Senaste nytt

SAS satsar stort med beställning på 40 nya longhaul plan! 2026-06-30

Och såhär skriver kommunalrådet i Malmö om dagens nyhet. Viktigt ur näringslivssynpunkt.
f9d613af54adce4b26648e4d77294ea4.jpg

Några tankar: Mycket positivt med denna order (trist, som sagt, inga A350). Hade trott att SAS även skulle beställa fler A321 LR, eller XLR... Som jag förstår det så stannar de A350 som finns kvar. Stannar även A330E? Är det de äldsta A330 som ryker? När allt är levererat hur stor är det tanke att longhaulflottan (inkluderat nuvarande plan) ska vara? 18 fasta order +10 option=28, samt 12 begagnade A330 som försvinner allt eftersom NEO levereras?

Min tolkning
A350 kommer finnas kvar och det finns potential för fler från AF/KLM ordern.
A330 - ca 15-25 plan fram till drygt 2030.
A330neo - ca 18-28 plan från ca 2030 ersätter A330.

Det mesta hamnar i CPH. OSL och ARN kan få några enstaka rutter beroende på efterfrågan.

Inte gamla, utan några av de nya A330-900neos.

AFKL har stora problem med kapacitet i AMS/CDG (slots) så en expansion via SAS och CPH är en bra lösning för dem.

Att SAS skulle nu behöva vänta på splitternya flygplan i flera år går emot den kraftiga expansionsstrategin.

Jag tror fortfarande att SAS kommer få några nya A350'or från AFKL.
Med gamla menade jag mer modellen med tanke på att dom håller på och pensionerar hela flottan av A330, sen har dom ju bara gamla modeller om jag tolkar det rätt.
Känns konstigt att ha lite ströplan av en annan modell än lejonparten i flottan som innan var tänkt att bli ersatta av mer moderna plan och sen skrota den planen helt för att ta in A330 igen för att tillfredsställa SAS.

Eller tänker du att AirFrance MÅSTE ha A330 på sina leisure destinationer med risig business? :D

Man ska ju inte säga inte, planer är ju till för att ändras på!
Men tycker bara det känns konstigt när man är påväg att fasa ut en specifik modell ur flottan för att sedan göra en helomvändning och ta in nya igen.

Du är ju helt klart något på spåren, var skall passagerarna komma ifrån ? En variant är att man går från att vara ett bolag som mest har servat skandinaver som reser till europeiska destinationer till att bli en aktör som också hanterar stora "icke skandinaviska" flöden på långdistans. Det som Finnair blev bra på mot Asien. I SAS fall med AF/KLM i ryggen som matar på. I bakgrunden finns denna plan - om den inte redan är presenterad
Alla nya E195 ska väl mata passagerare till Köpenhamn. Kanske får städer som Luleå eller Umeå dagliga avgångar till CPH. Helsingfors och Åbo har det ju redan. Åbo med just E195 väl.

Sen är ju lång layover i CPH trevligt. Har man 4+ timmar har man gott om tid att ta metron en sväng till stan.

As I Brazilian living in Malmö I really hope one of the new routes is to Latin America. This is a big gap in SAS offering and I'd love to be able to visit my country will enjoying my EB benefits and getting the points needed to climb to Diamond...

Alla nya E195 ska väl mata passagerare till Köpenhamn. Kanske får städer som Luleå eller Umeå dagliga avgångar till CPH. Helsingfors och Åbo har det ju redan. Åbo med just E195 väl.

Sen är ju lång layover i CPH trevligt. Har man 4+ timmar har man gott om tid att ta metron en sväng till stan.

Kiruna också, några månader om året.

Toppen