Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

När ni lägger ut för boende som flygbolaget sedan (förhoppningsvis) kommer ersätta er för hur avgör ni hur dyrt får det vara?
 
När ni lägger ut för boende som flygbolaget sedan (förhoppningsvis) kommer ersätta er för hur avgör ni hur dyrt får det vara?
Skälig kostnad, ta in på sviten på grand hotell efter missat flyg i Stockholm, eller Villa Copenhagen i Köpenhamn kommer inte ersättas.

Tar du istället standard hotell vid flygplatsen och vanligt rum kommer de högst troligt ersätta. Senast jag råkade ut för detta fick jag utgifter betalda för billigaste rum på flygplatsen, gången innan var det dyrt med billigaste rum på 3500 kronor, där fick reseförsäkring gå in och täcka delar av kostnaden då det var för mycket enligt flygbolaget.

Tänk helt och rent, samt normal standard nära flygplats. Då har du goda möjligheter att få det ersatt.
 
När ni lägger ut för boende som flygbolaget sedan (förhoppningsvis) kommer ersätta er för hur avgör ni hur dyrt får det vara?
Jag hade själv ett ärende med SAS på LHR där jag bokade ett hotell för (vad jag minns) var ca 250 gbp. SAS avslog senare en viss del av summan med hänsyn till att det var för dyrt men jag överklagade till Arn och fick rätt. SAS betalade då ut resterande del av summan. Nu är detta nog ca 3 år sedan.
 
Skälig kostnad, ta in på sviten på grand hotell efter missat flyg i Stockholm, eller Villa Copenhagen i Köpenhamn kommer inte ersättas.

Tar du istället standard hotell vid flygplatsen och vanligt rum kommer de högst troligt ersätta. Senast jag råkade ut för detta fick jag utgifter betalda för billigaste rum på flygplatsen, gången innan var det dyrt med billigaste rum på 3500 kronor, där fick reseförsäkring gå in och täcka delar av kostnaden då det var för mycket enligt flygbolaget.

Tänk helt och rent, samt normal standard nära flygplats. Då har du goda möjligheter att få det ersatt.
Jag har själv aldrig varit med om detta och anledningen till varför jag frågar är att när Ethiopian väl gav mig ny avgångstid, 48 timmar senare, och jag frågade om de bokar hotell åt mig så blev svaret att det får du boka själv och så får du ersättning av flygbolaget senare. Okey, tänkte jag, jag är fast här. Började kolla upp hotellen och en natt skulle gå på 6000kr. Två nätter!?!? När, glöm det. Det lägger jag inte ut. Sedan fick jag ny idé om att kolla flyget och jag kunde få biljett med avgång samma dag men det skulle gå på 6995kr. För en flight på 45-50 minuter!? Nä, glöm det. Hittade sedan nya biljetter nästa dag men två försök misslyckades, båda beloppen drogs på kontot, innan tredje försöket lyckades. Första på 1547 (Safair), andra 1587 (SAA) och sista med Cemair för 1916kr.
När det var klart så kollade jag på hotellen igen och hittade Radisson för 1283kr ca 14 km från flygplatsen. Plus Uber.

Tycker jag har gjort vad jag kunnat för att hålla kostnaderna nere men så får jag inget tillbaka och får dra hela historien till tingsrätten.
 
Last edited:
Tycker jag har gjort vad jag kunnat för att hålla kostnaderna nere men så får jag inget tillbaka och får dra hela historien till tingsrätten.
Att ha rätt och att få rätt är tyvärr två helt olika saker. Vi får räkna oss lyckliga att ha ett fungerande rättsväsende, de allra flesta människor saknar tillgång till ett sådant.
 
Det låter fullt rimligt och ska i teorin inte vara några problem med den summan.
Kommer ihåg i september förra året på väg hem från Berlin så blev det drönare över Kastrup och vi kom inte iväg. SAS hade inte personal där och vi var utelämnade åt oss själva. Piloterna gjorde vad de kunde och svarade på våra frågor men deras tidstak satte stopp för de. En kvinna jag pratade med, som också skulle till Göteborg, bokade en natt på flygplatsen för 4500kr och jag frågade om hon var säker på att få ut det. "Det måste de" blev svaret. Vet ej hur den historien slutade men jag tänkte - SAS kommer inte kasta pengar över dig.
 
Last edited:
Kommer ihåg i september förra året på väg hem från Berlin så blev det drönare över Kastrup och vi kom inte iväg. SAS hade inte personal där och vi var utelämnade åt oss själva. Piloterna gjorde vad de kunde och svarade på våra frågor men deras tidstak satte stopp för de. En kvinna jag pratade med, som också skulle till Göteborg, bokade en natt på flygplatsen för 4500kr och jag frågade om hon var säker på att få ut det. "Det måste de" blev svaret. Vet ej hur den historien slutade men jag tänkte - SAS kommer inte kasta pengar över dig.
Låter dyrt, men kan man visa att det inte fanns något annat alternativ kommer sas ha svårt att komma undan.
 
De svaren jag har fått hittills i mitt ärende har varit avvisande till mina krav men har nu fått svar från claimavdelningen. De undrar vilken flight blev försenad. Tolkar jag denna information rätt om att jag haft ett biljettnummer för alla delsträckor? Ser också att sträckan DUR-JNB står som USED och det är den som Ethiopian avbokat och hänvisade mig tillbaka till Safair så att de kunde stänga innan jag kunde bli incheckad vidare från JNB. Jag flög aldrig den sträckan utan blev tvungen att köpa ny biljett.
 

Attachments

  • 1782462014317.png
    1782462014317.png
    213,3 KB · Visningar: 22
Last edited:
Toppen