Intressant detalj som inte nämnts tidigare; att man får behålla returen även om man inte använt utresan. Undrar vad det kommer få för effekter på t.ex. prissättningen. Skiplagging is back?En förändring på gång.
Jag har inte heller noterat detta tidigare i någon artikel jag läst om innan.Intressant detalj som inte nämnts tidigare; att man får behålla returen även om man inte använt utresan. Undrar vad det kommer få för effekter på t.ex. prissättningen. Skiplagging is back?
Intressant detalj som inte nämnts tidigare; att man får behålla returen även om man inte använt utresan. Undrar vad det kommer få för effekter på t.ex. prissättningen. Skiplagging is back?
"The agreement also introduces several new rights, such as the prohibition of denying boarding because a passenger didn’t take an outbound flight (‘no-show’)."Jag har inte heller noterat detta tidigare i någon artikel jag läst om innan.
Blev det här så mycket klarare? Det innebär bara att flygbolagen blir tvungna att presentera vilken skitlösning som helst inom tre timmar. Om jag applicerar det tänket på mitt eget fall så blev jag erbjuden att fortsätta resa om 48 timmar trots att jag kunde hitta avgång samma dygn. Det här betyder bara att man är tvungen att ge flygbolaget tre timmar att presentera en lösning.Jag noterar att om man inte får flygbolaget att boka om en, så ska de inte vara skyldiga att ersätta en egenköpt biljett med mer än 400% av ursprungsbiljetten
"If an airline fails to offer rerouting within three hours, passengers may organise their own rerouting and claim reimbursement of up to 400% of the original ticket price."
Här kan man tolka 400%:s regeln som begränsande, men samtidigt ska man också tolka det som att de inte kan neka summor under det. Det tycker jag ger en viss trygghet för pax.Det här får väl anses vara den "mest officiella" källan tills dess att reglerna faktiskt är beslutade om?
Jag noterar att om man inte får flygbolaget att boka om en, så ska de inte vara skyldiga att ersätta en egenköpt biljett med mer än 400% av ursprungsbiljetten
"If an airline fails to offer rerouting within three hours, passengers may organise their own rerouting and claim reimbursement of up to 400% of the original ticket price."
"The agreement also introduces several new rights, such as the prohibition of denying boarding because a passenger didn’t take an outbound flight (‘no-show’)."
Jo, frågan blir väl hur det blir i praktiken.Här kan man tolka 400%:s regeln som begränsande, men samtidigt ska man också tolka det som att de inte kan neka summor under det. Det tycker jag ger en viss trygghet för pax.
Idag finns det ingen gräns angedd alls, så något bättre borde det väl vara i alla fall. Plus att de satt en summa på vad de ansvarar för av din biljett som du köpte själv. Hur står sig de kostnaderna mot varandra i ditt fall?Det här betyder bara att man är tvungen att ge flygbolaget tre timmar att presentera en lösning.
Jag har svårt att se att man kommer överskrida 400%. Möjligen ger det mig möjlighet att inte bry mig om vad min ersättningsbiljett kostar eller om det ger möjlighet att boka business och sedan hävda att det var det enda jag kunde hitta. Tänker de här hela biljetten eller delar av en resa med mellanlandningar?Idag finns det ingen gräns angedd alls, så något bättre borde det väl vara i alla fall. Plus att de satt en summa på vad de ansvarar för av din biljett som du köpte själv. Hur står sig de kostnaderna mot varandra i ditt fall?
Jag tolkar det som att de ska erbjuda resa inom 3h (dvs resa), inte att de kan slänga fram vilket alternativ som helst inom 3h.Blev det här så mycket klarare? Det innebär bara att flygbolagen blir tvungna att presentera vilken skitlösning som helst inom tre timmar. Om jag applicerar det tänket på mitt eget fall så blev jag erbjuden att fortsätta resa om 48 timmar trots att jag kunde hitta avgång samma dygn. Det här betyder bara att man är tvungen att ge flygbolaget tre timmar att presentera en lösning.