Senaste nytt

SAS introducerar två nya serviceklasser inom Europa och Skandinavien - SAS Go & SAS Plus

Jag tänkte precis skriva att Bergen-Haugesund kunde blir problematiskt, men den är tydligen en WF-flight nu.... Tyckte mig minnas att det varit den kortaste flyglinjen på SAS-metall, vilket också indikeras på SAS hemsida. Knappt 30min tar det iaf.

Som skrivet ovan är BGO-SVG 35min, och så har väl CPH-AAR också samma flygtid.

I värsta fall får man väl lägga frukosten på nedfällda bord redan innan start, men på 35min har det ju iaf fungerat förr :)

UPDATE: Ser att svaret redan kommit :)

Lite mer info kring de nya serviceklasserna (något kan ha nämnts förut, tråden börjar bli absurt lång... ;))

-Frukost som sagt gratis i SAS Go i Sverige, Norge, Danmark och Finland fram till kl 09.00. Inrikes alltså, inte inom Norden/Skandinavien.
-Inrikes Danmark kommer frukost erbjudas vid gaten att ta med ombord själv. Även här fram till kl 09.00.
-"Our Café" ersätter SAS Cloud Shop. SAS Plus kunder kan välja valfri vara på flygningar efter kl 09.00. SAS Go kunder kan köpa frukost fram till kl 09.00 (undantag inrikes där det är gratis) och därefter smörgåsar etc resten av dagen.
-"Our Café" finns bara på flygningar längre än 40 minuter, på flygningar kortare än 40 minuter erbjuds gratis kaffe och te (något oklart om detta även gäller SAS Plus passagerare).
-SAS Plus passagerare kan beställa specialmat på flygningar utanför Skandinavien.

Vad trist, jag som hade hoppats på att frukosten skulle ingå på alla flyg inom Norden. Lite missvisande också med tanke på att SAS knappt flyger inrikes i Finland längre…

Jag undrar om inte informationen till kund blivit fel, då den officiella informationen inom SAS är att frukost enbart ska vara inbakat i biljettpris på inrikes.

Fick förövrigt bekräftat att det är slut på väskor på 32 kg om man inte tar fram plånboken vid resor inom Europa. Urdåligt!

En klar nackdel med PLUS är att prio luggage försvinner på resor inom Europa. Tur man är *G.
Prio bagage (röda Star Alliance taggen) har aldrig funnits som officiell förmån i economy extra eller business class inom Europa. Enbart om man haft guldkort eller resan inkluderat en interkontinental flygning i SAS business class. Så det är ingen skillnad mot tidigare.

Fick förresten höra häromdagen: när SAS Plus införs på inrikes så kommer frukosten inrikes i SAS Go troligen försämras då det på flera linjer inte finns någon reell möjlighet att servera en bättre frukost i SAS Plus än vad som görs idag till alla passagerare.

Vilket jag kan tycka är förståeligt då man inte vill skapa lite av "Kejsarens nya kläder" med nya kabinklasserna.

Och lite om bokningsklasser.

Inom Europa

SAS Plus: C, J, Y, S, B, P, A
SAS Go: E, M, H, Q, V, W, U, K, L, T, O

Bokningsklass C kommer inom Europa marknadsföras som business class i bokningssystemen. Övriga bokningsklasser i SAS Plus kommer marknadsföras som Premium Economy.

Interkontinentalt
SAS Business: C, D, Z
SAS Plus: Y, S, B, P
SAS Go: E, M, H, Q, V, W, U, K, L, T, O
(ungefär som idag)

Ändring av existerande bokningar i samband med introduktionen av nya servicekonceptet:

Inom Europa
-Bokningsklasserna C, D, J, Z översätts till C

Interkontinentalt
-Bokningsklass J översätts till D
-Bokningsklass A översätts till C

Ändringarna kommer göras från 1 juni fram till de nya koncepten tas i bruk.

Prio bagage (röda Star Alliance taggen) har aldrig funnits som officiell förmån i economy extra eller business class inom Europa. Enbart om man haft guldkort eller resan inkluderat en interkontinental flygning i SAS business class. Så det är ingen skillnad mot tidigare.

Jo i Business Class har den funnits inom Europa.

Toppen