass med SJ Snabbtåg på sträckan med de populärare helgavgångarna, eller rättare sagt deras ankomsttid till destinationen. Något jag insåg när jag kollade biljetter på sträckan tidigare. Restiden blir marginellt längre om man har buss till båda stadskärnorna.

Fast jag ser det som osannolikt att SJ ska ta betalt för bagage, personalåtgången för att kontrollera det skulle inte vägas upp av ökade intäckter. Det är inte heller som om vikt är av betydelse på tåget, det är snarare skrymmande bagage som är ett bekymmer. Jag har rest med Swebus några gånger sedan de införde kostnad för en andra väska, har dock inte haft mer än 1 väska med mig de gångerna. Tvivlar dock på hur pass mycket busschaförerna bryr sig. Det har varit en regel i deras säljavtal innan, nu försöker de dock aktivt sälja på en ett extra bagage vid biljettköp. Förmodligen bara ett sätt för dem att tjäna pengar på dumma resenärer.

Men 394 är verkligen ett bra inrikespris som ungdom. Speciellt om man utgår från en flygplats där SK har mer än 1 inrikeslinje.

Och då får du alltså sitta och äta under starten, eller hur funkar det? Inget "Bordet framför dig ska vara uppfällt under start och landning"?

När du äter är upp till dig, men bordet ska som sagt vara uppfällt under start. Tex har de delat ut små enkla paketerade wraps innan take-off, för att direkt efter start dela ut juicepaket eller vatten.

Och då får du alltså sitta och äta under starten, eller hur funkar det? Inget "Bordet framför dig ska vara uppfällt under start och landning"?

På vissa korta sträckor utomlands påbörjas serveringen innan take-off. Ett alternativ...

Jag tror att SAS gör detta på sina danska inrikeslinjer, eller det är vad de säger på sin hemsida. Frukostpåsen delas ut vid gaten så äter man den när det passar. Det är vad de säger på sin hemsida i alla fall.

Jag tror att SAS gör detta på sina danska inrikeslinjer, eller det är vad de säger på sin hemsida. Frukostpåsen delas ut vid gaten så äter man den när det passar. Det är vad de säger på sin hemsida i alla fall.

Ja, det är korrekt. Man får hämta pappersmugg, liten vattenflaska, macka och frukt vid gate. Sedan serveras kaffe ombord.

Superbra! Undrar bara hur flygvärdinnorna ska hinna få till serveringen mellan t.ex. GOT - CPH, flygtid ca 20-25 minuter. Kastar de ut frallorna i kabinen?!?

Åkte från BGO till SVG en morgon.

Det gick jätte bra, man fick en påse när man kom in i cabinen(med en smörgås och juice) dock ej kaffe.
När planet hade startat trodde jag att flygvärdinnorna skulle dela ut kaffet, men då kom dem med en vagn för att slänga skräpet.
10 minuter senare hade vi landat.

Toppen