Senaste nytt

Aegean Miles&Bonus intjäningsfrågor tråden

Ligger med plattan i sängen så jag har inte tillgång till mina bokningsklasser nu.
Mitt Thai gold går strax ut och jag kommer inte att kunna kvalificera för en ny period pga av kommande pappaledighet.
Ska dock flyga till kina med SAS nästa lördag och sedan till Dallas med LH en par vckor senare. Bokningsklasserna ger mig i alla fall fulla poäng på Thai men det kommer inte att räcka. Kan jag hinna lösa det för att bli guld hos Aegean på dessa resor och hur gör jag det med så kortvarsel? Och hur länge gäller guld där?
Båda resorna är i ekonomi.
Kollat bokningsklasserna.
Lufthansa: Arlanda-Frakkfurt-Dallas är V och på tillbakavägen W alla sträckor.
SAS: Arlanda- Copenhagen-Beijing är H och M på tillbakavägen.

Så, skulle det funka att skarapa ihop till guld och hinner jag lösa det. Är ju bara knappt en vecka kvar till första resan....

Kollat bokningsklasserna.
Lufthansa: Arlanda-Frakkfurt-Dallas är V och på tillbakavägen W alla sträckor.
SAS: Arlanda- Copenhagen-Beijing är H och M på tillbakavägen.

Så, skulle det funka att skarapa ihop till guld och hinner jag lösa det. Är ju bara knappt en vecka kvar till första resan....

Bokningsklasserna V och W på Lufthansa ger bara 50% av milesen tyvärr medans H och M på SAS ger 100%.

Detta skulle ge ungefär 5990 poäng för IAH och 9640 poäng för PEK alltså sammanlagt ca.15630 poäng.
Med en lite högre bokningsklass på LH hade du fått ihop till guld på dessa resor.

Bokningsklasserna V och W på Lufthansa ger bara 50% av milesen tyvärr medans H och M på SAS ger 100%.

Detta skulle ge ungefär 5990 poäng för IAH och 9640 poäng för PEK alltså sammanlagt ca.15630 poäng.
Med en lite högre bokningsklass på LH hade du fått ihop till guld på dessa resor.
Crap.....
Och jag som tycker Thai är snåla med poängen...

Tja, hade du bara haft en något högre bokningsklass så hade du haft ett Star Alliance-guldkort för minst 3,5 år framöver vilket inte alls är snålt – DET ÄR GENERÖST!
Jo, det är ju faktiskt sant. De krävs ju bara 20.000 och på Thai 50.000 (eller 80.000 på två år) så då kan man ju förstå att de kanske är lite hårdare på bokningsklasserna.
Glömde faktiskt två sträckor.
Beijing- Nanjing ToR i klass U (som verkar ge 50%).
Hur många miles ger dessa (och vart hittar ni dessa tabeller?)
Också får man väl 1000 i välkomstbonus eller något tolkar jag det som, men det blir väl för lite i alla fall :-(

Last edited:
Här är länken till Aegeans intjäningstabeller: Aegean Airlines | Earn Miles

Air China, som jag antar att du flyger, ger 50% till Aegean i bokningsklass U.

Hinner gör du gott och väl. Du registrerar dig bara till Miles&Bonus på aegeanair.com innan avresa och anger Aegeannumret när du flyger.

Hur tolkar man miltabellerna på Aegeans hemsida?
Står ju både minimum miles och flat miles på de flesta bolag. Vad har dessa tabeller att göra med vad man verkligen får?

Står ju både minimum miles och flat miles på de flesta bolag. Vad har dessa tabeller att göra med vad man verkligen får?

Accrual factor = % (100-300) x det verkliga antalet miles. Se gcmap.com för ungefärlig sträcka

Flat Miles = Förutbestämt antal miles på varje "Leg" (delsträcka). Om du har ett stopp på vägen: A-B-C får du två "leg" i vardera riktning. Jag ser att det för vissa bolag står siffror i % även under flatmiles, men tror att rubriksättningen är fel där. Flat miles är vanligast på inrikesrutter, men förekommer ibland även på "cross boarder".

Minimum Miles = Ibland blir din Accrual factor x antal miles väldigt liten. För att säkerställa att du inte bara får småslattar med miles om du flyger mycket korta sträckor så finns det ofta Minimum Miles. Du får t.e.x 500mi trots att du bara flugit 80mi. SWISS har höga minimum miles till Aegean.

Som exempel med flat miles åkte jag ARN-DUS förra veckan och fick 500 miles (flat) fastän sträckan i själva verket är 724 miles (enligt gcmap).

Minimum Miles = Ibland blir din Accrual factor x antal miles väldigt liten. För att säkerställa att du inte bara får småslattar med miles om du flyger mycket korta sträckor så finns det ofta Minimum Miles. Du får t.e.x 500mi trots att du bara flugit 80mi. SWISS har höga minimum miles till Aegean.

Samma med GOT-ARN, det är 245 miles på kartan men du får 600 miles

Jag har precis fått in mina första poäng på M&B-kontot och funderar över en skum sak?
Jag har tjänat 4995 tier miles och har då inkl startbonusen 5995 tier miles. Trots det så står min medlemsnivå kvar på"Member". Borde jag inte tagit steget upp till silver? Gränsen går väl vid 4000?

Någon annan som upplevt samma sak? Är det normalt att det tar några dagar innan statusnivån uppdateras när jag är inloggad på deras sida?

Toppen