Senaste nytt

SAS ställer in flygningar p g a bränslepriserna som en konsekvens av kriget i Iran

China’s airlines are expected to add nearly 2,900 more China-Europe flights to their summer schedules compared with last year, analysts said, as the US-Israel war on Iran hands them an even greater competitive advantage over other global carriers.
Unlike many Western airlines, Chinese carriers can fly directly through Russian airspace to Europe rather than taking a lengthy detour, allowing them to offer quicker flights, save on fuel and avoid sending planes over the Middle East.

The number of European flights offered by Chinese airlines will rise by a net 2,891, with flagship carrier Air China adding 1,120, China Southern Airlines adding 839 and China Eastern Airlines adding 654, according to data compiled by the British aviation intelligence firm OAG.

Flyger kinesiskt snart, way back när jag bokade kändes det lite risky. Men nu känns det tryggt, slippa soppatorsk :cool:

Väldigt glad just nu att alla sommarens flygningar är betalda och biljetterade sedan innan krisen, men vi kan nog förvänta oss en hel del konsolideringar av turer på en del linje
Exakt samma här! Frågan är hur långt glädjen vara p g a bristen och risken för inställda flyg.

Exakt samma här! Frågan är hur långt glädjen vara p g a bristen och risken för inställda flyg.
Jag gissar att ju bättre bokningsläge desto mindre risk för inställt. Jag har ett regionalflyg bokat i början på juli. Det oroar mig lite. Flygen mellan ARN och CPH inte så mycket.

Vem ska jag tro på
Tro på
Tro på när
Tro på när allt är såhär?

Det skulle ju inte skada om de öppnades typ nu.

Såklart skakigt och oroligt. Sundet verkar vara öppet just nu iallafall... Oljepriset just nu nere under 90 dollar/fat :)

Oljepriset är nog bara en faktor. Det verkar vara en större utmaning med just A1-bränsle då det inte finns så många raffinaderier om jag förstår saken rätt.

• Gilla
Reactions: hco
Vem ska jag tro på
Tro på
Tro på när
Tro på när allt är såhär?

Det skulle ju inte skada om de öppnades typ nu.

Iran declares Strait of Hormuz open to shipping; Trump says U.S. blockade still active​

"Och när prinsar och presidenter
Ljuger medvetet ikapp
Och när dom som skulle säga sanningen
Börjar ta tillbaka vad dom redan sagt
Då kommer Lille Gerhard hem till mig
Och häver sig på tå
Och säger:
- Vem i hela världen kan man lita på?"

(Hoola Bandoola Band 1972)

Skärmavbild 2026-04-18 kl. 12.36.46.png

Skärmavbild 2026-04-18 kl. 12.43.18.png

Toppen