Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Jag tolkar det som att de ska erbjuda resa inom 3h (dvs resa), inte att de kan slänga fram vilket alternativ som helst inom 3h.

Antar att saker blir klarare längre fram.
Jag tolkar det som att de ska presentera ett alternativ inom 3h, som uppfyller ankomst enligt "at the earliest opportunity". Men supertydligt är det inte.

Jag tolkar det som att de ska erbjuda resa inom 3h (dvs resa), inte att de kan slänga fram vilket alternativ som helst inom 3h.

Antar att saker blir klarare längre fram.
Om ens flyg blir inställt, och alla reste med direktflyg, då ska flygbolaget erbjuda alla passagerare ett alternativ där de blir ombokade till en flight som avgår inom tre timmar. Jag ser inte detta som ett realistiskt alternativ om detta ska gälla - Rerouting must be provided at the airline’s expense and under comparable transport conditions. Passengers should, for example, not be forced to take multiple connecting flights if they booked a direct connection.

Kanske lika bra att vi slutar spekulera och inväntar vad det faktiskt blir för nya regler som kommer gälla framöver.

Här kan man tolka 400%:s regeln som begränsande, men samtidigt ska man också tolka det som att de inte kan neka summor under det. Det tycker jag ger en viss trygghet för pax.
Däremot känns risken stor för att det öppnar för ännu mer tjafs kring bonusesor. "du betalade 50k poäng och 500kr. Alltså kan du omboka resor för 200k och 2000kr max.". Den ombokningen finns sällan...

Däremot känns risken stor för att det öppnar för ännu mer tjafs kring bonusesor. "du betalade 50k poäng och 500kr. Alltså kan du omboka resor för 200k och 2000kr max.". Den ombokningen finns sällan...

Detta blir väl ett (av få) skäl att titta på poängpriser för betalbiljetter. Kanske finns biljett för 197 241 poäng + avgifter i ditt exempel?

Upptäckte att det stod - Överenskommelsen mellan Europaparlamentet och medlemsländerna godkändes av parlamentets förhandlingsdelegation den 15 juni 2026. Den slutliga omröstningen i Europaparlamentets plenum väntas ske i juli. Därefter kan lagstiftningen formellt antas och träda i kraft enligt EU:s ordinarie lagstiftningsprocess.

Behöver lite tips så jag inte gör bort mig. Fakta är ganska enkla: jag hade biljett (TP) på ARN-ALC idag, det flyget ställdes in ca 2 timmar innan när jag redan var på Arlanda. Erbjuds ombokning med SAS i morgon, ankomst ca ett dygn senare alltså. Det fanns direkt med Norwegian senare ikväll så jag landar mycket närmare ursprungliga tiden, men SAS gör inte ombokningar till Norwegian.

Jag har köpt biljett själv med Norwegian nu och är beredd att riska den kostnaden, men hoppas få tillbaka den om jag bråkar lite. Frågan nu är bara vad jag gör med befintlig SAS-bokning: om jag avbokar den, betyder det att jag accepterat att få pengarna (TP-punchen) tillbaka och inte har rätt till ombokning istället? Hur ska jag agera på bästa sätt när inte SAS ombokar mig till första jämförbara flyg (samtidigt som jag vill släppa platsen i morgon så någon annan kan ta den, det finns tydligen inte en enda plats ledig nu på två dygn har jag hört)?

Behöver lite tips så jag inte gör bort mig. Fakta är ganska enkla: jag hade biljett (TP) på ARN-ALC idag, det flyget ställdes in ca 2 timmar innan när jag redan var på Arlanda. Erbjuds ombokning med SAS i morgon, ankomst ca ett dygn senare alltså. Det fanns direkt med Norwegian senare ikväll så jag landar mycket närmare ursprungliga tiden, men SAS gör inte ombokningar till Norwegian.

Jag har köpt biljett själv med Norwegian nu och är beredd att riska den kostnaden, men hoppas få tillbaka den om jag bråkar lite. Frågan nu är bara vad jag gör med befintlig SAS-bokning: om jag avbokar den, betyder det att jag accepterat att få pengarna (TP-punchen) tillbaka och inte har rätt till ombokning istället? Hur ska jag agera på bästa sätt när inte SAS ombokar mig till första jämförbara flyg (samtidigt som jag vill släppa platsen i morgon så någon annan kan ta den, det finns tydligen inte en enda plats ledig nu på två dygn har jag hört)?
Du kan nog avboka den men var då noga med att du inte gått med på att få den återbetald. Meddela SAS att du köpt annat flyg då de inte bokat om till nästa möjliga flyg och be dem lägga in en not om det i bokningen. Ring sen SAS igen och kolla att noten finns där.

Det är helt orimligt hur du har behandlats. Jag håller med om din bedömning om vad du ska yrka på: 600€ för utresan, ersättning för hotell, mat och nya biljetter. På hemresan gäller inte EU261 som du har förstått, men skulle lägga det i samma case då det är orimligt att bolaget avbokat dig pga hur de hanterat utresan. Värsta som händer att du får delvis medfal i rätten, men du måste tyvärr ge Etiopian möjlighet att svara själv först. Ge de en rimlig tidsfrist i ditt meddelande (6-8 veckor?). Använd saklig ton.
Fick svar idag och som väntat var allting mitt fel och Ethiopian ersätter ingenting. Naturligtvis delar jag inte den uppfattningen. :mad:
Får ge tingsrätten en chans!

Har Ethiopian något ansvar när de gör en avbokning att meddela mig om att det har skett? Har inga mail om detta.

Toppen