Senaste nytt

SAS Eurobonus mastercard, nya villkor från 15 november

Nu är jag ingen ekonom men om SEB kan minska den maximala kredittiden från ca 60 till drygt 40 dagar (give or take) så är det en minskning med strax över 30% vilket bör dra ner deras kostnader en hel del där de inte behöver ligga ute med kundernas pengar. Kanske inte är så många poängjagare som drar på sig räntekostnader och man försöker väl testa också var smärtgränsen går för den här gruppen innan man ger upp?

Nu är jag ingen ekonom men om SEB kan minska den maximala kredittiden från ca 60 till drygt 40 dagar (give or take) så är det en minskning med strax över 30% vilket bör dra ner deras kostnader en hel del där de inte behöver ligga ute med kundernas pengar. Kanske inte är så många poängjagare som drar på sig räntekostnader och man försöker väl testa också var smärtgränsen går för den här gruppen innan man ger upp?
Jag tror du är något på spåren.

Många tycks tro att dessa system är en kassako för såväl kortutgivare som flygbolag tack vare deras egna höga konsumtion.
Jag förde en diskussion med ett kortbolag om att för kunds räkning starta ett lojalitetskreditkort och affärsmodellen är enkel. Kortutgivarens vinst kommer från räntor och förseningsavgifter. Alla andra avgifter antingen betalar driften eller går till bolaget som vill ge ut lojalitetspoäng.

Jag tror du är något på spåren.

Många tycks tro att dessa system är en kassako för såväl kortutgivare som flygbolag tack vare deras egna höga konsumtion.
Jag förde en diskussion med ett kortbolag om att för kunds räkning starta ett lojalitetskreditkort och affärsmodellen är enkel. Kortutgivarens vinst kommer från räntor och förseningsavgifter. Alla andra avgifter antingen betalar driften eller går till bolaget som vill ge ut lojalitetspoäng.

Jag tror det skiljer sig något om man jämför poängjagare som hänger här på BC vs en viss fb-grupp. I fb-gruppen tycker jag det dyker upp inlägg titt som tätt med frågan om man får poäng om man bara betalar minimum-beloppet på fakturan.

Så generöst av SEB. Köp i helgen ska betalas om 10 dagar ser jag med faktura nu på morgonen. Var det inte sagt brytdatum 16e?
...

WTF? Det var ju rätt störigt. Nu har jag inget från helgen men väl köp i fredags som borde varit efter brytdatum. Om de nu har hunnit processa och bokföra transaktioner från helgen och köra fakturering känns det inte som en slump att de avviker.
Nästa brytdatum anges nu som måndag 18 maj för mig. Ska man anta att de riktiga datumet är månadsskifte - 10 dagar dvs att de fakturerar 21 maj och om de hinner bokföra transaktionerna på den 20 så kommer de med?

Samt att detta som var i deras information
  • Fakturan kommer skickas mellan den 17:e och 19:e varje månad.
ska tolkas som att om den 19.e är på en helg så kommer de att skjuta fram faktureringen till nästa vardag?
IMG_20260420_084647.jpg

Last edited:
Jag hade lite inköp i lördags 18 april som kom med på dagens faktura. Köp den 19 april är inte med.
Stod 19 april som brytdatum.
Det är likadant för mig. Gissar att de tar alla köp tom den 19:e ("brytdatumsdagen")som hunnit bokföras när fakturan skapas den 20:e.

@M.K Vad gäller frågan om brytdatum så flyttar det runt varje månad, det finns en tabell för kommande år på Sas MC's hemsida.

Så generöst av SEB. Köp i helgen ska betalas om 10 dagar ser jag med faktura nu på morgonen. Var det inte sagt brytdatum 16e?

Jag får helt enkelt kompensera med en 10k betalning till Lunar idag. Ge och ta :cool:

Riktigt dåligt! Verkar också som att de har bytt OCR nu, får se om de är samma nästa månad.

Vilken otrolig dålig design på fakturan! Om de nu var tvungna att ta in en praktikant för att hålla nere kostnaderna, så kunde de väl använda någon med lite talang i alla fall.o_O

Last edited:
Toppen