Senaste nytt

SAS Eurobonus mastercard, nya villkor från 15 november

Väl medveten om att det här naturligtvis bara spelar roll på marginalen, men jag tror inte det är riktigt samma sak. Att betala in före förfallodatum har ju de senaste åren INTE frigjort mer kreditutrymme.
Att höja kreditgränsen har inte heller ökat den rullande köpgränsen automatiskt. Jag fick ringa 3 samtal innan dom löste det. Jag håller väl egentligen med dig men säger bara, räkna inte med att det funkar så i praktiken. Se bara hur smidigt den här ”utrullningen” av kortare kredittid har gått till.

Det vanligaste I Sverige är väl ett företagskort där man är personligt betalansvarig.

Nu har jag inte gjort någon studie av det, men min uppfattning är att det är personligt betalningsansvar med brasklappen att företaget kommer krävas på pengarna i slutändan om fakturan inte betalas av den anställde.

Oavsett är poängen poänglösheten i den alternativlösningen.

Förutom den (för mig obegripliga) tillkomna kolumnen ”Moms*” (utan förklaring av asterisken) har man i praktiken på grund av byte till bredare (!) typsnitt dragit ihop kolumnerna ort och valuta så att texten flyter in i varandra på sätt som påminner om AI-svammel:

I versionen av fakturan som dök upp i min internetbank idag är layouten något justerad:
1. Man har bytt ut Helvetica mot Arial (se exempelvis versala R), vilket egentligen är skäl nog i sig att bojkotta SEB Kort.
2. Man har minskat teckenhöjden vilket faktiskt gjort det lite lättare att särskilja raderna.
3. Man har "åtgärdat" den hopsmälta texten, genom att i stället skriva ovanpå den andra texten när det inte får plats.

Igår:
310381eb3b6ff1aa557a448b3466ada1.jpg

Idag:
423e64731791e89573c06e7c4a2d793e.jpg

I versionen av fakturan som dök upp i min internetbank idag är layouten något justerad:
1. Man har bytt ut Helvetica mot Arial (se exempelvis versala R), vilket egentligen är skäl nog i sig att bojkotta SEB Kort.
2. Man har minskat teckenhöjden vilket faktiskt gjort det lite lättare att särskilja raderna.
3. Man har "åtgärdat" den hopsmälta texten, genom att i stället skriva ovanpå den andra texten när det inte får plats.

Igår:

Idag:
Riktiga män använder produktionsmiljön för användar-tester!

Den enda SEB har missat lite på var att inte släppa detta på fredag efterniddag före sportlovet. Nu kommer det ju snart en påskhelg iofs, så förhoppningsvis kan nästa sprint anpassas till skärtorsdagens tårt-fika.

Toppen