Hejsan! Blir min första post på forumet och skulle behöva lite hjälp. Det är så att jag går i banorna att starta ett eget biluthyrningsföretag nästa år. Har börjat fundera på hur jag ska lösa det med bil så billigt och bra som möjligt.
Kommer behöva en bil som kan dra tungt med släp samt använda privat så SUV är nog alternativet. Tänker mig allt Q7, X5, Range rover, cayenne samt även GLK 350 bör funka samt övriga suvar som finnes.
Men hur ska jag göra för att det ska fungera smidigast? Finns ju lite alternativ:
1. Leasa en ny bil på firman ( lyfta hela momsen) men blir uppäten av förmånsvärde..
2. Köpa bil på firman ( lyfta hela momsen) men blir uppäten av förmånsvärde
3. Köpa privat och använda till firman. Kommer således inte ha råd med lika dyr bil men slipper bli uppäten av förmånsvärde...
Exempelvis en Q7 2013 basutrustad med 75% avdrag för man kör över 3000 mil i tjänsten blir: 5475 kr per månad.
Så då kommer jag alltså behöva 5475 kronor i månaden förmånsvärde plus leasing och övriga kostnader? Kommer aldrig hålla för mig... Hoppas någon kan hjälpa mig lite reda ut hur det fungerar.
Jag hade helt missat det här inlägget, så jag svarar lite sent.
Om du leasar bilen i firman får du bara lyfta halva momsen.
Om du köper bilen i firman får du inte lyfta någon moms alls.
Precis som Valley noterar så finns det undantag, men då gäller det verkligen att bilen ska användas i verksamheten på ett visst sätt, och Skatteverket är våldsamt strikta med hur det fungerar. I sådana fall kan man även slippa förmånsvärdet, men då får du inte ens ha möjlighet att använda bilen privat förutom ringa sträckor (tror det finns en gräns på 100 mil om året).
Sålänge du har bilen i firman blir det ett riktigt jobbigt förmånsvärde - förmånsvärdessystemet är tyvärr konstruerat för att missgynna dyra bilar, som får ett orimligt högt förmånsvärde. Vad man dock ska tänka på är att värdeminskningen drabbar firman och inte ens privata plånbok, så tänker man byta bil ofta eller köpa en bil som tappar väldigt mycket i värde så kan det ändå vara vettigare att ha den i firman.
Förmånsvärdet fungerar inte riktigt så som du beskriver. Lite förenklat kan man resonera som så att förmånsvärdet är den del av bilkostnaderna som du måste betala med privata pengar. Om vi säger att bilkostnaderna med leasing och allt är totalt 7000 kr per månad och förmånsvärdet är 5000 kr per månad, så innebär det rent praktiskt samma sak som att du privat betalar 5000 kr per månad och företaget betalar 2000 kr per månad. I grund och botten kan man säga som så att sålänge förmånsvärdet är lägre än de faktiska kostnaderna, så är det gynnsamt att ha bilen i firman, för då kan du betala en del av kostnaderna med oskattade pengar.
Det bästa du kan göra är att ställa upp en uträkning i Excel över dina totalkostnader inkl bränsle och glöm inte ta hänsyn till att milersättningen för tjänstemil skiljer sig för tjänstebil och privatbil.