Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

De svaren jag har fått hittills i mitt ärende har varit avvisande till mina krav men har nu fått svar från claimavdelningen. De undrar vilken flight blev försenad. Tolkar jag denna information rätt om att jag haft ett biljettnummer för alla delsträckor? Ser också att sträckan DUR-JNB står som USED och det är den som Ethiopian avbokat och hänvisade mig tillbaka till Safair så att de kunde stänga innan jag kunde bli incheckad vidare från JNB. Jag flög aldrig den sträckan utan blev tvungen att köpa ny biljett.
0712160586008 biljettnummer utresa
0712160586009 biljettnummer hemresa
Tolkar jag det som.

Cantona - jag har stämt Ethiopian i tingsrätten. Jag bråkade ett tag, men tröttnade sen... Direkt efter att de blivit delgivna så hörde de av sig med summan som jag ville ha för att förlikas.

Var några år sedan, men förhoppningsvis gör det så nu också.

Tror också jag 2019 hade no-show på en utresa, men ändå fick använda hemresan. Just från JNB. Kommer inte riktigt ihåg det där, men har för mig att en supervisor löste det!

Cantona - jag har stämt Ethiopian i tingsrätten. Jag bråkade ett tag, men tröttnade sen... Direkt efter att de blivit delgivna så hörde de av sig med summan som jag ville ha för att förlikas.

Var några år sedan, men förhoppningsvis gör det så nu också.

Tror också jag 2019 hade no-show på en utresa, men ändå fick använda hemresan. Just från JNB. Kommer inte riktigt ihåg det där, men har för mig att en supervisor löste det!
Jag hade fått tag på två emailadresser på ARN och två på CPH som jag mailade och bad om info hur jag startar ett claim. Ingen svarade på fyra dagar. Följde upp och fick till slut svar av Sales på CPH om att de överlämnat till Claim. De hörde av sig (#7430) och ville veta vilken sträcka var försenad vilket jag finner märkligt då det borde de kunna se själva. Bifogade även en bild om MCT för JNB mellan utrikes och inrikes så de fattar att jag kan det här.
Sedan blev mina krav avvisade i en annan tråd som jag startade via deras hemsida. Klurade aldrig ut hur man startar ett claim utan blev att jag framförde synpunkter.
Jag brukar ge flygbolagen tre veckor sedan tar mitt tålamod slut. ARN (nämnden) blir bara en rekommendation så det hoppar jag över numera utan går direkt till tingsrätten. De flesta flygbolag ger sig i det läget. Det är bara Brussels som aldrig vill ge sig och det slutar med en förhandling i tingsrätten. De verkar älska juristkostnader och jag är mer än behjälplig på den fronten. Sist blev även tingsrätten trötta och bad om en paus för jag var så noggrann och tog tid på mig.

Sedan har jag lagt lite tid på att klura ut om jag kan stämma de i Göteborg i stället för Köpenhamn eftersom de inte är EU-bolag. I mitt case mot Aegean fick jag motivera för tingsrätten varför de var rätt instans. Fann det märkligt då rättsväsendet ska kunna det här med lagar och regler. Kom fram till att jag kan stämma de hemma och alla bilagor är klara så jag är redo.

Toppen