Senaste nytt

Vilken inriktning ska BusinessClass.se events ha?

Jag tycker att nivån bör vara blandad, det finns en enorm blandning på forumet och det bör också avspeglas i evenemangen. Samtidigt som det är både kul och till viss mån viktigt med riktigt officiella och uppstyrda evenemang (rundresa till lounger, julbord etc.) så känns det som om det borde finnas utrymme för att dra ihop gruppresor och gatherings (gruppresa till Farnborough eller kanske Air Koryos flygentusiast-rundresa eller champagneprovning i F t.ex.) runt om i världen också.

Siten handlar ju till en viss del om att avnjuta det som är exklusivt så att en viss del av aktiviteterna är få förunnade tror jag är viktigt om man vill behålla lite av mystiken som följer med namnet. Sen är det ju så att exklusivt inte alltid behöver vara dyrt, man kan begränsa deltagarantalet också. Kanske en behind the scenes på ARN men endast för guldkortsinnehavare.

Något annat som jag tror att man bör smyga in åtminstone en gång om året är en kurs eller workshop, här finns ju potential till att låta medlemmarna bidra med allt möjligt och på så sätt både avlasta redaktionen och göra det hela mer tillgängligt för en större publik. Det kan ju handla om allt möjligt från hur Matrix funkar till poängsamlingsstrategier och hur man hittar awardbiljetter med konstiga routings, i forumet finns många bra frågeställningar som man kan låna till en workshop.

Har ni funderat över lokal representation? Skulle det gå att hitta frivilliga som kan agera BC.SE-representanter i Göteborg och Malmö och som kan hålla i BC.SE-pub några gånger per år så att man på ett enkelt sätt kan inkludera de medlemmar som inte kan ta sig till Stockholm varje gång? (Kanske redan finns?)

Hur gick det med den där skrivar/wiki-grejen som det spånades på för någon månad sedan? Det tyckte jag lät som en lysande idé men jag tror att jag glömde skriva det.

En fara med att variera sig är att man lätt vill göra lite för mycket, tänk på det och håll antalet evenemang och omfattningen av dem på en nivå som gör att de håller god klass, hellre lite för få evenemang än lite för dåliga evenemang.

Jag tycker man borde lägga lite krav vid events. Minimum bör vara guldkort i valfritt bolag + att man varit medlem/bidragit till siten på något sätt. Nu är jag själv ingen event människa och har för tillfället inget guldkort, men en sida som den här ska ha en ribba tycker jag, man kan inte släpa in varenda kotte överallt. Då försvinner den där exklusiviteten och blir som vilket annat forum som helst. Jag gillar att det finns elitism och det sporrar människor.

Sen kanske man kan satsa på olika workshops. Hur bonusprogram fungerar, hur man bäst använder poäng och hur man tjänar poäng. Flyg/shopping/kreditkort osv osv osv... Givetvis bör man väl även ta en krona eller två för det.

Jag håller med tidigare skribenter vad det gäller en miniminivå för anmälningar till olika event. Jag tycker att Landvettereventet var ett bra exempel. Släpp platser först till de medlemmar med guldkort, för vissa event kanske det tom ska vara pandium motsv. Blir det sedan platser över så kan dessa släppas till övriga. Jag tror genom att göra eventen mer exklusiva så kommer de personer som har det genuina intresset men kanske inte guldkortet att läsa ännu mer på forumet hur man blir guldkortsmedlem snabbt alternativt billigt. Missförstå mig rätt nu men de som bara är nyfikna på temperaturen i december på Phuket kanske inte ska lyckas att sno till sig en plats på ett event före exempelvis @senator med tanke på hans engagemang och kriterier vid biljettbokningar (poäng, legs, bolag, sorry att du blev mitt exempel ;)). Men fylls inte alla platser upp så är det fritt fram.

Det jag gillar med detta forum är det något vrickade intresset kring resandet. Ni har lyckats locka många och gör ett bra jobb men jag skulle tycka att det blir "tråkigt" om det blir allt för mainstream.

Intressanta inlägg och tankar ovan. Samtidigt får man tänka på att det inte blir en klubb för inbördes beundran där nya medlemmar inte kan deltaga.

Verkar som frågan egentligen är:

Vill ni ha ett elitforum för inbördes beundran eller ett forum som alla kan dra nytta av ???

Siten handlar ju till en viss del om att avnjuta det som är exklusivt så att en viss del av aktiviteterna är få förunnade tror jag är viktigt om man vill behålla lite av mystiken som följer med namnet. Sen är det ju så att exklusivt inte alltid behöver vara dyrt, man kan begränsa deltagarantalet också. Kanske en behind the scenes på ARN men endast för guldkortsinnehavare.

Något annat som jag tror att man bör smyga in åtminstone en gång om året är en kurs eller workshop, här finns ju potential till att låta medlemmarna bidra med allt möjligt och på så sätt både avlasta redaktionen och göra det hela mer tillgängligt för en större publik. Det kan ju handla om allt möjligt från hur Matrix funkar till poängsamlingsstrategier och hur man hittar awardbiljetter med konstiga routings, i forumet finns många bra frågeställningar som man kan låna till en workshop.

Har ni funderat över lokal representation? Skulle det gå att hitta frivilliga som kan agera BC.SE-representanter i Göteborg och Malmö och som kan hålla i BC.SE-pub några gånger per år så att man på ett enkelt sätt kan inkludera de medlemmar som inte kan ta sig till Stockholm varje gång? (Kanske redan finns?)

Hur gick det med den där skrivar/wiki-grejen som det spånades på för någon månad sedan? Det tyckte jag lät som en lysande idé men jag tror att jag glömde skriva det.

En fara med att variera sig är att man lätt vill göra lite för mycket, tänk på det och håll antalet evenemang och omfattningen av dem på en nivå som gör att de håller god klass, hellre lite för få evenemang än lite för dåliga evenemang.

Jättebra feedback!

Vi kommer fokusera på "Gold events" framöver - det är nästan ett krav från sponsorerna.

Workshop låter som en riktigt bra idé, kanske skulle kombineras med julbordet i December? (heldag - lördag)

Lokal representation i formen av inofficiella träffar sköts idag av Dr Miles i Stockholm och David i Göteborg. För "officiella träffar" är ribban betydligt högre och det är nog inget som man sköter med ena handen, jag ansvarar för alla dessa event idag för jag finns tillgänglig arbetstid för frågor, uppföljning etc. Mer jobb än man kan tro att arrangera events men jag börjar få in vanan så det blir bara lättare.

Wiki är definitivt med i planeringen - kom på vår sommaravslutning så får du veta mer!

Håller med om att våra events ska vara bra. Vi har så här långt haft 100% som svarat "JA, jag vill komma på fler BC events" och vi mäter hur nöjda deltagarna är efter varje event för att lära oss vad som blev bra och vad som inte blev bra.

Jag tycker man borde lägga lite krav vid events. Minimum bör vara guldkort i valfritt bolag + att man varit medlem/bidragit till siten på något sätt. Nu är jag själv ingen event människa och har för tillfället inget guldkort, men en sida som den här ska ha en ribba tycker jag, man kan inte släpa in varenda kotte överallt. Då försvinner den där exklusiviteten och blir som vilket annat forum som helst. Jag gillar att det finns elitism och det sporrar människor.

Antecknat!

Jag tror genom att göra eventen mer exklusiva så kommer de personer som har det genuina intresset men kanske inte guldkortet att läsa ännu mer på forumet hur man blir guldkortsmedlem snabbt alternativt billigt.

Det jag gillar med detta forum är det något vrickade intresset kring resandet. Ni har lyckats locka många och gör ett bra jobb men jag skulle tycka att det blir "tråkigt" om det blir allt för mainstream.

Tack - du har rätt. Nu är vi ju runt 50.000 läsare per månad och många event rymmer 30-50 personer varav hälften är våra återkommande eventgäster så det är rätt exklusivt redan idag :)

Jag är en ganska ny medlem som inte hittills deltagit i några events (även om jag funderat på det, men har inte passat tidsmässigt), så mina åsikter är inteså intressanta, men ger dessa ändå.

Det är viktigt att det finns events som alla är välkomna till, men jag ser inget som helst problem att anordna vissa events som endast är till för guld+ eller liknande - Dels ger det en känsla av exklusivitet (som kanske är viktig för vissa medlemmar?), alternativt är det viktigt för ev. sponsor av eventet. Jag tycker att formen av eventet på Landvetter verkar vettigt - gå ut med det som guld+, men om det inte blir fullt är jag övertygad om att GOT, SAS etc. hellre ser ett fullt event än tomma platser, och det är ju inte fel att få en spridning på medlemmarna som närvarar. Hursomhelst finns det säkerligen events som bör vara guld+ enbart, t.ex. ett lounge testing event som sponsras av den flygallians där loungerna testas - där enbart guld+ kommer in normalt, och de vill troligen inte att vi låter 'ovana' resenärer testa?

Jag har under studietiden varit moderator på ett av världens största forum under en 5-årsperiod, och då anordnades alla möjliga events, ibland exklusiva för betalande medlemmar, ibland för användare av specifika underforum, ibland enbart för moderatorer etc.

Nu har jag tyvärr inte haft möjlighet att delta på något event själv men jag tycker att samtliga av de events och sammankomster som har anordnats hittills verkar vara väldigt välarrangerade och helt i linje med min uppfattning om forumets riktlinjer i de intressen en medveten resenär kan tänkas ha.

Jag tycker ni ska fortsätta i samma linje att ha välarrangerade arrangemang där kostnaden ligger kanske runt 1000kr för en dag och kanske 3000kr om det är övernattning. Hellre kvalité än kvantitet.

Om man sedan kryddar detta med kanske en gång per år något event som är billigt och kan ta många medlemmar, typ en guidad tur på en flygplats, hangar eller något annat så tycker jag man kan adressera de flesta av forumets medlemmar.

Jag hoppas att jag tidsmässigt för möjlighet att delta på något event framöver!

Intressanta inlägg och tankar ovan. Samtidigt får man tänka på att det inte blir en klubb för inbördes beundran där nya medlemmar inte kan deltaga.

Verkar som frågan egentligen är:

Vill ni ha ett elitforum för inbördes beundran eller ett forum som alla kan dra nytta av ???

Ett forum för inbördes beundran är lika hemskt som ett mainstream forum. Jag tror det är svårt att hitta en väg där det finns något för alla. Den informationen jag hittar här hittar jag inte på något annat svenskt forum, så jag ser helst inte att bc.se växer och blir en helt "vanlig" resesida. Charmen är den nisch man idag har. Jag har inga problem med att se det som ett "eliteforum" för det finns ju fortfarande inga hinder att vara 50.000 eller en miljon aktiva så länge alla delar samma intresse ;). Men i slutändan spelar det inte så mycket vad den enskilde tycker utan det handlar om vad bc.se själva vill bli och då är det ju upp till användarna att bestämma om man vill stanna.

Själv är jag svårt beroende.

Toppen