Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Som nybörjare på claims hade jag helt missat att ombokning till ett tidigare flyg räknas som "försening".
Skulle flyga hem 15:15, blev ändrat till 10:20. Så egentligen bara en sovmorgon som fick offras.
Fick tips av en kompis en månad efter detta skett. 10min på SAS formulär, en fullmakt och 50K poäng på kontot ett par dagar senare utan krångel.
Låter mindre än vad du borde ha fått? Tror dom low-ballat dig 600 EUR ska bli 60k poäng (dålig kurs är en annan femma).

Utgick ifrån att du hade rätt för 600EUR eller var det 250EUR du skulle få o dom ger dubbla poäng nu kanske?

Hur funkar det med tidigarelagt flyg? Måste flyget antingen avgå 3 timmar för tidigt eller anlända 3 timmar för sent, eller räknar man på totalen (t.ex. 2 timmar tidigarelagt + 1 timme senare ankomst)?

Du skulle åka Rom-Doha-Bangkok. Rom-Doha blev inställt pga teknik och du ankom mer än 6 timmar sent till Bangkok. Jag håller med om att det är ganska klart läge så länge inte till exempel flygplatsen stängde och de inte fick åka därifrån (utanför deras kontroll). Det borde Qatar i så fall ha framfört till dig.

ARN är ingen idé för utom skandinaviska bolag. EUs eller Italiens motsvarighet inte heller. Så dina alternativ är antingen stämma Qatar själv eller be någon annan att göra det åt dig. Du kan stämma i landet resan börjar i, där biljetten köptes eller där du bor. I Sverige kan du använda dig av ett förenklat tvistemål. Det finns även en standardiserad EU variant av denna som går att skicka in till behörig domstol i annat EU land (t.ex. Italien i ditt fall).
Tack för tips. Har dock fått respons från Qatar, snabbare än förväntat, om att ge dom lite mera info så degen kan betalas ut. Återrapporterar hur det går.

Hur funkar det med tidigarelagt flyg? Måste flyget antingen avgå 3 timmar för tidigt eller anlända 3 timmar för sent, eller räknar man på totalen (t.ex. 2 timmar tidigarelagt + 1 timme senare ankomst)?
1-2 veckor före avgång gäller max 4 timmar sen ankomst eller max 2 timmar tidig avgång.

Mindre än en vecka före avgång gäller max 2 timmar sen ankomst eller max 1 timme tidig avgång.

Godkväll,
Är jävligt dåligt insatt i denna regel och vad som gäller och vad man kan förvänta sig, därav min fråga till expertisen här på forumet.
Vi har en resa med KLM bokad, Arlanda - Cork, och fick för ett par veckor sedan beskedet att utresan från Arlanda är inställd. Blev därför hänvisad av KLM till ett senare flyg, dock med konsekvensen att vi missar anslutningen till Cork i Amsterdam. Vi kommer därför att landa i Cork väldigt mycket senare än vad som var tanken från början.
Kan jag göra något åt detta eller är det bara att stå med mössan i hand?

Godkväll,
Är jävligt dåligt insatt i denna regel och vad som gäller och vad man kan förvänta sig, därav min fråga till expertisen här på forumet.
Vi har en resa med KLM bokad, Arlanda - Cork, och fick för ett par veckor sedan beskedet att utresan från Arlanda är inställd. Blev därför hänvisad av KLM till ett senare flyg, dock med konsekvensen att vi missar anslutningen till Cork i Amsterdam. Vi kommer därför att landa i Cork väldigt mycket senare än vad som var tanken från början.
Kan jag göra något åt detta eller är det bara att stå med mössan i hand?
Du har rätt till ombokning så snart det är möjligt (det verkar som att du kamske redan fått det). Du har däremot ingen rätt till förseningskompensation (schablon) eftersom det hänt mer än 14 dagar före avresa.

Låter mindre än vad du borde ha fått? Tror dom low-ballat dig 600 EUR ska bli 60k poäng (dålig kurs är en annan femma).

Utgick ifrån att du hade rätt för 600EUR eller var det 250EUR du skulle få o dom ger dubbla poäng nu kanske?
Var 2x250€, så 500€, valde poäng då jag behövde dessa till en resa ändå.

Nu verkar ju inte SAS skött allt prickfritt, men tyvärr kan det gå så när man bokar via tredjepart och de sedan inte betalar ut pengarna.
Gör man återköp på be letter köpta av resebyrån får väl resebyrån pengarna och sedan ansvarar de för att pengar betalas ut, vilket de ofta tar en avgift för att göra.

Nu verkar ju inte SAS skött allt prickfritt, men tyvärr kan det gå så när man bokar via tredjepart och de sedan inte betalar ut pengarna.
Gör man återköp på be letter köpta av resebyrån får väl resebyrån pengarna och sedan ansvarar de för att pengar betalas ut, vilket de ofta tar en avgift för att göra.
Borde hon få återbetalning av resebyrån? Hon borde väl få ersättning av SAS för de biljetter hon köpt istället - tolkar det som att det är det hon syftar till med att hon ska få återbetalning plus mellanskillnaden för de dyrare biljetter hon fick köpa. Men hon har kanske formulerat sig krav så att SAS kan försöka slippa undan.

Toppen