Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Riktigt så enkelt är det inte, att när en försening ligger utanför flygbolagets kontroll så slipper de betala kompensation.

Det finns en hel del rättspraxis på att förseningar som beror på ATC ändå medför att flygbolaget måste betala kompensation enligt 261/2004 och det är när ATC-förseningen varit relativt liten (säg upp till 15 -20 min) eftersom det ingår i ett flygbolags normala verksamhet att räkna med den typen av förseningar och därmed planera för. Om en sådan mindre ATC-försening får till följd att man missar en anslutning och därmed blir 3+ timmar försenad så ska flygbolaget betala kompensation. Samma synsätt finns när en mindre försening uppstår p.g.a. normalt vinterväder eller kö till de-iceing.
I detta fall var det 1h, utgår ifrån att det inte klassas som mindre försening.

De hade ju redan bokat om mig innan jag landat pga för kort connection, även om jag inte visste om det. Så vet inte om min biljett tekniskt sett var giltig?
Jag tolkar dig som att du var framme vid nästa flygs gate innan boarding startat.

I så fall hade jag försökt med ersättning för "nekad ombordstigning", alternativt "ofrivillig ombokning" med tilläggsmotiveringen att det försenade inkommande planet inte var så pass sent att du inte skulle hunnit med nästa plan, om de inte bokat om dig mot din vilja.

Jag tolkar dig som att du var framme vid nästa flygs gate innan boarding startat.

I så fall hade jag försökt med ersättning för "nekad ombordstigning", alternativt "ofrivillig ombokning" med tilläggsmotiveringen att det försenade inkommande planet inte var så pass sent att du inte skulle hunnit med nästa plan, om de inte bokat om dig mot din vilja.
Jag väljer nog att lägga ner denna. De har förmodligen inte registrerat att jag var vid gaten eftersom jag såg det nya boardingkortet innan boarding (jag gav dem mitt pass vid gaten innan boarding men vet inte om deras knackningar registreras vid gaten). Dessutom var det en rimlig ombokning. Jag hann dit för att jag var först av och gick raskt, men den genomsnittlige passageraren hade nog missat planet.

Toppen