Senaste nytt

SAS introducerar två nya serviceklasser inom Europa och Skandinavien - SAS Go & SAS Plus

Något jag inte hittat än är:
Går det att få varm måltid i SAS plus inom Europa?

När det skriver att man får välja fritt från deras "Sky Cafe" tolkar jag det som att det inte blir varm mat. Enligt kommentarer från personer närmre organisationen blir det mat likt den som idag erbjuds i ekonomi extra, men en hel del mer att välja.

Det står mig veterligen inte utskrivet exakt, men jag är ganska säker på ovanstående.

Prio bagage (röda Star Alliance taggen) har aldrig funnits som officiell förmån i economy extra eller business class inom Europa. Enbart om man haft guldkort eller resan inkluderat en interkontinental flygning i SAS business class. Så det är ingen skillnad mot tidigare.

Nej i Y har det ju aldrig ingått. Men i praktiken har det alltid varit priotag på C även inom Europa utan status. Skillnaden mot ridigare blir att C tas bort så nu kommer det definitivt inte bli priotag inom Europa för icke *G. Way to go SAS.

Nej i Y har det ju aldrig ingått. Men i praktiken har det alltid varit priotag på C även inom Europa utan status. Skillnaden mot ridigare blir att C tas bort så nu kommer det definitivt inte bli priotag inom Europa för icke *G. Way to go SAS.

Att släppa det fritt till det som i praktiken blir Economy Extra tror jag absolut inte på! Det skulle urholka konceptet och få ännu fler röda lappar i omlopp (ännu sämre nytta).

Paret som satt framför mig i Economy Extra på Blue1 i lördags fick prio-tagg på sina väskor i HEL. Då jag inte såg dem i loungen (enbart SL öppen, BL stängd) så utgick jag från att de båda saknade status hos SAS/*G. Jag misstänker att det hänger mycket på vem som sitter bakom bagdrop-disken.

Paret som satt framför mig i Economy Extra på Blue1 i lördags fick prio-tagg på sina väskor i HEL. Då jag inte såg dem i loungen (enbart SL öppen, BL stängd) så utgick jag från att de båda saknade status hos SAS/*G. Jag misstänker att det hänger mycket på vem som sitter bakom bagdrop-disken.

Även om det verkar obegripligt för människor på forumet här så finns det människor som struntar i loungen för att ta en bit mat i en restaurang eller som bara vill strosa runt på flygplatsen… Efter ett antal gånger i First Class Terminal så blir även det vardagsmat och man vill få det undanstökat så snabbt som möjligt (kanske inte så vanligt, men händer säkert det också).

Edit: Eller så hade de köpt en C-biljett.

Last edited:
twiggs, det är inte mon poäng att SAS ska erbjuda prio tag till Y. Poängen är att SAS avvecklar istället för att utveckla. Ryanair är ju bättre än SAS, där funkar iaf prio boarding. ;)

Läser i ett SAS-blad "Bokar man tidigt går det dessutom att få Plus-biljetter till ett pris som ligger närmare det tidigare Economy". Detta låter ju väldigt bra tycker jag.

Innan jag fick guldkort (nu pratar vi visserligen 2003/2004 eller så) så fick jag aldrig prio-tag när jag flög business class inom Europa. Jag tror även att de officiella Star Alliance reglerna säger att det enbart är på interkontinentala flygningar man får prio-tag om man inte är Star Alliance guld, i alla fall har det varit så tidigare.

Men som sagt, inom Europa spelar det hur som helst ingen större roll.

Toppen