Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Fick svar av SAS där jag nekades ersättning från missad connection:

”A delay after departing from the gate due to decisions by air traffic control outside the control off the airline.”

Merparten av förseningen var väl att vi stod still i kön till startbanan i en timme. Vad gäller här?

Nu är jag lite djävulens advokat här så ta det för vad det är. Låt oss säga att man hade planerat mellanlandningen i ATH för att ha tillräckligt tid där av anledning XYZ men att det nu går om intet till följd av den tidigare avgången? Så skada skulle kunna uppkomma, men får då begäras kompensation för på annat sätt än via EG261.
Sålänge du inte köpt en multi-city resa (dvs flera "enkelbiljetter") så har du köpt en resa CPH-SKG. Om mellanlandningen sker i Umeå, Madrid eller Aten spelar ingen roll för kontraktet mellan resenär och flygbolag.

Flygbolaget har tagit på sig att tranportera dig i en viss resklass mellan A-B.

Fick svar av SAS där jag nekades ersättning från missad connection:

”A delay after departing from the gate due to decisions by air traffic control outside the control off the airline.”

Merparten av förseningen var väl att vi stod still i kön till startbanan i en timme. Vad gäller här?
Sparsamt med detaljer,

men svårt att lasta flygbolaget för att det är kö till startbanan

EG261/2004 ger kompensation när flygbolaget orsakat irregularitet.
Om det är en strejk bland flygplatsens säkerhetskontrollanter, tyfon, brandlarm eller om landningsbanans asfalt släppt är det utanför flygbolagets kontroll => EG261/2004 ger ingen kompensation vid dylika tillfällen

Toppen