Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Fick svar av SAS där jag nekades ersättning från missad connection:

”A delay after departing from the gate due to decisions by air traffic control outside the control off the airline.”

Merparten av förseningen var väl att vi stod still i kön till startbanan i en timme. Vad gäller här?

Nu är jag lite djävulens advokat här så ta det för vad det är. Låt oss säga att man hade planerat mellanlandningen i ATH för att ha tillräckligt tid där av anledning XYZ men att det nu går om intet till följd av den tidigare avgången? Så skada skulle kunna uppkomma, men får då begäras kompensation för på annat sätt än via EG261.
Sålänge du inte köpt en multi-city resa (dvs flera "enkelbiljetter") så har du köpt en resa CPH-SKG. Om mellanlandningen sker i Umeå, Madrid eller Aten spelar ingen roll för kontraktet mellan resenär och flygbolag.

Flygbolaget har tagit på sig att tranportera dig i en viss resklass mellan A-B.

”A delay after departing from the gate due to decisions by air traffic control outside the control off the airline.”

Merparten av förseningen var väl att vi stod still i kön till startbanan i en timme. Vad gäller här?
Sparsamt med detaljer,

men svårt att lasta flygbolaget för att det är kö till startbanan

EG261/2004 ger kompensation när flygbolaget orsakat irregularitet.
Om det är en strejk bland flygplatsens säkerhetskontrollanter, tyfon, brandlarm eller om landningsbanans asfalt släppt är det utanför flygbolagets kontroll => EG261/2004 ger ingen kompensation vid dylika tillfällen

Bara så jag förstått dig rätt. Flygbolaget såg till att du kom fram till din destination och stod för eventuell kost/logi men nekade dig kontantersättning (för förseningen) enligt 261/2004?

Tänkte få lite feed-back från er med erfarenheter av EU261/2004. Har nog ett hyfsat klart case med Qatar, inlägg #7 i denna tråd. Har börjat med en claim hos dom, efter att ha chattat med dem. Frågan är hur mycket man ska banka huvudet i väggen mot dem, eller, om jag ska lämna ärendet vidare till ngt företag som jobbar med att få ut pengarna mot provision. Tips och råd mottages tacksamt.

Tack för tips. Har dock fått respons från Qatar, snabbare än förväntat, om att ge dom lite mera info så degen kan betalas ut. Återrapporterar hur det går.

Snacka om positiv överraskning. Igår landade ca 6500 kr på bankkontot. Mindre än en vecka efter det att jag gjorde min "claim".

Bara så jag förstått dig rätt. Flygbolaget såg till att du kom fram till din destination och stod för eventuell kost/logi men nekade dig kontantersättning (för förseningen) enligt 261/2004?
Ja, alltså en ganska standardmässig 3h+ försening pga missad connection, som i sin tur orsakades av en timmes försening på första flyget. Förseningen berodde på ATC, då vi lämnade gaten hyffsat i tid men fick köa i en evighet. Frågan är då om man kan begära ersättning enligt EG261/2004 (nej enligt SAS och henke12).

Sen vet jag inte om det är relevant i sammanhanget men jag hann faktiskt till gaten för ursprunglig connecting flight innan boarding i Köpenhamn, men vid det laget var jag redan ombokad och min plats fanns inte längre kvar (fullbokat flyg).

Ja, alltså en ganska standardmässig 3h+ försening pga missad connection, som i sin tur orsakades av en timmes försening på första flyget. Förseningen berodde på ATC, då vi lämnade gaten hyffsat i tid men fick köa i en evighet. Frågan är då om man kan begära ersättning enligt EG261/2004 (nej enligt SAS och henke12).
Förseningar som beror på ATC är utanför flygbolagets kontroll och ger inte ersättning.

Huruvida du kan argumentera för att du ändå han bytet är en annan sak (har du bevis för det?), men flygbolaget måste ju lasta av folk innan de stänger flighten. Du får nog leta rättsfall som styrker detta eller driva det själv.

Hade det varit jag hade jag satt det på shit happens, flygbolaget kunde inte påverka förseningen. Gå vidare i livet, det kunde vara värre.

Riktigt så enkelt är det inte, att när en försening ligger utanför flygbolagets kontroll så slipper de betala kompensation.

Det finns en hel del rättspraxis på att förseningar som beror på ATC ändå medför att flygbolaget måste betala kompensation enligt 261/2004 och det är när ATC-förseningen varit relativt liten (säg upp till 15 -20 min) eftersom det ingår i ett flygbolags normala verksamhet att räkna med den typen av förseningar och därmed planera för. Om en sådan mindre ATC-försening får till följd att man missar en anslutning och därmed blir 3+ timmar försenad så ska flygbolaget betala kompensation. Samma synsätt finns när en mindre försening uppstår p.g.a. normalt vinterväder eller kö till de-iceing.

Last edited:
Toppen