Senaste nytt

Tjänstebilstråden

Naturligtvis måste man titta på en full TCO och i de fallen så ligger en EcoFule eller en Prius Plugin (inte den vanliga) betydligt lägre än en vanlig Passat, Audi A4, A6 eller BMW 520 eller även 3-serien. Jag har inte räknat på Mazda eller liknande men det borde bli liknande resultat då förmånsvärdet och därmed arbetsgivaravgiften på den är den stora skillnaden samt att man på en Prius får 40kkr cash tillbaka ifrån staten.

Något i vår TCO här på BC är att man med en Prius har gratis parkering vid T5 på Arlanda, det sparar ganska många pengar varje månad för mig...

TCO för företaget eller dig som anställd? Det skiljer ofta mycket

Undrar varför ingen skriver om sin Skoda Octavia här? Bara MB, Audi, BMW (som jag).. Det finns väl billiga tjänstebilar också.. Ekonomiska tjänstebilar...

jag kollade faktiskt på Skoda men den var ganska dyr då det leasingbolag min firma använder sig av baserar kalkylen mycket på vad dom får ut av bilen efter perioden och dom ansåg att marknaden om 36 månader kommer vara ganska fylld av V70,A6, skoda så drför prisades den ut.
så månadskonstnaden blev nästan den samma för den Skodan jag tittade på ( fullutrustad ) som MB E-Klass jag till slut valde.

Gällnde UK ja, men alla tillverkare har modeller som fungerar, jag anser mig ha ett genuint bilintresse, god ekonomi men Ford Mondeo är en riktigt trevlig bil, jag får välja BMW 5-serie om jag vill, men det är inte en så mycket bättre bil att det för mig motiverar den ökade kostnaden i förmånsvärde. Hur många som får välja BMW, Audi provkör ens Peugeot, Ford eller tex Hyundai? i40 är en fantastisk bil men med riktigt kasst helljus? Skillnaden mellan vanliga och sk lyxmärken blir mindre och mindre.

I mitt fall som tillbringar upp mot 8 000 mil / år i bilen håller jag komfort extremet högt och små finesser som kan underlätta i jobbet.
Märket som sådant har inte så värst stor betydelse.

I samband med jobb med duktigt mycket bilåkande hade den stora möjligheten att göra omfattande test av vad jag ville ha.
Provade i princip allt som fanns att tillgå under några 70-80 mils resor.
Peugeot, Ford, Hyundai, Skoda, VW, Volvo, Toyota, Audi, MB, Renault, och något mer. Till dessa märken kom de bilar jag fick låna under helger.
Efter dylikt test var saken ganska klar. Och när jag lagt på mina absoluta krav som mugghållare på rätt ställen :) så fanns inte mycket kvar att välja på.
Skulle jag inte tillbringa så mycket tid i bilen skulle valet eventuellt se annorlunda ut.

Vad var det du inte gillade med servicekulturen? Är det longlifeservicen med variabla intervall? Det kan man ju välja bort (och när det gäller EcoFuel så har den inte de intervallen alls utan där är det strikt 1500 mil som gäller).

Hemma på min gata i stan.......... Ett skäl som gott som något att inte välja Audi, VW eller Skoda där jag bor, är den urusla servicen och den fruktansvärt nonchalanta inställningen till dig som bilköpare.
När det gäller VW i allmänhet och EcoF i synnerhet har märket en helt del problem, där ett av dem till slut uppmärksammades till fulllo i Teknikens Värld - DSG lådan. Vissa av deras modeller har trots att vi befinner oss i 2013 problem med igenkoksade motorer, grym oljeförbrukning, och saker som hör hemma på Amazoner och V4 tiderna.
Skall väl sägas att E-85 även ställer till det för en hel del andra märken också. De skär ihop.

jag kollade faktiskt på Skoda men den var ganska dyr då det leasingbolag min firma använder sig av baserar kalkylen mycket på vad dom får ut av bilen efter perioden och dom ansåg att marknaden om 36 månader kommer vara ganska fylld av V70,A6, skoda så drför prisades den ut.
så månadskonstnaden blev nästan den samma för den Skodan jag tittade på ( fullutrustad ) som MB E-Klass jag till slut valde.

Tack ! - Sådant här älskar jag att höra. E-Klass lika dyr att köra som en Skoda om man ser till absoluta kostnader. Då även restvärden/lösenvärden/service och underhåll, mm skall ingå.
Precis min egen erfarenhet, som tyvärr vissa högutbildade ekonomomichefer och företagsledare har mycket svårt att förstå.

Tar min förra bil som exempel 520dT - totalkostnad för företaget per mil (inkl. moms) 33,- när den byttes ut efter 20 månader och 9 000 mil

I mitt fall som tillbringar upp mot 8 000 mil / år i bilen håller jag komfort extremet högt och små finesser som kan underlätta i jobbet.
Märket som sådant har inte så värst stor betydelse.

I samband med jobb med duktigt mycket bilåkande hade den stora möjligheten att göra omfattande test av vad jag ville ha.
Provade i princip allt som fanns att tillgå under några 70-80 mils resor.
Peugeot, Ford, Hyundai, Skoda, VW, Volvo, Toyota, Audi, MB, Renault, och något mer. Till dessa märken kom de bilar jag fick låna under helger.
Efter dylikt test var saken ganska klar. Och när jag lagt på mina absoluta krav som mugghållare på rätt ställen :) så fanns inte mycket kvar att välja på.
Skulle jag inte tillbringa så mycket tid i bilen skulle valet eventuellt se annorlunda ut.

Jag har kört flera gånger Lerum - Karesuando i ett sträck cirka 160 mil funkat grymt bra i Mondeon, den är inte lika hård som e-klass och det passar mig med 187 cm och dryga 100 kg bra. Mugghållare är viktigt, fär är den väl ok men inte helt bra, frun 9-5a vinner denna gren lätt.

Hemma på min gata i stan.......... Ett skäl som gott som något att inte välja Audi, VW eller Skoda där jag bor, är den urusla servicen och den fruktansvärt nonchalanta inställningen till dig som bilköpare.
När det gäller VW i allmänhet och EcoF i synnerhet har märket en helt del problem, där ett av dem till slut uppmärksammades till fulllo i Teknikens Värld - DSG lådan. Vissa av deras modeller har trots att vi befinner oss i 2013 problem med igenkoksade motorer, grym oljeförbrukning, och saker som hör hemma på Amazoner och V4 tiderna.
Skall väl sägas att E-85 även ställer till det för en hel del andra märken också. De skär ihop.

Jag håller med om att det är ett problem med återförsäljarna och serviceställena. Men det finns en del bra alternativ också. Återförsäljaren här i Göteborg är kass men de som ligger i Lerum och Alingsås är från vad jag hört långt mycket bättre (jag köpte faktiskt min nya bil i Alingsås trots att det är en halvtimmes körning härifrån). Och på servicefronten finns det alltid oberoende med auktoriserade verkstäder som Mechanum.

DQ200-lådan är ett stort problem. Min EcoFuel började uppvisa problem med den innan jag bytte bort den också. Men jag som köper nya bilar och oftast hinner byta bort dem innan garantin försvinner oroar mig inte jättemycket för sånt. Oljeförbrukningen är definitivt imponerande - min 3,6:a har käkat ca 1 liter per 1000 mil.

Toppen