Senaste nytt

SAS ställer in flygningar p g a bränslepriserna som en konsekvens av kriget i Iran

och det kanske är ok i Japan/Korea.
Japan och Korea hör väl till de länder som är absolut hårdast drabbade av oljekrisen från ME. Ännu mer så än Europa. (Korea däremot är väldigt stora på att raffinera oljan, men de har ingen egen produktion av råolja). Åtminstone Japan har visserligen jättelika reserver, men även de tar slut...

Det är väl just "ställer in 1000 flygningar" som man behöver fundera över, sas har 800 flygningar per dag så det ska nog ses som en mindre justering.
Även Lufthansa fick ju artiklar att de ställer in 20 000 flygningar vilket ju låter astronomiskt men någon här noterade att det är knappt 1% av deras normala tabell.

Det som är bra är väl att SAS inte ser några problem med brist på bränsle. Men eftersom priserna rusat så behöver de ju justera tabellen och stryka avgångar med förväntad låg beläggning. Jag är nog snarast förvånad över att inte fler avgångar har ställts in.

Högsäsongen står för dörren med en period då flygen normalt är välfyllda - troligen därför som inte fler avgångar påverkas. Hade detta varit i november och inför kommande lågsäsong hade det troligen sett annorlunda ut.

Dagens Nyheter - Drivmedelsföretagens branschorganisation Drivkraft Sverige skriver:

“Det gör att det kan bli olönsamt för flygbolagen att flyga, och då ställer de in avgångar. Det i sin tur gör att bristen på flygbränsle blir mindre.”

svårare än så är det inte :)

USA producerar massor av jetbränsle, amerikanska flygbolag stället in avgångar för att bränslet är dyrt
då kommer det att finns amerikansk producerat jetbränsle till salu för den som är beredd att betala

Last edited:
Jag är helt med på att det kommer uppstå ett jämviktsläge. Frågan är kanske om "mina" resor är skyddade? Vad får det i övrigt för konsekvenser för framtida bokningar?

"SAS höjer priserna
SAS höjer sina biljettpriser med runt 10 procent på grund av det höga priset på flygbränsle.
– Priserna på flygbränsle har fördubblats, och vi har varit tvungna att föra det vidare till konsumenterna. Det motsvarar ungefär en prisökning på 10 procent, säger SAS vd Anko van der Werff till danska TV2.
SAS har tidigare sagt att de höjda bränslepriserna inte kommer att få konsekvenser för sommarens flygningar och att de inte planerar att ställa in några flyg."

Källa: SVT, https://www.svt.se/nyheter/utrikes/...oljan?inlagg=15457471ca3830c02780bccec79c169c

Sker höjningen i form av höjda baspriser eller "bränsletillägg" (YQ)? Från vilket datum? Som visas ovan verkar ju en del (alla?) destinationer fått höjda baspriser 1 april. Kommer det en sådan höjning till tror ni?

En bekant frågade mig ”hur ska det gå med dina bokade resor nu när flygbolag inför bränsletillägg?”
Jag hävdade bestämt att de inte kan kräva ytterligare betalning för redan bokade resor utan att ändringen enbart gäller nya bokningar.

Men så delade han en artikel från TV4 där det framgår att (Vings):
”I bolagets resevillkor finns dock en klausul att bolaget har rätt att ta ut bränsletillägg på redan köpta och överenskomna priser för resan, om bränslepriserna skulle sticka iväg efteråt.”

Detta låter ju helt befängt, är väl mer sannolikt i sånt fall att flygbolag ställer in flyg och återbetalar eller ser ni att man kommer behöva göra extra inbetalningar på redan bokade resor framöver om priserna på bränsle fortsätter upp?

Frågan är om inte det är kopplat till att ving inte flyger själva? Sunclass är väl ett eget bolag, och de upphandlar väl även en del tredje part bolag. Då kanske prisen mellan bolagen i sin tur har flexibilitet för just sådant, som de lämnar vidare mot kunden?

En bekant frågade mig ”hur ska det gå med dina bokade resor nu när flygbolag inför bränsletillägg?”
Jag hävdade bestämt att de inte kan kräva ytterligare betalning för redan bokade resor utan att ändringen enbart gäller nya bokningar.

”I bolagets resevillkor finns dock en klausul att bolaget har rätt att ta ut bränsletillägg på redan köpta och överenskomna priser för resan, om bränslepriserna skulle sticka iväg efteråt.”

Detta låter ju helt befängt, är väl mer sannolikt i sånt fall att flygbolag ställer in flyg och återbetalar eller ser ni att man kommer behöva göra extra inbetalningar på redan bokade resor framöver om priserna på bränsle fortsätter upp?

Artikeln är från 10e mars, I går var det ett inslag i TV4 om något liknande...
Men om det står så i villkoren är det väl bara ett bevis för att man alltid ska läsa det finstilta.

Om det är en paketresa (tänk flyg+hotell, vilket ofta är fallet med Ving) så gäller paketreselagen, och då har arrangören rätt att kräva extra betalt om det beror på höjda bränslekostnader. Om den totala kostnaden ökar med mer än 8% så har man rätt att avboka kostnadsfritt om man inte önskar betala mer.

(Enligt samma lag så ska arrangören sänka priset på motsvarande sätt om bränslekostnaderna sjunker efter bokning, men det hör man sällan talas om sker)

Toppen