Senaste nytt

Tjänstebilstråden

Jag håller med om att det är ett problem med återförsäljarna och serviceställena. Men det finns en del bra alternativ också. Återförsäljaren här i Göteborg är kass men de som ligger i Lerum och Alingsås är från vad jag hört långt mycket bättre (jag köpte faktiskt min nya bil i Alingsås trots att det är en halvtimmes körning härifrån). Och på servicefronten finns det alltid oberoende med auktoriserade verkstäder som Mechanum.

DQ200-lådan är ett stort problem. Min EcoFuel började uppvisa problem med den innan jag bytte bort den också. Men jag som köper nya bilar och oftast hinner byta bort dem innan garantin försvinner oroar mig inte jättemycket för sånt. Oljeförbrukningen är definitivt imponerande - min 3,6:a har käkat ca 1 liter per 1000 mil.

Inte för att vara den, men det finns ingen bilåterförsäljare av nya bilar alls i Lerums kommun längre, de är bra i Alingsås, ingen snack om det och det gäller de flesta märken. Upplever också Mechanum bra, i alla fall i Partille.
 
Inte för att vara den, men det finns ingen bilåterförsäljare av nya bilar alls i Lerums kommun längre, de är bra i Alingsås, ingen snack om det och det gäller de flesta märken. Upplever också Mechanum bra, i alla fall i Partille.

Oj, skrev jag Lerum? Måste blivit snurrig efter att ha läst det vid din post. Jag menade Kungälv.
 
Undrar varför ingen skriver om sin Skoda Octavia här? Bara MB, Audi, BMW (som jag).. Det finns väl billiga tjänstebilar också.. Ekonomiska tjänstebilar...
Hos företag som jag hade turen att läsa tjänstebilspolicyn så trycktes den på ett vattenstämplat papper där stod: Audi, Saab, Volvo, VW. Tyvärr har inte jag haft turen att jobba där MB, Skoda eller BMW var med i listan. Antar att BMW och MB är mer godkänt i Storstaden eller inom media/säljbranchen. Teknikbranchen verkar luta mer åt praktiska svensonnbilar.

Ptja. Köper man billiga bilar bara för att ha ett transportmedel, så är sannolikheten stor att man inte är så intresserad av bilar överhuvudtaget. Och då lär man inte sitta och dryfta sina bilval på nätforum. Bara en teori...
Tror att det där med "billiga bilar" är långt borta(typ 10 år sedan), finns knappast någon billig personbil längre. Även allas favorit Kia Ceed diesel kostar nästan 200K utan extra tillval, Octavia just där är grymt mycket bil för samma peng om man köper den. Leasar man då är det annan femma.

jag kollade faktiskt på Skoda men den var ganska dyr då det leasingbolag min firma använder sig av baserar kalkylen mycket på vad dom får ut av bilen efter perioden och dom ansåg att marknaden om 36 månader kommer vara ganska fylld av V70,A6, skoda så drför prisades den ut.
så månadskonstnaden blev nästan den samma för den Skodan jag tittade på ( fullutrustad ) som MB E-Klass jag till slut valde.
V70 är populär alltid, som ny och som 3-årig, samma gäller A6, vad gäller en 3-årig Skoda kan man vara säker att man sitter med nitlot, tyvärr. Det är inget fel på bilar, det är bara marknaden som är så.
Det finns ett till märke som många unviker som pesten trots att bilarna är grymbra, Citroen. ;)

P.S. jag har ingen tjänstebil. Och min privatbil snart kan klassas som veteran.
 
Hejsan! Blir min första post på forumet och skulle behöva lite hjälp. Det är så att jag går i banorna att starta ett eget biluthyrningsföretag nästa år. Har börjat fundera på hur jag ska lösa det med bil så billigt och bra som möjligt.

Kommer behöva en bil som kan dra tungt med släp samt använda privat så SUV är nog alternativet. Tänker mig allt Q7, X5, Range rover, cayenne samt även GLK 350 bör funka samt övriga suvar som finnes.

Men hur ska jag göra för att det ska fungera smidigast? Finns ju lite alternativ:

1. Leasa en ny bil på firman ( lyfta hela momsen) men blir uppäten av förmånsvärde..

2. Köpa bil på firman ( lyfta hela momsen) men blir uppäten av förmånsvärde

3. Köpa privat och använda till firman. Kommer således inte ha råd med lika dyr bil men slipper bli uppäten av förmånsvärde...

Exempelvis en Q7 2013 basutrustad med 75% avdrag för man kör över 3000 mil i tjänsten blir: 5475 kr per månad.

Så då kommer jag alltså behöva 5475 kronor i månaden förmånsvärde plus leasing och övriga kostnader? Kommer aldrig hålla för mig... Hoppas någon kan hjälpa mig lite reda ut hur det fungerar.
 
Behövs nog lite mer förklaring. Förstår inte riktigt vad du menar.

En bil är det dyraste man kan ha oavsett. Dock är det enligt mig klart trevligare att låta sitt företag ta kostnaderna istället för att göra det privat. Men räknar man med förmånsvärde kan det mycket väl vara hugget som stucket i slutändan.
Men att för en Q7 bli påförd ett förmånsvärde om ca 5.500,- är väl inte speciellt mycket att bekymra sig över.

Vad gäller momsavdrag för leasingbil och hyrbil är det enbart 50% som är avdragsgillt. Några undantag finns dock Exempelvis företag som bedriver Taxirörelse, bilhandel och några till, kan hända att hyrbilsföretag är ett av dem.

I övrigt är detta kanske fel forum för dylika disk.
 
I brist på annat. Nytt pers.rekord i snålkörning. 0,58 på en sträcka om 722 Km.
Men fan vet hur jag skall nå ner till 0,51 som fabriken påstår. Något till går allt att plocka genom att fylla däcken med gas och låta bli kaffepauser. Men 0,7 betvivlar jag att jag fixar
 
Hejsan! Blir min första post på forumet och skulle behöva lite hjälp. Det är så att jag går i banorna att starta ett eget biluthyrningsföretag nästa år. Har börjat fundera på hur jag ska lösa det med bil så billigt och bra som möjligt.

Kommer behöva en bil som kan dra tungt med släp samt använda privat så SUV är nog alternativet. Tänker mig allt Q7, X5, Range rover, cayenne samt även GLK 350 bör funka samt övriga suvar som finnes.

Men hur ska jag göra för att det ska fungera smidigast? Finns ju lite alternativ:

1. Leasa en ny bil på firman ( lyfta hela momsen) men blir uppäten av förmånsvärde..

2. Köpa bil på firman ( lyfta hela momsen) men blir uppäten av förmånsvärde

3. Köpa privat och använda till firman. Kommer således inte ha råd med lika dyr bil men slipper bli uppäten av förmånsvärde...

Exempelvis en Q7 2013 basutrustad med 75% avdrag för man kör över 3000 mil i tjänsten blir: 5475 kr per månad.

Så då kommer jag alltså behöva 5475 kronor i månaden förmånsvärde plus leasing och övriga kostnader? Kommer aldrig hålla för mig... Hoppas någon kan hjälpa mig lite reda ut hur det fungerar.

Jag hade helt missat det här inlägget, så jag svarar lite sent.

Om du leasar bilen i firman får du bara lyfta halva momsen.

Om du köper bilen i firman får du inte lyfta någon moms alls.

Precis som Valley noterar så finns det undantag, men då gäller det verkligen att bilen ska användas i verksamheten på ett visst sätt, och Skatteverket är våldsamt strikta med hur det fungerar. I sådana fall kan man även slippa förmånsvärdet, men då får du inte ens ha möjlighet att använda bilen privat förutom ringa sträckor (tror det finns en gräns på 100 mil om året).

Sålänge du har bilen i firman blir det ett riktigt jobbigt förmånsvärde - förmånsvärdessystemet är tyvärr konstruerat för att missgynna dyra bilar, som får ett orimligt högt förmånsvärde. Vad man dock ska tänka på är att värdeminskningen drabbar firman och inte ens privata plånbok, så tänker man byta bil ofta eller köpa en bil som tappar väldigt mycket i värde så kan det ändå vara vettigare att ha den i firman.

Förmånsvärdet fungerar inte riktigt så som du beskriver. Lite förenklat kan man resonera som så att förmånsvärdet är den del av bilkostnaderna som du måste betala med privata pengar. Om vi säger att bilkostnaderna med leasing och allt är totalt 7000 kr per månad och förmånsvärdet är 5000 kr per månad, så innebär det rent praktiskt samma sak som att du privat betalar 5000 kr per månad och företaget betalar 2000 kr per månad. I grund och botten kan man säga som så att sålänge förmånsvärdet är lägre än de faktiska kostnaderna, så är det gynnsamt att ha bilen i firman, för då kan du betala en del av kostnaderna med oskattade pengar.

Det bästa du kan göra är att ställa upp en uträkning i Excel över dina totalkostnader inkl bränsle och glöm inte ta hänsyn till att milersättningen för tjänstemil skiljer sig för tjänstebil och privatbil.
 
I brist på annat. Nytt pers.rekord i snålkörning. 0,58 på en sträcka om 722 Km.
Men fan vet hur jag skall nå ner till 0,51 som fabriken påstår. Något till går allt att plocka genom att fylla däcken med gas och låta bli kaffepauser. Men 0,7 betvivlar jag att jag fixar

Jag minns inte riktigt, men var det en 520d du hade? 0,58 är ju ändå riktigt imponerande för en så stor bil om det är blandad körning vi pratar om och inte bara att kryssa i jämn hastighet på landsväg.
 
Toppen